



Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
Siedzibą firmy może być mieszkanie przedsiębiorcy z wydzieloną powierzchnią pod działalność lub zakupiony albo wynajęty lokal.
Przeznaczenie swojego mieszkania (lub jego części) na salon fryzjerski będzie wiązać się z wyższym podatkiem od nieruchomości (który będzie można zaliczyć w koszty firmowe) oraz zgłoszeniem zmiany sposobu użytkowania do właściwego organu administracji publicznej.
Należy sprawdzić w odpowiednich regulaminach, czy nie trzeba zgłosić do spółdzielni, wspólnoty, czy innego administratora budynku wykonywania działalności gospodarczej w mieszkaniu.
Sprawdź, jaki adres podać w CEIDG.
Kalkulując koszty otwarcia salonu fryzjerskiego, należy pamiętać o wydatkach na ewentualny remont lokalu (malowanie, położenie kafli, montaż oświetlenia i armatury sanitarnej), wyposażenia, a także czynszu, mediach, ZUS-ie, księgowości, kasie fiskalnej, bieżącym uzupełnianiu kosmetyków i środków czystości oraz o reklamie.
Początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mają wystarczających funduszy na uruchomienie salonu fryzjerskiego, mogą postarać się o dofinansowanie z różnych źródeł, jak np.:
Przepisy prawa nie przewidują obowiązku zgłoszenia samego rozpoczęcia działalności fryzjerskiej, jednakże stanowisko organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej może być wymagane przepisami ustawy Prawo budowlane na etapie zmiany sposobu użytkowania mieszkania lub w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego.
W praktyce, niektóre lokalne sanepidy wymagają takiego zgłoszenia, a niektóre – nie, dlatego najlepiej skontaktować się z właściwym sobie sanepidem i tam zasięgnąć opinii, czy potrzebują takiego zgłoszenia.
Fryzjerzy wchodzą do sektora branży beauty. A branża beauty nie zawsze musi rejestrować się w BDO – zależy to od rodzaju wytwarzanych odpadów.
Nie trzeba rejestrować się w BDO, jeśli działalność:
Stanowisko to zostało potwierdzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w aktualizacji z 1 kwietnia 2025.
Rejestracja w BDO jest wymagana, jeżeli:
Powyższe oznacza, że branża beauty nie ma automatycznego obowiązku rejestracji w BDO. Kluczowe jest: zidentyfikowanie rodzaju generowanych odpadów, ocena, czy są to odpady komunalne czy niebezpieczne, sprawdzenie, czy działalność mieści się w zwolnieniach z ww. wskazanego Rozporządzenia.
Odpady klasyfikowane jako niebezpieczne znajdziemy w Rozporządzeniu w sprawie katalogu odpadów , które w tym katalogu oznakowane są indeksem górnym w postaci gwiazdki „*” przy kodzie rodzaju odpadów, chyba że mają zastosowanie przepisy art. 7 ustawy o odpadach. Dwie pierwsze cyfry kodu oznaczają grupę odpadów wskazującą źródło powstawania odpadów. Oznaczenie grupy odpadów łącznie z dwiema następnymi cyframi identyfikuje podgrupę odpadów, natomiast kod składający się z sześciu cyfr identyfikuje rodzaj odpadów.
Przeczytaj także: Czy branża beauty podlega pod obowiązek wpisu do BDO?
Wymagania, jakim powinien odpowiadać zakład fryzjerski, regulują przede wszystkim przepisy:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Warszawie przygotowała projekt edukacyjny #ŚwiadomeUpiększanie, który dotyczy promowania właściwych zasad higieny w salonach świadczących usługi: fryzjerskie, fryzjersko-kosmetyczne, kosmetyczne, tatuażu, czyli szeroko rozumianej branży beauty.
Materiały edukacyjne znajdziemy pod linkiem: Projekt edukacyjny #ŚwiadomeUpiększanie oraz Świadome Piękno – Wspólnie Zadbajmy o Nasze Zdrowie.
Alternatywą dla stacjonarnych salonów może okazać się mobilny zakład fryzjerski. Koszty utrzymania takiej działalności są zdecydowanie niższe, a jest to też wygodniejsze rozwiązanie dla klientów, np. dla matek, które nie mają z kim zostawić dziecka, lub dla osób starszych. Mobilnego fryzjera docenią też z pewnością panny młode, które w dniu ślubu nie muszą odwiedzać stacjonarnego salonu.
