|
|
8 minut czytania

Pierwsza sprzedaż na Allegro – jak przygotować skuteczną ofertę

W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.

Sprawdź możliwośći dla e-commerce
pierwsza sprzedaż na allegro

Wszyscy kupują na Allegro. I młodsi (grupy wiekowe 15-34), i starsi (35-50+) wskazali serwis jako pierwszy podczas testu spontanicznej znajomości platform do e-zakupów, o które zapytali twórcy raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2024”. Chociażby z tego powodu warto być obecnym na marketplace, nawet jeśli Twoim głównym kanałem sprzedaży jest sklep internetowy. To też pierwsze miejsce w sieci, które warto wziąć pod uwagę, kiedy dopiero startuję się w e-commerce.

Samo założenie konta nie wystarczy, a wystawienie pierwszej oferty nie oznacza, że zabraknie Ci rąk do pracy przy pakowaniu paczek. Dobra i skuteczna oferta musi być właściwie zoptymalizowana i spełniać określone kryteria. I chociaż w sprzedaży na Allegro sprzedawcy nieustannie są zaskakiwani kolejnymi zmianami algorytmów, to pewne elementy dobrej oferty możemy uznać za ich fundamenty nie do podkopania.

Widoczność na Allegro – od czego zależy?

Nie tylko wszyscy kupują na Allegro, ale też wszyscy tam sprzedają, dlatego trzeba się postarać, żeby wyróżnić się wśród konkurencji. To, że przyłożysz się do opisu i zrobisz profesjonalne zdjęcia, na pewno zadziała na Twoją korzyść…kiedy kupujący kliknie w Twoją ofertę. Na początku musisz jednak zadbać o widoczność.

Platforma łączy produkty w katalogi ofert, które wyświetla na zasadzie listingu. Sprzedaż na Allegro w dużej mierze zależy więc od tego, na której pozycji na liście znajdzie się Twoja oferta. Na co zwrócić uwagę?

Nazwa

Zadaniem sprzedawcy jest stworzenie oferty, która jak najlepiej odpowie na potrzeby kupujących. Warto zastanowić się, jakie frazy będą wpisywać w wyszukiwarkę użytkownicy, i umieścić je w nazwie lub opisie produktu. Na przykład dywaniki samochodowe w rozmowach często nazywa się wycieraczkami. Jeśli tak opisalibyśmy je w nazwie produktu na Allegro, to wyświetlałyby się dopiero na drugiej stronie wyszukiwania, pośród faktycznych wycieraczek. Zastosowanie nazwy „dywaniki samochodowe” sprawia, że produkt trafia do właściwej kategorii.

pierwsza sprzedaż na allegro

Źródło:allegro.pl/wycieraczka–do-samochodu

pierwsza sprzedaż na allegro

Źródło:allegro.pl/dywanik-do-samochodu

Opis

Słowa kluczowe mają znaczenie nie tylko w nazwie, ale i opisie. Jasny, przejrzysty opis, który przedstawi produkt, skupiając się na jego parametrach, funkcjach i atrybutach, a przy okazji będzie spełniał wymagania SEO, na pewno pomoże w pozycjonowaniu. Dodatkowo – kiedy użytkownik wejdzie już w twoją ofertę i zobaczy dobry opis, masz dużą większą szansę na konwersję.

Zdjęcia

Obecnie mniejsze znaczenie ma miniatura (Allegro zaleca przedstawianie produktu na białym tle) niż zdjęcia, które kupujący może znaleźć w opisie. Dobrze zoptymalizowany opis powinien mieć zdjęcia, które dokładnie pokazują produkt, jego rozmiar i sposób użycia, a także spełniają wymagania serwisu (rozdzielczość 26 Mpx, rozmiar 2560 x 2560 px). Wysokiej jakości zdjęcia wyglądają profesjonalnie i budują zaufanie klienta.

