Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak efektywnie wykorzystać design thinking w swoim biznesie.
Design thinking – co to?
Definicji design thinking jest wiele, jeden z twórców T. Brown tłumaczył istotę tej metodyki jako misję polegającą na przeobrażaniu obserwacji w pomysły, a pomysłów w rozwiązania, które czynią życie lepszym.
Każda z dostępnych decyzji ukazuje myślenie projektowe, w coraz to nowszej odsłonie. Nie ma jednej utartej ścieżki działania, pomysłów może być nieskończenie wiele. Wyobraźnia może więc zostać uwolniona podczas projektowania, nie ma znaczenia czy będzie to produkt lub usługa, czy inna wybrana dziedzina, w tym i zarządzanie. Ta uniwersalna metoda znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie ma do czynienia z potrzebami ludzkimi. Dlatego też wszelkie oczekiwania są dogłębnie analizowane przez zespół projektowy.
Design thinking – etapy
Tak jak w przypadku większości istniejących już metod, również i design thinking posiada pewien schemat, na podstawie którego opracowywane są poszczególne pomysły krok po kroku.
Zespół badawczy w oparciu o ten model jest w stanie szczegółowo zbadać problem, z jakim borykają się konsumenci, stworzyć odpowiedni produkt, który będzie dopasowany do grupy odbiorców oraz sprawdzić, czy będzie on w stanie zmienić coś w życiu naszych klientów. Poszczególne etapy przedstawiają się następująco:
- Empatyzacja– jest pierwszym etapem, który przez wiele przedsiębiorstw jest niestety pomijany i uważany za zbędny. Poprzez niego badacze są jednak w stanie odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: „Dla kogo projektujemy?” oraz „Jakie są jego potrzeby?”.
- Definiowanie problemu – należy zacząć od usystematyzowania zebranych informacji, opracowania mapy empatii oraz stworzenia poszczególnych person. Zbyt wczesne wyciąganie wniosków jest tutaj niewskazane, zawęża ono nasze pole widzenia, przez co proces staje się mniej efektywny.
- Generowanie pomysłów – jest to najbardziej kreatywna część całego procesu. Jest to etap równie czasochłonny co powyższe, natomiast pozwala on badaczom na tworzenie nowych pomysłów i wspólną pracę nad problemem badawczym.
- Budowanie prototypów – prototypowanie, jak i testowanie są ze sobą mocno powiązane, należy je natomiast podzielić na dwa odrębne wątki. Tworzenie prototypów powinno odbywać się w sposób szybki i stosunkowo tani. Nie należy nad nimi spędzać większej ilości czasu ze względu na to, że istnieją projekty, które wymagają więcej niż jednego prototypu.
- Testowanie – ostatni etap metodyki design thinking. Jest to moment, w którym cały zespół projektowy wychodzi ze swoim produktem do realnego odbiorcy. Na podstawie opinii wystawionej przez potencjalnych użytkowników są w stanie ocenić, co zespół jest w stanie poprawić lub udoskonalić w danym produkcie.
Zastosowanie design thinking w praktyce – przykłady ze znanych przedsiębiorstw
Design thinking jest jedną z najbardziej wiodących metod używanych przez znane i lubiane w środowisku marki takie jak, m.in.
- Apple,
- Coca-Cola,
- Nike,
- Starbucks,
- SAP,
- Walt Disney.
Zostały wymienione jedynie niektóre przykłady znanych marek. Można jedynie wyobrazić sobie, że bez design thinking nie byłoby większości z powyższych produktów. Apple wykorzystywało swój slogan w latach 1997-2002 „Think Different” i doskonale opisywał on podejście marki względem design thinking.
Podążając za poszczególnymi etapami w przypadku marki Apple, widać połączenie innowacyjności produktu z modnym designem. Skupili się oni również na tworzeniu 3 konkretnych modeli wypuszczanych do obiegu w jednym czasie, tym samy rezygnując z nowej linii produktów. Marka szczyci się również swoją obsługą względem klienta. Gwarantuje ona, że wszyscy ich klienci są zadowoleni z produktu i mają niezapomniane wrażenia.
Poprzez wypracowanie sobie opinii marki drogiej, ale też wyjątkowej, Apple tworzy swoje produkty tak, aby były one dobrze skonfigurowane z nowymi modelami, tak więc iphone łączy się z ipadem i macbookiem, a airpodsy pasują do każdego z osobna.
Korzyści metody design thinking
Jest kilka znaczących korzyści, jakie niesie za sobą używanie metodyki design thinking:
- możliwość zaplanowania i uszeregowania procesu kreatywnego,
- innowacyjność w tworzeniu nowych rozwiązań,
- współpraca i motywacja dla zespołu,
- głębsza analiza potrzeb klienta,
- zmniejszone ryzyko stworzenia nieudanego produktu itp.
Podsumowanie
W dzisiejszych czasach metoda design thinking stała się na tyle uniwersalna, że jest coraz częściej i chętniej używana w pracach projektowych różnych marek i instytucji. Jednocześnie jest ona popularnym modelem do poszukiwania nowych rozwiązań, powstawania innowacyjnych produktów, kreatywnego podejścia do myślenia i przede wszystkim łączenia wspólnych sił zespołu projektowego.
Ponadto jest metodą elastyczną i nieszablonową, względnie niskie koszty tworzenia w tym obszarze uczyniły ją atrakcyjną dla start-upów, ale i firm z długoletnim stażem, które nieustannie starają się wprowadzać co raz to nowsze produkty, usługi lub projekty.