Druk ZBA wypełnia się celem dokonania zgłoszenia lub zamknięcia rachunków bankowych płatnika składek ZUS. Zgłoszenie formularza ZUS ZBA należy do obowiązków płatnika, które wynikają bezpośrednio z regulacji ustawowej – art. 43. ust. 4. i 5. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Okoliczności powodujące zaktualizowanie się owego obowiązku mogą kształtować się różnie – ich znajomość pozwala zaś uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w konfrontacji z jednostką Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Druk ZUS ZBA – najważniejsze informacje
Kiedy wypełnić druk ZUS ZBA?
ZUS ZBA wypełnia płatnik, chcący zgłosić do ZUS-u:
- swój numer bankowy,
- nowy rachunek bankowy,
- fakt zamknięcia zgłoszonego wcześniej rachunku bankowego,
- fakt zmiany wcześniej zgłoszonych danych,
- chęć korekty danych błędnie przekazanych jednostce ZUS.
Druku ZUS ZBA nie zgłaszają jednak podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) – w ich przypadku, po wcześniejszym dokonaniu zgłoszenia wniosku rejestrowego do KRS oraz po wypełnieniu wniosku NIP-8, to sama jednostka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sporządza ZUS ZBA z urzędu.
Wzór formularza ZUS ZBA online znaleźć można na stronie podmiotowej jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Również samego zgłoszenia dokonać można przez internet – korzystając z Programu Płatnik lub aplikacji ePłatnik oraz opatrując formularz bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub potwierdzając swoją tożsamość z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.
Powiązane formularze
Druk ZBA pozostaje w związku z innymi urzędowymi formularzami. W przypadku, gdy do płatnika przypisany jest więcej niż jeden rachunek bankowy, konieczne staje się wypełnienie ZUS ZBA, stanowiącego załącznik do dwóch innych formularzy – ZUS ZPA lub ZUS ZFA. Fakt posiadania większej ilości kont bankowych zaznacza się w odpowiednich polach wspomnianych formularzy – odpowiednio polu 02 sekcji IV ZUS ZPA lub polu 02. sekcji V ZUS ZFA.
Ponadto, w przypadku osób fizycznych dopiero rozpoczynających prowadzenie własnej działalności gospodarczej, konieczne jest wypełnienie części CEIDG-RB wniosku o wpis. Kolejne zmiany powinny być dokonywane już na formularzu ZUS ZBA.
Jak wypełnić ZUS ZBA krok po kroku?
Sekcja I – dane organizacyjne
Płatnik pozostawia tę sekcję pustą. Wypełnia ją jednostka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Sekcja II – dane identyfikacyjne płatnika składek
Sekcja ta wymaga szczególnej uwagi wypełniającego. Powinna zawierać dane identyczne z tymi zawartymi w zgłoszeniach ZUS ZPA, ZUS ZFA lub w CEIDG-1, w razie zaś konieczności zgłoszenia zmiany bądź korekty – tożsame z informacjami ujawnionymi w sekcji III formularza ZUS ZIPA lub we wniosku CEIDG-1. Wśród danych tych znaleźć można: NIP, REGON, PESEL, dane identyfikujące dowód osobisty, paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość). Pola 03 – 05 oraz 07 – 09 sekcji dedykowane są płatnikom będącym osobami fizycznymi;
Sekcje III – VIII – informacja o rachunku bankowym płatnika składek
Pole 01 przeznaczone jest na wskazanie celu składania druku – zgłaszający nowy rachunek bankowy powinni wpisać w tym miejscu „1”, podczas gdy zgłaszający zamknięcie zgłoszonego uprzednio rachunku – „2”. Pole 02 wydzielono z kolei, celem zamieszczenia w nim numeru rachunku bankowego zgłaszającego – przyjmuje on postać nieprzerwanego ciągu cyfr. Kolejne sekcje należy wypełnić analogicznie do III.
Sekcja IX – oświadczenie płatnika składek
W miejscu tym płatnik składa oświadczenie w przedmiocie zgodności podanych danych ze stanem faktycznym i prawnym. Formularz zawiera w tym zakresie pouczenie odnośnie do odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy.
Ostatnią, X sekcję – adnotacje ZUS – należy pozostawić pustą – wypełnia ją jednostka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.