Zakładając mobilny salon fryzjerski, nie będziemy potrzebować lokalu, a co za tym idzie – zaoszczędzimy na wyposażeniu, czynszu i innych opłatach. Nie oznacza to jednak, że mobilny fryzjer nie poniesie żadnych kosztów. Na pewno będzie on musiał zaopatrzyć się m.in. w podręczny kufer fryzjerski czy przenośną myjkę fryzjerską. Nie obędzie się również bez samochodu. W tym przypadku jako firmowy możemy wykorzystać samochód prywatny.
Działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich zakłada się tak, jak każdą inna firmę.
Rejestracja działalności gospodarczej nie wiąże się z żadnymi opłatami. Co istotne, nie są wymagane licencje ani ukończone kursy, choć ich odbycie może znacząco wzbogacić wiedzę i umiejętności przedsiębiorcy. Aby rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, należy:
Specjalista od fryzur dla swojej jednoosobowej działalności gospodarczej może wybrać jedną z trzech form opodatkowania.
W tej formie opodatkowania podatek wynosi 12% dla dochodów do 120 tys. zł, a powyżej tej kwoty wzrasta do 32%. Na skali podatkowej występuje kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł oraz można rozliczać koszty uzyskania przychodu, które mogą pomniejszyć dochód do opodatkowania.
Ta forma opodatkowania to 19% od dochodu. Nie ma kwoty wolnej od podatku. Podatek liniowy, podobnie jak skala podatkowa daje możliwość rozliczenia kosztów firmowych.
Stawka ryczałtu dla usług fryzjerskich to 8,5% od przychodów. Na ryczałcie także nie występuje kwota wolna od podatku. Jeśli jako fryzjer dodatkowo sprzedajesz kosmetyki, czy inne akcesoria – to dla tej sprzedaży ryczałt wynosi 3%. Na ryczałcie nie przysługuje możliwość rozliczania kosztów.
Przedsiębiorca, który świadczy usługi w ramach B2B dla swojego byłego pracodawcy, dla którego wykonywał takie same usługi w ramach umowy o pracę nie może w pierwszych latach swojej działalności wybrać ryczałtu oraz podatku liniowego. Dotyczy to np. osób, które pracują na umowę o pracę w salonie fryzjerskim, ale rozpoczynają swoją działalność gospodarczą w tym zakresie i zamierzają kontynuować współpracę z tym salonem na warunkach B2B. Szczegółowe informacje znajdziesz w podlinkowanej publikacji.
Od 1 stycznia 2025 zastosowanie mają nowe kody PKD 2025, które stopniowo wygaszają dotychczasowe kody PKD 2007. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność po 1 stycznia 2025 roku lub dokonali jakiejkolwiek zmiany w CEIDG po tej dacie, powinni posługiwać się już nowymi kodami. Ci zaś, którzy nie będą mieli potrzeby dokonywać żadnych zmian w CEIDG do końca roku 2026, mogą nadal posługiwać się kodami PKD 2007. Po tej dacie nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025.
Dedykowane kodem PKD 2025 dla salonów fryzjerskich jest 96.21.Z: Działalność fryzjerska (odpowiednik PKD 2007: 96.02.Z: Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne), który obejmuje:
Dla zakładów fryzjerskich, wytwarzających peruki, zastosowanie ma także kod PKD 32.99.Z
Rejestrując firmę w CEIDG należy podać jeden kod PKD przeważający oraz dowolną liczbę kodów PKD pobocznych stąd jeśli fryzjer dodatkowo zajmuje się także np. sprzedażą kosmetyków może dodać np.
Pełną listę kodów PKD wraz z wyjaśnieniami można znaleźć na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.
Koszty uzyskania przychodów (KUP) to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.
Ujęcie wydatków jako kosztów pozwala obniżyć dochód do opodatkowania, z wyjątkiem osób rozliczających się ryczałtem, ponieważ ta forma opodatkowania nie przewiduje rozliczania kosztów firmowych.
Kluczowe zasady, aby wydatki można było rozliczyć w prowadzonej działalności gospodarczej:
Przykładowe wydatki, jakie fryzjer może wrzucić w koszty firmowe:
Sprzęt do salonu fryzjerskiego można kupić lub wziąć w leasing.
Oprócz powyższego, fryzjerzy do kosztów uzyskania przychodu mogą zaliczyć także wydatki, które nie są bezpośrednio związane z wykonywanym zawodem, lecz służą ogólnemu funkcjonowaniu działalności gospodarczej, jak np.sprzęt komputerowy, oprogramowanie, czynsz za wynajem biura, opłaty eksploatacyjne, opłaty za telefon, usługi księgowe, koszty związane z eksploatacją firmowego samochodu, utrzymanie strony internetowej, podatek od nieruchomości, wynagrodzenia pracowników, składki ZUS, zakup kasy fiskalnej opłaty ZAIKS itd.
Lista kosztów uzyskania przychodu dla salonu fryzjerskiego nie jest listą zamkniętą. Ważne, aby wydatek był poniesiony w związku z działalnością gospodarczą (w sposób bezpośredni lub pośredni) i nie miał charakteru osobistego.
Jeżeli przychody nie przekroczą limitu 200 tys. zł fryzjerzy mogą korzystać ze zwolnienia z VAT. Po przekroczeniu tego progu, stawka VAT na usługi fryzjerskie wynosi 8%. Potwierdzenie tego znajdziemy w załączniku 3 do ustawy o podatku towarów i usług, w poz. 59-61.
PKWiU | Rodzaj (8% VAT) |
---|---|
96.02.11.0 | Usługi fryzjerskie damskie |
96.02.12.0 | Usługi fryzjerskie męskie |
ex 96.02.14.0 | Usługi fryzjerskie świadczone w domu |
Powyższe grupowania obejmują:
Świadczenie usług fryzjerskich na rzecz osób prywatnych jest objęte obowiązkiem kasy fiskalnej. Przepisy nie przewidują tu żadnych zwolnień, co oznacza, że ewidencjonowanie na kasie rejestrującej należy zacząć już od pierwszej wykonanej usługi fryzjerskiej.
Kasę fiskalną można kupić, wynająć, wydzierżawić lub wziąć w leasing.
Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek ewidencjonować sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej, muszą umożliwić konsumentom zapłatę bez użycia gotówki – przy użyciu instrumentu płatniczego – w każdym miejscu, w którym wykonują swoją działalność. Jakie są instrumenty płatnicze przeczytasz w tym artykule.
W przypadku kupienia kasy fiskalnej można skorzystać z ulgi na zakup fiskalnej. Kwota odliczenia z tytułu zakupu urządzenia fiskalnego to 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł. Podatnicy czynni VAT rozliczają taką ulgę w składanych deklaracjach JPK, zaś zwolnieni z VAT poprzez złożenie wniosku do urzędu skarbowego.
Fryzjer może świadczyć usługi w ramach działalności nierejestrowanej (NDG), ponieważ profesja ta nie należy do zawodów regulowanych ani nie musi być wykonywana wyłącznie w formie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, co wykluczałoby prawo do działalności nierejestrowanej.
Powyższe oznacza, że jeśli w miesiącu przychód nie przekroczy 75% minimalnej krajowej, czyli dla roku 2025 limitem dla NDG jest 3499, 50 zł nie trzeba zakładać firmy.
Jeśli w miesiąca kwota przychodu przekroczy 3499,50 zł wtedy w ciągu 7 dni należy zarejestrować działalność gospodarczą.
Na co dzień obcinasz włosy, stylizujesz fryzury i sprawiasz, że Twoi klienci wychodzą z salonu z uśmiechem. My zajmujemy się tym samym… tylko w świecie podatków. Ty tniesz końcówki – my tniemy nadmiar podatków.
Jeśli nie chcesz się martwić ZUS-em, rozliczeniami czy zmianami przepisów – oddaj to w nasze ręce. Zadbamy o Twoje podatki z taką samą precyzją, z jaką Ty dbasz o włosy swoich klientów. Masz głowę do fryzur – my mamy głowę do księgowości.
Ty zajmij się fryzurami, a my zajmiemy się rozliczeniami. Sprawdź naszą ofertę.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.