Wielowariantowość

Jeśli sprzedajesz produkt w kilku kolorach, Allegro zaleca tworzenie ofert wielowariantowych. To nie tylko eliminuje ryzyko, że klient otrzyma inny produkt, niż oczekiwał, ale też wpływa na trafność ofert, a tym samym – pozycjonowanie.

Uzupełnienie parametrów

Wpisanie wszystkich informacji technicznych o produkcie spełnia potrzeby klienta, ale i algorytmu. System może dopasować ofertę do odpowiedniej kategorii i wykorzystać parametry do trafnego filtrowania ofert.

Opinie kupujących

Użytkownicy szukają sprzedawców, u których zakupy będą bezproblemowe. Większa popularność aplikacji i Allegro Pay sprawiła, że często klienci robią zakupy w kilka sekund, wybierając pierwszą ofertę z dobrymi opiniami, atrakcyjną ceną i opcją darmowej dostawy Smart!.

Cena

Jako ostatni wymieniamy parametr, który dla wyświetlania ma największe znaczenie. Żeby dobrze ustawić cenę, a jednocześnie nie stracić za dużo na marży, ważna jest nieustanna analiza konkurencji – nie tylko jeśli chodzi o cenę, ale również elementy opisane wyżej. Branie udziału w wyścigu cenowym bez odpowiednio zoptymalizowanych ofert nie zwiastuje dużych szans na wygraną.

Algorytm Allegro wybiera z kategorii jeden produkt, który najlepiej realizuje wymogi pozycjonowania, i umieszcza go na pierwszym miejscu w listingu jako Top Ofertę. W tym rankingu uwzględniane są również oferty promowane.

Jeśli lubisz szybkie efekty, a próby ręcznego dopasowania się do algorytmu nie przynoszą zadowalającego efektu, możesz iść na skróty i wypromować swoje ofert w Allegro Ads. To dobre rozwiązanie dla osób startujących ze sprzedażą na Allegro, którzy nie mają jeszcze zbudowanej przez opinie i oceny reputacji, ale skorzystają na nim również doświadczeni sprzedawcy. Jeśli algorytm lepiej wypozycjonuje Twoje oferty, koszt kliknięcia (CPC) będzie niższy. Tutaj znajdziesz instrukcję, jak to zrobić krok po kroku. W niektórych, bardzo popularnych kategoriach, to może zresztą okazać się nieuniknione.

Pierwsza sprzedaż na Allegro krok po kroku

Nie tylko wygląd ofert ma wpływ na pozycjonowanie. Istotne jest też to, jak Ty, jako sprzedawca, prezentujesz się kupującym i czy wzbudzisz ich zaufanie. Z tego powodu bardzo ważną częścią optymalizacji jest wygląd profilu sprzedawcy.

Zanim wystawisz pierwszą ofertę, musisz nie tylko dopracować swój profil, ale też odpowiednio skonfigurować swoje konto pod względem technicznym. Przejdź z nami przez pierwszą sprzedaż na Allegro krok po kroku.

  1. Skonfiguruj swoje konto, przechodząc przez proces, w którym prowadzi Cię Allegro. Musisz uzupełnić rachunek bankowy, dane firmy i swoją tożsamość i wstawić warunki sprzedaży.
  2. Zaloguj się do Sales Center. Przejdź do zakładki asortyment i kliknij Dodaj nową ofertę.
  3. Jeśli produkt, który chcesz dodać, znajduje się w katalogu Allegro, dodaj go do produktu z katalogu. Jeśli nie, utwórz nową kategorię na podstawie kodu EAN.
  4. pierwsza sprzedaż na allegro

    Źródło:allegro.pl

  5. Uzupełnij informacje o produkcie. Allegro automatycznie zaciąga parametry z katalogu, ale tytuł i niektóre inne elementy można edytować.
  6. Dodaj opis. Domyślnie w tej części pojawi się opis pobrany z katalogu, ale można (i warto!) go edytować.
  7. W części Uwagi do sprzedającego zdecyduj, czy chcesz dać kupującym możliwość dodawania notatek do zamówień.
  8. Dodaj załączniki, jeśli chcesz. Załącznikiem może być np. karta produktu, regulamin promocji czy instrukcja.
  9. Uzupełnij informacje o klientach i dane dotyczące dostawy i płatności. Tutaj również ustawiasz czas wysyłki.
  10. Dodaj informacje o cenie i fakturze VAT. Allegro podpowiada najniższą cenę rynkową i najniższą cenę na marketplace. Pamiętaj, żeby uzupełnić stawki VAT dla wszystkich krajów, w których sprzedajesz. Przeczytaj, jak rozliczyć sprzedaż na Allegro.
  11. pierwsza sprzedaż na allegro

    Źródło:allegro.pl

  12. Uzupełnij stany magazynowe, czas trwania, warunki zwrotów i reklamacji. Dodaj też informację o gwarancji.
  13. Zdecyduj, czy chcesz korzystać z usług dodatkowych, na przykład pakowania produktów na prezent, wniesienia czy montażu.
  14. Wybierz opcje promocji. Możesz to zrobić teraz lub pominąć ten krok i wrócić do reklam z poziomu Allegro Ads.
  15. Wystaw przedmiot natychmiast lub zaplanuj jego premierę.

Przy pierwszej sprzedaży na Allegro warto skupić się na każdym etapie dodawania ofert i powoli przechodzić przez wszystkie kroki. Kiedy sprzedaż ruszy, będziesz musiał poświęcić więcej czasu na pakowanie zamówień i kontakt z klientem, a wystawianie ofert stanie się jedną z pierwszych rzecz, które opłaca się zautomatyzować. W integratorze e-commerce IFIRMA możesz zarządzać ofertami i edytować je masowo: zmieniać ceny, ilości czy tytuły. Możesz również wystawiać kilka ofert jednocześnie lub masowo je usuwać.

Jak sprzedawać skutecznie na Allegro?

Według „Marketplace Shopping Behavior Report 2025” marketplace’y coraz częściej stają się pierwszym wyborem konsumentów. Co więcej, już nawet poszukiwanie produktów zaczyna się na marketplace; wcześniej zazwyczaj kupujący trafiali tam z wyszukiwarek. Chociaż badanie było przeprowadzane na konsumentach z Francji, Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i USA, to pewne trendy możemy przenieść również na nasze podwórko.

Sprzedawcy często starają się przyciągnąć kupujących, intensywnie opisując zalety produktów. Chociaż język korzyści jest ważny, to nie warto przesadzać – większość użytkowników dobrze wie, czego szuka, i zrobiło przed wejściem na marketplace solidny research. Duże znaczenie mają za to opinie, które czyta aż 46% respondentów, i sprawna obsługa klienta, w tym szybkie odpowiadanie na wiadomości i rozwiązywanie problemów. Badania Gemiusa wskazują, że Polscy użytkownicy bardziej doceniają atrakcyjną cenę (43%), niskie koszty dostawy (39%) i pozytywne wcześniejsze doświadczenia (30%). Nie oznacza to jednak, że przedstawienie produktu zupełnie nie ma znaczenia.

Dobry opis, czyli jaki?

Użytkownicy zwykle nie czytają dokładnie opisów, tylko rzucają na niego okiem, skupiając się na wyróżnionych zdaniach.

  • Oddziel od reszty tekstu najważniejsze (Z punktu widzenia potencjalnego klienta!) informacje i wyróżniające produkt cechy pogrubieniem albo światłem.
  • Stosuj wypunktowania, które nadadzą całości strukturę i zwiększą przejrzystość.
  • Dodaj do tekstu nagłówki, które podkreślą zalety produktu i to, co odróżnia go od produktów konkurencji.
  • Nie wpadnij w klątwę wiedzy – posługuj się prostym językiem, który opowie o korzyściach i funkcjonalnościach, a jednocześnie nie będzie skierowany tylko do specjalistów.
  • Weź też pod uwagę popularność aplikacji. Gemius donosi, że 75% użytkowników e-sklepów robi zakupy, korzystając z telefonu. Klikając F12 na klawiaturze sprawdzisz, jak Twoja oferta wyświetla się na smartfonie. Duży blok tekstu nikogo nie zachęci do czytania.
pierwsza sprzedaż na allegro

Źródło:allegro.pl/max-dywanik

Już przy pierwszej sprzedaży na Allegro warto wziąć pod uwagę, by opisywać produkty schematem: produkt, cecha, korzyść. Wiązanie cechy z zaletami buduje zaufanie klienta i jego pozytywny stosunek do Twojego produktu. Pamiętaj jednak, że to, co dla Ciebie jako specjalisty, który zna się na produkcie, jest korzyścią, niekoniecznie musi nią być z punktu widzenia kupującego. Warto przeczytać opinie konkurencji i zorientować się, jakie potrzeby klientów nie zostały spełnione. Dzięki temu możesz napisać dokładnie to, co klienci chcą usłyszeć.

Co najważniejsze, skuteczna sprzedaż na Allegro opiera się na nieustannym monitorowaniu – konkurencji, wyników wyszukiwania, zwrotów z inwestycji w Allegro Ads i popularnych fraz. Co dokładnie warto kontrolować na bieżąco, żeby zwiększać konwersję?

  • Frazy do tytułów ofert

    Tytuł, który sprzedaje, powinien zawierać nazwę produktu, nazwę marki, kluczowe parametry i cechy dodatkowe. Słów kluczowych, którymi warto go nasycić, można szukać w planerze kampanii Allegro Ads lub w Allegro Analytics, w sekcji Sprzedaż według słów w tytule oferty.

  • Jeśli prowadzisz kampanię w Allegro Ads, możesz dodać nie tylko słowa kluczowe, ale też słowa wykluczające. Jeśli nie chcesz, żeby Twoja reklama nie wyświetlała się na konkretne frazy, warto to zaznaczyć, żeby nie przepalać budżetu.

  • Jakość sprzedaży Allegro

    Wszystkie działania, jakie prowadzisz na Allegro, podlegają punktacji, która wpływa na trafność Twoich ofert. Oceniane są m.in.: kontakt z klientem, szybkość wysyłki i realizacji zwrotów czy przestrzeganie regulaminu. Swoje wyniki możesz sprawdzić w zakładce Jakość mojej sprzedaży w Sales Center.

  • Parametry przy dodawaniu produktów

    Uzupełnienie ofert o załączniki (np. kartę produktu) lub opcję wystawiania faktury VAT wpływa na pozycjonowanie i sprawia, że oferty wyświetlają się wyżej.

  • Sposób komunikacji

    Przeglądając inne ofert, komentarze i recenzje na innych stronach stwórz mapę oczekiwań klienta i na jej podstawie twórz opisy produktów. Niech otrzymają odpowiedź na pytanie, zanim zdążą je zadać. Dzięki temu dowiesz się też, jakie formy promocji są dla nich atrakcyjne.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Góra

Absolwentka polonistyki i socjologii ekonomicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonatka komunikologii. Nieustannie poszukuje nowych metod nawiązywania relacji z klientem. Bacznie przypatruje się branży, szczególną uwagę zwracając na akcje real time marketingowe. W IFIRMA SA tworzy teksty w tematyce e-commerce, współtworzy content plany i zarządza mediami społecznościowymi.

Napisz do nas w sprawie integracji → ecom@ifirma.pl

Porozmawiajmy!

Chcesz poznać bliżej integrator e-commerce albo rozwijać go razem z nami? A może masz pomysł na kolejną integrację? Napisz do nas!

ecom@ifirma.pl

Załóż darmowe konto w IFIRMA

Wypróbuj przez 30 dni za darmo. Bez zobowiązań.

Załóż darmowe konto
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003