Wprowadzenie pakietu SLIM VAT w obszarze korygowania faktur wprowadziło sporo zamieszania, przynajmniej na początku. Problemy z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę są znane, obowiązująca zmiana ma temu zaradzić. Ale nie to zagadnienie będzie przedmiotem w naszych rozważaniach. W dzisiejszym artykule spojrzymy na inne zagadnienia problematyczne związane z korygowaniem transakcji gospodarczych.
Ogólne zasady ujmowania faktur korygujących
Zgodnie z obecnie obowiązującymi normami w tym obszarze należy pamiętać, że w przypadku korygowania faktury VAT ważne są założenia, o których mowa w proponowanych publikacjach.
W kontekście projektu objaśnień dotyczącego m.in. rozliczania faktur korygujących w VAT pojawiła się dyskusja na temat sposobu rozliczania korekt faktur, o których nie wspomniano w objaśnieniach. W projekcie objaśnień skoncentrowano się przede wszystkim na następujących obszarach, w których dochodzi do wystawienia korekty:
Zwrot towaru i opakowań.
Potransakcyjne obniżki, rabaty, opusty, skonto.
Zwrot całości lub części zaliczki.
Błąd w kwocie podatku VAT.
Zwrot dotacji, subwencji, innych dopłat o podobnym charakterze.
Sytuacje problematyczne z korygowaniem faktur
Specjaliści zwracają uwagę na inne problematyczne kwestie, o których nie ma mowy ani w przepisach, ani w projekcie objaśnień. Chodzi o następujące kwestie:
Błędnie zastosowany kurs waluty na fakturze pierwotnej.
W takim przypadku mogą powstać dwie sytuacje z korygowaniem transakcji:
może wystąpić korekta in plus, w przypadku której nie jest wymagane uzgodnienie z kontrahentem.
może wystąpić korekta in minus, gdzie takie uzgodnienie jest wymagane.
Jakie kursy walut należy stosować do przeliczania transakcji wyrażonych w walutach obcych, wynika z obowiązujących przepisów, nie może być więc przedmiotem uzgodnień z nabywcą. Rodzi się pytanie, w jaki sposób dokumentować uzgodnienie, którego co do zasady nie powinno być?
Błędne wskazanie kwoty na fakturze.
Pomyłka jest rzeczą ludzką. Może wystąpić sytuacja, w której dochodzi do wpisania pomyłkowo błędnej kwoty na fakturze, niższej lub wyższej. Jest to pomyłka jednostronna leżąca po stronie wystawiającego fakturę. W jaki sposób dokonywać nowych uzgodnień transakcji z odbiorcą, skoro to jest przeoczenie z winy dostawcy?
Rabat za przekroczenie limitu obrotu.
Przedsiębiorcy zawierają często w umowach o współpracy klauzule, z których wynika, że po przekroczeniu umówionego w danym okresie progu obrotów otrzymają rabat, najczęściej określony procentowo, na całość zrealizowanych dostaw.
Wypłacenie przydzielonego rabatu może mieć miejsce zupełnie w innym okresie rozliczeniowym niż spełnienie warunku umowy. Wypłata rabatu może mieć miejsce w lutym 2021 r. a przekroczenie ustalonego limitu dostaw w miesiącu grudniu 2020 r. Kiedy w takim przypadku należy dokonywać korekty faktury, w grudniu czy w lutym? Czy będą obowiązywały nowe przepisy odnośnie uzgodnień z kontrahentem, a jeżeli tak, to czy będzie to miało miejsce w miesiącu grudniu 2020 r. czy w lutym 2021 r.?
Pytania pozostają otwarte, ponieważ brakuje na nie odpowiedzi w przepisach, jak również w projekcie objaśnień SLIM VAT. Zmiana przepisów dopiero zaczęła obowiązywać, więc nie pozostaje nam nic innego, jak na bieżąco śledzić pojawiające się wyjaśnienia w tym temacie. Najczęściej w takich problematycznych kwestiach dochodzi do wypracowania pewnego modelu postępowania, o czym na pewno będziemy informować.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w
budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo