Wystawienie korekty VAT – problemy z rozliczeniem

korekta faktury vat

Wystawiasz korekty faktur VAT? Sprawdź, jakie sytuacje mogą okazać się problematyczne.

Wprowadzenie pakietu SLIM VAT w obszarze korygowania faktur wprowadziło sporo zamieszania, przynajmniej na początku. Problemy z otrzymaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę są znane, obowiązująca zmiana ma temu zaradzić. Ale nie to zagadnienie będzie przedmiotem w naszych rozważaniach. W dzisiejszym artykule spojrzymy na inne zagadnienia problematyczne związane z korygowaniem transakcji gospodarczych.

Ogólne zasady ujmowania faktur korygujących

Zgodnie z obecnie obowiązującymi normami w tym obszarze należy pamiętać, że w przypadku korygowania faktury VAT ważne są założenia, o których mowa w proponowanych publikacjach.

Kiedy dochodzi do korygowania transakcji?

W kontekście projektu objaśnień dotyczącego m.in. rozliczania faktur korygujących w VAT pojawiła się dyskusja na temat sposobu rozliczania korekt faktur, o których nie wspomniano w objaśnieniach. W projekcie objaśnień skoncentrowano się przede wszystkim na następujących obszarach, w których dochodzi do wystawienia korekty:

  1. Zwrot towaru i opakowań.
  2. Potransakcyjne obniżki, rabaty, opusty, skonto.
  3. Zwrot całości lub części zaliczki.
  4. Błąd w kwocie podatku VAT.
  5. Zwrot dotacji, subwencji, innych dopłat o podobnym charakterze.

Sytuacje problematyczne z korygowaniem faktur

Specjaliści zwracają uwagę na inne problematyczne kwestie, o których nie ma mowy ani w przepisach, ani w projekcie objaśnień. Chodzi o następujące kwestie:

  1. Błędnie zastosowany kurs waluty na fakturze pierwotnej.

    W takim przypadku mogą powstać dwie sytuacje z korygowaniem transakcji:

    • może wystąpić korekta in plus, w przypadku której nie jest wymagane uzgodnienie z kontrahentem.
    • może wystąpić korekta in minus, gdzie takie uzgodnienie jest wymagane.

    Jakie kursy walut należy stosować do przeliczania transakcji wyrażonych w walutach obcych, wynika z obowiązujących przepisów, nie może być więc przedmiotem uzgodnień z nabywcą. Rodzi się pytanie, w jaki sposób dokumentować uzgodnienie, którego co do zasady nie powinno być?

  2. Błędne wskazanie kwoty na fakturze.

    Pomyłka jest rzeczą ludzką. Może wystąpić sytuacja, w której dochodzi do wpisania pomyłkowo błędnej kwoty na fakturze, niższej lub wyższej. Jest to pomyłka jednostronna leżąca po stronie wystawiającego fakturę. W jaki sposób dokonywać nowych uzgodnień transakcji z odbiorcą, skoro to jest przeoczenie z winy dostawcy?

  3. Rabat za przekroczenie limitu obrotu.

    Przedsiębiorcy zawierają często w umowach o współpracy klauzule, z których wynika, że po przekroczeniu umówionego w danym okresie progu obrotów otrzymają rabat, najczęściej określony procentowo, na całość zrealizowanych dostaw.

    Wypłacenie przydzielonego rabatu może mieć miejsce zupełnie w innym okresie rozliczeniowym niż spełnienie warunku umowy. Wypłata rabatu może mieć miejsce w lutym 2021 r. a przekroczenie ustalonego limitu dostaw w miesiącu grudniu 2020 r. Kiedy w takim przypadku należy dokonywać korekty faktury, w grudniu czy w lutym? Czy będą obowiązywały nowe przepisy odnośnie uzgodnień z kontrahentem, a jeżeli tak, to czy będzie to miało miejsce w miesiącu grudniu 2020 r. czy w lutym 2021 r.?

Pytania pozostają otwarte, ponieważ brakuje na nie odpowiedzi w przepisach, jak również w projekcie objaśnień SLIM VAT. Zmiana przepisów dopiero zaczęła obowiązywać, więc nie pozostaje nam nic innego, jak na bieżąco śledzić pojawiające się wyjaśnienia w tym temacie. Najczęściej w takich problematycznych kwestiach dochodzi do wypracowania pewnego modelu postępowania, o czym na pewno będziemy informować.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość