Przedsiębiorstwo w spadku składa zeznanie roczne na dedykowanym dla niego druku. Ma to związek z przeprowadzeniem sukcesji firmy. W takim przypadku do CEIDG zostaje zgłoszony zarządca sukcesyjny, który kontynuuje działalność gospodarczą po śmierci przedsiębiorcy. W dzisiejszej publikacji opiszemy, w jaki sposób należy wypełniać zeznanie roczne PIT-36LS.
Kiedy składa się PIT-36LS?
Jeżeli działalność gospodarcza przedsiębiorstwa w spadku korzysta z opodatkowania dochodu podatkiem liniowym, to wówczas musi być złożone rozliczenie roczne na formularzu PIT-36LS. Ta forma opodatkowania jest obowiązkowa w roku, w którym zmarł przedsiębiorca, jeżeli wybrał on ten sposób rozliczania dochodów. Natomiast w kolejnych latach przedsiębiorstwo w spadku, dopóki funkcjonuje, może zdecydować o wyborze tego sposobu rozliczania podatków.
W jaki sposób wypełnia się PIT-36LS?
W zeznaniu rocznym w miejscu ”identyfikator podatkowy” wpisuje się NIP zmarłego przedsiębiorcy. Na załącznikach składanych łącznie z zeznaniem również znajdzie się ten NIP.
W części A “Miejsce i cel składania zeznania” należy wskazać naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym według miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy na dzień otwarcia spadku.
W części B “dane identyfikacyjne” przedsiębiorstwo w spadku wpisuje imię, nazwisko, pierwsze imię i datę urodzenia zmarłego przedsiębiorcy. Dane te automatycznie znajdą się na załącznikach dołączonych do zeznania.
W części C “Informacje dodatkowe” przedsiębiorstwo w spadku zaznacza pozycje, które go dotyczą, znajduje się tutaj m.in. informacja o kwartalnym rozliczaniu zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego, jeżeli taki był stosowany.
W części D “Dochód/strata” wpisywane są przychody, koszty uzyskania przychodów, odliczany jest dochód/strata i wskazana wysokość należnej zaliczki za dany rok podatkowy. W przypadku przedsiębiorstwa w spadku należy pamiętać, że podawane wielkości w pierwszym roku obejmują kwoty od dnia śmierci do końca roku, czyli tylko dotyczące działalności przedsiębiorstwa w spadku. Działalność takiej firmy regulują te same przepisy, jak przedsiębiorców, którzy prowadzą firmy jako osoby fizyczne. Zapisów w PKPiR dokonuje się zgodnie z zasadami zapisanymi w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia książki przychodów.
W części E “Odliczenia dochodu zwolnionego, strat i kosztów kwalifikowanych oraz inne odliczenia“ wpisuje się kwoty zgodnie z opisem, jeżeli występują. Pamiętajmy, że w przypadku tego zeznania możliwe jest odliczenie straty nie tylko przedsiębiorstwa w spadku, ale również poniesionej przez zmarłego przedsiębiorcę, o ile nie zdążył jej wcześniej rozliczyć.
Jeżeli przedsiębiorstwo poniosło koszty kwalifikowane na działalność badawczo-rozwojową (B+R), musi wypełnić załącznik PIT/BR, z którego zostanie przeniesiona kwota do poz. 30 zeznania.
Jeżeli przedsiębiorstwo w spadku poniosło stratę z działalności gospodarczej lub kwota dochodu jest niższa od kwoty przysługującego odliczenia, to wówczas odliczenia z tytułu ulgi B+R – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych – poz. 32.
W części F “Ustalenie podstawy opodatkowania/straty” w części F1 wpisywane są kwoty mające wpływ na podstawę opodatkowania.
W części F2 wpisywany jest dochód do opodatkowania po odliczeniu kosztów kwalifikowanych i dodaniu zwiększenia z części F1.
W części F3 przedsiębiorstwo w spadku wpisuje kwoty, które znalazły się w załączniku PIT-WZ “Informacja o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających podstawę opodatkowania (stratę), wynikającą z transakcji handlowych”. Chodzi o rozliczenie w związku z ulgą na złe długi w podatku dochodowym, która zaczęła obowiązywać od 2020 roku.
W części F.3.4 znajdzie się podstawa do opodatkowania podatkiem liniowym po uwzględnieniu wszystkich zwiększeń i zmniejszeń.
W części G “Obliczenie podatku” należy obliczyć podatek dochodowy przy zastosowaniu stawki 19% w poz. 54.
W części I “Obliczenie zobowiązania podatkowego” wykazany zostanie podatek należny i suma należnych zaliczek za rok podatkowy.
W części J “Zaliczki” przedsiębiorstwo w spadku wpisuje kwoty zaliczek należnych i wpłaconych w trakcie roku podatkowego.
W części K “Podatek do zapłaty/nadpłata” wykazywana jest suma wpłat dokonanych przez przedsiębiorstwo w roku podatkowym i wyliczenie podatku do zapłaty lub kwota nadpłaty.
Jak złożyć PIT-36LS?
Zeznanie PIT-36LS składa się w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia po zakończonym roku podatkowym.
Zeznania mogą być złożone:
w formie papierowej,
w formie zeznania elektronicznego.
Zeznanie musi być podpisane przez zarządcę sukcesyjnego lub upoważnioną przez niego osobę.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
LinkedIn to dziś nie tylko platforma do poszukiwania pracy czy rekrutacji, ale przede wszystkim najsilniejsze medium B2B na świecie. W 2025 roku serwis przekroczył miliard użytkowników, a jego znaczenie dla biznesu, sprzedaży i employer brandingu rośnie z roku na rok. Tym samym LinkedIn stał się miejscem, gdzie buduje się ekspercki wizerunek, zdobywa klientów i nawiązuje strategiczne relacje.
Programiści często wybierają ryczałt jako formę opodatkowania – co prawda nie można tu rozliczać kosztów, ale występuje stosunkowo niska stawka podatku. To, że programista może skorzystać z 12% stawki ryczałtu, nie wzbudza większych wątpliwości, jednak pojawia się pytanie, do jakich usług w IT można zastosować 8,5% stawkę ryczałtu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo