Wsparcia finansowe w ramach tarczy z PUP – czy trzeba ewidencjonować w KPiR i jak?

Otrzymałeś wsparcie finansowe z ramach tarczy z PUP? Podpowiemy ci jak je ująć w PKPiR.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dofinansowanie w ramach tarczy antykryzysowej i finansowej mogą otrzymać przedsiębiorcy zarówno na wydatki związane z bieżącą działalnością gospodarczą jak również w formie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników. Dofinansowanie można otrzymać z kilku źródeł. Jak zwykle w takich sytuacjach przedsiębiorcy jak już otrzymają środki zastanawiają się czy powinny one zostać ujęte po stronie przychodów i czy dokonane wydatki można wykazać w kosztach uzyskania przychodów.

Na jakie wsparcie z PUP mogą liczyć przedsiębiorcy?

Środki z Powiatowego Urzędu Pracy przedsiębiorcy mogą uzyskać w postaci:

  1. Dofinansowania części kosztów prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.
  2. Dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek ZUS.
  3. Pożyczki w wysokości 5.000 zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Przyjrzymy się w jaki sposób powinny być ujmowane w PKPiR poszczególne formy wsparcia.

Ewidencjonowanie w PKPiR wsparcia z PUP części kosztów prowadzenia działalności

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów w działalności gospodarczej, z pewnymi wyjątkami, zalicza się dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT) jeżeli wcześniej zostały zaliczone do kosztów. Natomiast w sytuacji, gdy wydatki poniesione z nieodpłatnych świadczeń nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to w takiej sytuacji nie trzeba ich zaliczać do przychodów w działalności gospodarczej (art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT).

W sytuacji odwrotnej jeśli ujmiemy wydatki, które zostaną sfinansowane z PUP po stronie kosztów, to w takiej sytuacji musimy wykazać w PKPiR w kol. 8 jako “Pozostałe przychody” w takiej samej wysokości otrzymane środki.

Jeżeli dofinansowanie z PUP realizowane jest z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego wówczas dofinansowanie nie jest przychodem a wydatki nim sfinansowane nie są kosztem uzyskania przychodów.

Ewidencjonowanie w PKPiR wsparcia z PUP części kosztów wynagrodzenia pracowników

W przypadku wsparcia na wynagrodzenia z PUP mogą wystąpić 2 sytuacje:

  1. Otrzymanie wsparcia przed wypłatą wynagrodzeń – w kosztach uzyskania przychodów ujmujemy wydatki na wynagrodzenia do wysokości wydatkowanych środków własnych przedsiębiorcy.
  2. Otrzymanie wsparcia po wypłacie wynagrodzeń, wypłata została sfinansowana w 100% ze środków przedsiębiorcy i ujęta w kosztach – otrzymane wsparcie ujmujemy w PKPiR po stronie przychodów w kol. 8 “Pozostałe przychody” w wysokości otrzymanych środków przyznanych za dany okres rozliczeniowy.

Ewidencjonowanie w PKPiR wsparcia z PUP pożyczki w wysokości 5.000 zł

Pożyczka otrzymana z PUP nie podlega ujęciu po stronie przychodów, natomiast dokonywane z niej wydatki znajdą się po stronie kosztów uzyskania przychodów. Umorzenie pożyczki z PUP również nie będzie stanowiło przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy ustawy o podatku dochodowym mówią wprost, że umorzone pożyczki z Funduszu Pracy nie stanowią przychodu w działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 6).

Uwaga! Zgodnie z wyjaśnieniami jakie znajdują na stronie podatki.gov.pl oraz stanowiskiem jakie pierwotnie wskazywała Krajowa Informacja Skarbowa (KIS): wypłata wynagrodzeń z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej, kiedy dokonywana była ze środków już otrzymanych z urzędów pracy – nie stanowi przychodu zaś samo wynagrodzenie nie stanowi kosztu. Obecnie KIS wskazuje również stanowisko odmienne, iż w tej sytuacji otrzymane środki powinny stanowić przychód, zaś samo wynagrodzenie koszt.

W ogólnym rozrachunku bez względu na wybraną opcję, zdarzenie będzie neutralne podatkowo, gdyż wykazanie takiej samej wysokości przychodu jak i kosztu daje ten sam efekt co brak ich wykazania. Należy mieć jednak na uwadze, że przyjęcie, którejś z opcji powoduje odmienne księgowanie w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.

Z uwagi na to, iż jak pokazała praktyka stanowisko na przestrzeni czasu ulega zmianie i jest niejednolite w razie wątpliwości, czy któraś z opcji jest bardziej słuszna każdy przedsiębiorca może wystąpić w swojej indywidualnej sprawie o interpretację podatkową do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Udzielona odpowiedź będzie wiążąca dla przedsiębiorcy. Dowiedz się jak złożyć wniosek. Pamiętaj – wniosek można również złożyć przez e-PUAP.

Decyzja odmowna w ZUS, jak ująć składki ZUS przedsiębiorcy? – przeczytaj.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce