|
|
10 minut czytania

Allegro Ads dla początkujących – jak działa i czy warto?

Na skuteczną sprzedaż na marketplace składa się kilka elementów, ale jednym z kluczowych jest dobra reklama, która dociera do nowych klientów. Można prowadzić social media e-sklepu, promować się w wyszukiwarce albo postawić na rozwiązania, które oferują reklamę bezpośrednio na marketplace. Jak działa Allegro Ads i komu może przynieść zysk?

Sprawdź nasz moduł e-commerce
jak działa Allegro Ads

Chociaż sprzedaż w sklepie internetowym i sprzedaż na marketplace są dwiema stronami tej samej e-commerce’owej monety, to wydaje się, że wymagają zupełnie różnych strategii i kompetencji. Jedna rzecz niewątpliwie przydaje się w każdej branży, gdzie kluczem jest zdobycie nowych klientów, przypomnienie się osobom, które kiedyś zrobiły u nas zakupy i zwiększenie zysku. Realizacja kampanii, która przynosi efekty, wcale jednak prosta nie jest. Szczególnym wyzwaniem może być dotarcie z reklamą do osób, które aktywnie poszukują produktów i są gotowe zrobić zakupy. Zobacz, jak działa Allegro Ads, i na jakie przeszkody możesz się natknąć, promując swoje produkty na marketplace.

Po co sprzedawcom Allegro Ads?

Dodając ofertę na Allegro, trzeba liczyć się z dużą konkurencją. Szczególnie pod górkę mogą mieć resellerzy, którzy nie mogą grać unikatowością produktu i wyłącznością ani skorzystać z preferencji dla marek. W tej chwili mniejsze znaczenie mają dobry tytuł i zoptymalizowany opis, a bardziej liczą się oferowanie dostawy Smart!, dobre opinie i szybka wysyłka.

Od kiedy polski marketplace wzorem Amazona przeszedł na widok listingu trudniej jest podbić ofertę, by znalazła się na górze wyników wyszukiwania. Na liście produktów wszystkie oferty, które zawierają ten sam produkt, są gromadzone w jedną zakładkę opatrzoną wspólnym zdjęciem z Katalogu produktów Allegro. To pierwszy z powodów, dla którego warto rozważyć skorzystanie z Allegro Ads – oferty sponsorowane wyświetlają się na samej górze, nawet jeśli nie odpowiadają kryteriom sortowania.

Jak więc można się wyróżnić, niekoniecznie wykorzystując argument najniższej ceny?

  1. Śledź zagraniczne trendy – to, co jest popularne w innych krajach, z dużym prawdopodobieństwem stanie się potrzebą polskich konsumentów. Możesz obserwować trendy w mediach społecznościowych, głównie na TikToku, lub skupić się na twardych danych, które oferuje na przykład narzędzie Helium, które wyszukuje najpopularniejsze produkty na Amazonie.
  2. Gromadź pozytywne opinie – sprzedawcy, którzy oferują ten sam produkt, mogą wyróżnić się jakością obsługi klienta. Sprawne odpowiadanie na wiadomości, szybka wysyłka czy dodawanie gratisów jako element budowania pozytywnych doświadczeń pomogą zdobyć zaufanie klientów i zyskać kolejną pozytywną opinię. Pamiętaj, że usunięcie negatywa często nie jest możliwe!
  3. Postaw na promowanie marki – Allegro coraz wyraźniej promuje producentów, dlatego, jeśli jesteś resellerem, postaraj się zdobyć wyłączność sprzedaży części produktów.
jak działa Allegro Ads?

Źródło:pomoc.allegro.pl

Jak działa Allegro Ads?

Złota reguła e-commerce mówi, że taniej jest utrzymać lojalność klienta niż pozyskać nowego. Aby móc rozwijać strategie remarketingowe, trzeba jednak najpierw zainwestować w zdobycie zaufania kupujących i przekonanie ich, by zostali u nas, a nie u konkurencji. Jak działa Allegro Ads? System reklam na Allegro pozwala wyświetlanie reklam określonym grupom odbiorców w najbardziej widocznych miejscach na stronie. Podobnie jak inne systemy PPC, na przykład promocja w Meta czy w Google, Allegro Ads umożliwia elastyczne sterowanie budżetem i dopasowywanie rozwiązań do możliwości finansowych sprzedawców. Opłata naliczana jest w zależności od liczby kliknięć (model CPC), a kontrolę nad budżetem możesz sprawować wyznaczając maksymalną kwotę, którą jesteś w stanie zapłacić. Możesz na bieżąco śledzić zwrot z inwestycji i eksperymentować ze stawkami, by przebić konkurentów i wyświetlać się wyżej. Ostatecznie za kliknięcie zapłacisz nie więcej niż ustalony max CPC, ale nie mniej niż stawka minimalna dla danej kategorii.

Allegro Ads działa na podstawie algorytmu. Kupujący wpisuje w wyszukiwarce słowo kluczowe, a system sortuje oferty w określony sposób, zgodnie z mechanizmem aukcyjnym. O tym, które oferty wyświetlą się wyżej, decyduje kilka czynników, m.in.: maksymalna stawka CPC oraz quality score (jakość reklamy, na którą wpływa jakość zdjęcia, dopasowanie oferty do wyszukiwania czy historia sprzedaży). Wpisywane przez kupujących frazy są analizowane przez system, który na ich podstawie dobiera reklamy. Uwzględniane są również historia wyszukiwania czy porzucone koszyki. Dzięki temu ścieżka zakupowa jest krótsza niż w przypadku innych rodzajów reklam PPC.

Allegro Ads działa w dwóch trybach zasięgu:

  • precyzyjnym – dociera do kupujących o określonych preferencjach, którzy wiedzą, czego szukają;
  • rozszerzonym – szuka klientów wśród osób zainteresowanych kategorią produktową, a nie konkretnym produktem.

W reklamy na Allegro warto zainwestować nawet wtedy, kiedy sprzedaż idzie całkiem nieźle przy samych działaniach organicznych. Allegro Ads pozwala skalować biznes i znacznie zwiększać konwersję przy relatywnie niewielkich nakładach finansowych. Jest jednak jeden istotny szczegół – kampania musi być właściwie zoptymalizowana. Lepsze efekty przyniosą rozbudowane kampanie niż takie o nieskomplikowanej strukturze i ogólnej tematyce.

Integrator e-commerce

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Quis ipsum suspendisse ultrices gravida. Risus commodo viverra maecenas accumsan.

  • Automatyczna obsługa zamówień i fakturowania
  • Asystent zbierania i pakowania
  • Generowanie etykiet i zamawianie kurierów
  • Masowe wystawianie ofert
Do 100 zamówień w pakiecie Faktura+ bez dodatkowych opłat
Powyżej 100 zamówień miesięcznie
41,50 zł/mies.
Sprawdź szczegóły

Jak promować produkty na Allegro?

Allegro Ads działa tak, że przy ustawianiu reklam musisz wybrać oferty, które będą promowane, miejsca ich emisji oraz określić budżet. Możesz iść na całość i reklamować cały asortyment albo nieco to ograniczyć:

  • reklamować tylko bestsellery,
  • ustawiać cechy reklamowanych ofert,
  • wybierać oferty ręcznie.

Jakie są opcje w ramach Allegro Ads i ile to kosztuje?

  • Oferty sponsorowane – Allegro promuje oferty, wyświetlając je na górze listy wyszukiwań; rozliczenie CPC (Cost Per Click, sprzedawca płaci za każde kliknięcie). Jest to najbardziej uniwersalny, a przez to najczęściej wybierany wariant.
  • Ramka graficzna – wyświetlanie reklamy na pasku na górze strony głównej Allegro na określone słowa kluczowe; rozliczenie CPM (Cost Per Mille, sprzedawca płaci za każde 1000 wyświetleń). Wymaga dodatkowych nakładów na przygotowanie kreacji graficznych, ale pomaga budować świadomość marki. Dodatkowo istnieje ryzyko przepalania budżetu, ponieważ nie każdy, kto zobaczy reklamę, kliknie w nią.
  • Sieć reklamowa – wyświetlanie reklam w wyszukiwarce w ramach współpracy Allegro z Google Ads. Umożliwia dotarcie do większej liczby klientów, również tych spoza marketplace.
Jak działa Allegro Ads?

Źródło:pomoc.allegro.pl

Czym Allegro Ads różni się od Wyróżnienia?

Na polskim rynku możesz korzystać z dwóch opcji promocji: przez reklamę w Allegro Ads i Promowanie. W Allegro Ads rozliczasz się w modelu CPC za każde wejście, natomiast Promowanie wiąże się ze stałą opłatą za wyświetlanie produktów w sekcji Promowane w wynikach wyszukiwania.

Do wyboru masz kilka opcji:

  • wyróżnienie i wyróżnienie elastyczne – oferta wyświetla się na górze listy wyszukiwania przez 10 dni lub 1 dzień,
  • pakiet promo – oferty są wyróżnione w wynikach wyszukiwania, a dodatkowo podświetlone na niebiesko, a ich tytuły są pogrubione,
  • promowanie na stronie działu – wyświetlanie oferty w specjalnej sekcji z wyróżnionymi produktami z danej kategorii,
  • czas wyświetlania ofert i liczba odsłon – oferta wchodzi do puli ofert promowanych, które są wyświetlane w określonym miejscu na stronie wymiennie z innymi ofertami.

To, która opcja będzie dla Ciebie korzystniejsza, zależy od tego, co sprzedajesz i jak dużą masz konkurencję. W Allegro Analytics możesz sprawdzić, jak wielu sprzedawców promuje swoje produkty pod Twoim słowem kluczowym. Jeśli jest ich wielu, możesz wśród nich zniknąć. Lepiej więc wykorzystać promowanie do niszowych słów kluczowych, zdobyć pierwsze sprzedaże i dopiero tak wzmocniony opiniami profil wystawić do konkurencji w bardziej popularnych kategoriach.

Allegro Ads – ile to kosztuje?

Tym, co sprawia, że reklamy typu PPC są tak popularne, jest elastyczność budżetowa. Sprzedawca sam decyduje o tym, ile jest w stanie zapłacić, a kliknięcie nie będzie kosztować więcej niż założył. Zwłaszcza realny koszt oscyluje pomiędzy max CPC a minimum dla danej kategorii.

Żeby zacząć reklamować się z Allegro Ads, musisz ustalić również budżet dzienny. Nie może być on niższy niż wymagane minimum, jednak nie są to duże kwoty. W tej chwili wynoszą:

  • 3 zł dla ofert sponsorowanych,
  • 15 zł za pakiet reklam w wyszukiwarce Google Ads i Allegro Ads,
  • 15 zł dla kampanii graficznych.

Allegro Ads działa w systemie aukcyjnym, co oznacza, że realny koszt kliknięcia zależy od konkurencji. System sam ustawia optymalne stawki CPC, uwzględniając maksymalną kwotę, na którą zgodził się sprzedawca. Chociaż czasem warto podnosić maksymalne stawki, szczególnie w popularnych kategoriach, to ostateczny rachunek nie powinien być dla sprzedawcy zaskoczeniem. Zwłaszcza że dostępne są minimalne CPC, które dyktuje Allegro. Znajdziesz je tutaj.

Allegro Ads, Google Ads, Meta Ads – porównanie

Gdzie warto się reklamować? Przede wszystkim tam, gdzie są Twoi klienci. Oprócz tego pod uwagę musisz wziąć jednak również koszty, targetowanie i skuteczność.

Kryterium Allegro Ads (oferty sponsorowane) Google Ads Meta Ads
Koszty minimalne CPC ok. 0,30-0,60 zł; budżet dzienny od 3 zł brak sztywnych kwot minimalnych, CPC od kilku groszy do kilkudziesięciu zł brak sztywnych kwot minimalnych, CPC często niższe niż w Google; możliwość optymalizacji pod CPM
Skuteczność bardzo wysoka konwersja na sprzedaż wysoka skuteczność w generowaniu ruchu wysoka skuteczność w budowaniu świadomości i remarketingu
Targetowanie oparte na kontekście i zachowaniach kupujących na Allegro: analiza wyszukiwanych fraz, przeglądanych ofert, zawartości koszyka itp.; brak manualnego targetowania demograficznego duże możliwości targetowania: słowa kluczowe (reklamy tekstowe w Google), kontekst (sieć reklamowa na milionach stron), demografia, zainteresowania, lokalizacja (YouTube, Gmail, GDN); Możliwe zaawansowane techniki (lookalike, intencje zakupowe – tzw. in-market itd.) precyzyjne targetowanie socjodemograficzne i behawioralne; możliwość korzystania z Custom Audiences (własne listy klientów) czy Pixel do remarketingu

Allegro Ads to dobre rozwiązanie dla początkujących, którzy nie mają jeszcze sklepu lub większość sprzedaży prowadzą na marketplace. Niski koszt wejścia i stosunkowo niedrogie prowadzenie kampanii startującym sprzedawcom. Jeśli masz większy budżet i zależy Ci na dotarciu do nowych klientów, lepiej sprawdzi się Google Ads, który oferuje duże zasięgi i umożliwia przekierowanie ruchu. Z kolei jeśli Twoim celem jest budowanie świadomości lub przyciągnięcie uwagi odbiorców kreatywnymi kampaniami, najlepszym wyborem będzie reklama w Meta. W tym przypadku musisz się jednak liczyć z niższym współczynnikiem konwersji.

Jak uruchomić kampanię Allegro Ads?

Kiedy znasz już podstawowe pojęcia, możesz zabrać się za tworzenie pierwszej kampanii na Allegro. Nie jest to skomplikowane i opiera się na kilku prostych krokach.

  1. Przygotuj swoje konto

    Żeby oferty konwertowały, muszą wyglądać profesjonalnie. Dopracuj tytuły, zdjęcia, opisy, uzupełnij wszystkie parametry i dane o produkcie. Pamiętaj, że o kolejności wyświetlania ofert decyduje nie tylko CPC, ale też jakość reklamy.

  2. Przejdź do panelu Allegro Ads

    Na koncie sprzedawcy w Moim Allegro znajdziesz sekcję Reklama. Kliknij w przycisk Utwórz kampanię. Jeśli to Twoja pierwsza kampania, może wyświetlić Ci się samouczek.

  3. Wybierz typ kampanii

    Do wyboru masz oferty sponsorowane, kampanie graficzne i reklamy w sieci zewnętrznej. Możesz też zdać się na algorytm i wybrać automatyczną reklamę Allegro Promowanie Bestsellerów.

  4. Skonfiguruj kampanię

    Nazwij kampanię tak, żeby nie pomylić jej z innymi. Możesz promować pojedyncze oferty, utworzyć grupę lub kilka grup reklam z różnymi produktami.

  5. Wybierz miejsca emisji

    Zdecyduj, gdzie chcesz wyświetlać reklamy. Do wyboru masz Allegro lub Allegro i Google. Pamiętaj, że wybranie kilku sieci będzie się wiązało z rozproszeniem budżetu.
  6. Wybierz tryb targetowania

    Precyzyjny tryb targetowania oznacza, że Twoja reklama dotrze do mniejszej grupy odbiorców, ale o wyższej intencji zakupowej. W rozszerzonym Twój przekaz dotrze do większej liczby osób, ale konwersja może być niższa.

  7. Ustal budżet

    Określ maksymalne CPC i budżet dzienny. System zasugeruje Ci optymalne stawki, jednak ostatecznie to Ty decydujesz, ile chcesz wydać. Kiedy budżet dzienny się wyczerpie, reklamy przestaną się wyświetlać.

  8. Uruchom kampanię

    Ustal czas trwania kampanii, sprawdź kontrolnie swoje ustawienia i wystartuj z kampanią. Zanim reklamy zaczną się pojawiać, może minąć kilkanaście minut.

  9. Monitoruj wyniki

    Budżet jest elastyczny, ale żeby sprawnie reagować, trzeba obserwować wyniki, szczególnie w popularnych kategoriach.

Kampanie w Allegro Ads możesz ustawić samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Agencje, które specjalizują się w optymalizacji kampanii na marketplace, znajdziesz na stronie Allegro Ads Partner. Agencje, które zakwalifikują się do programu, otrzymują certyfikat i możliwość uczestnictwa na trzech poziomach.

Jeśli podejmiesz wyzwanie ustawienia reklam w Allegro Ads samodzielnie, zwróć uwagę na kilka najważniejszych kwestii:

  • Dopracuj wygląd konta i poszczególnych ofert – wzbogać opisy o słowa kluczowe i zdjęcia, które dobrze pokazują produkt. Uzupełnij wszystkie parametry, poświęć czas na stworzenie dobrego tytułu oferty.
  • Przemyśl, co sprzedajesz, i jak duża jest Twoja wiedza – w zależności od tego, jakiego rodzaju masz produkty, sprawdzą się do ich promocji inne kampanie. Jeśli nie masz dużego doświadczenia, możesz zdać się na wybór samego Allegro i skorzystać z Promowania Bestsellerów. Wybierz też odpowiedni format do reklamowanych produktów.
  • Pamiętaj, że płacisz za kliknięcie – w grupie produktów mogą pojawić się oferty, w które klienci wchodzą z ciekawości, jednak bez zamiaru zakupu. Wykluczenia nieefektywnych produktów i wycofanie tych o niskiej marży może podnieść skuteczność.
  • Wykorzystaj dostępne narzędzia – w panelu Allegro Ads znajdziesz planer kampanii, który pozwala sprawdzić CPC konkurencji w danej kategorii i oszacować potencjalny ruch. Masz też dostęp do statystyk, gdzie możesz sprawdzić najistotniejsze wyniki, w tym CTR, CR czy ROAS.
  • Weź pod uwagę sezonowość – żeby wyprzedzić konkurencję i oszczędzić na CPC, planuj kampanie z wyprzedzeniem. Kontroluj też, czy w grupach reklam nie promujesz produktów sezonowych po sezonie.
  • Kontroluj wyniki – Allegro Ads jest elastyczne i umożliwia wprowadzanie zmian na bieżąco, ale konieczna jest częsta analiza wyników i eksperymentowanie z dziennym budżetem, kreacjami i miejscem emisji. Jeśli kliknięć jest mało, zwiększ CPC, a jeśli budżet wyczerpuje się szybko, rozważ zwiększenie budżetu dziennego. Zwróć też uwagę na to, żeby koszt reklamy był znacznie niższy od marży. W końcu reklama musi się opłacać.

Czy kampania w Allegro Ads się opłaca?

Zazwyczaj powodem nieudanych kampanii, które nie przynoszą efektów, a nawet przynoszą stratę, są błędy w optymalizacji lub brak monitorowania wyników. Posiadanie kontroli nad własną kampanią może przynieść naprawdę dobre efekty, czym chwalą się agencje marketplace: zwiększenie ponad 10 razy zwrotu z inwestycji, ROAS 2000% czy zwrot 110% rok do roku. Takie przykłady brzmią motywująco.

Już kilkaset złotych zainwestowane w reklamę może przynieść zauważalne efekty, ale żeby robić to dobrze, trzeba poświęcić czas na optymalizację. Właściwie dobrane produkty i regularne dostosowywanie budżetu do celów i wyników jest w stanie zwiększyć konwersję na Allegro przy stosunkowo niskich nakładach.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Góra

Absolwentka polonistyki i socjologii ekonomicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonatka komunikologii. Nieustannie poszukuje nowych metod nawiązywania relacji z klientem. Bacznie przypatruje się branży, szczególną uwagę zwracając na akcje real time marketingowe. W IFIRMA SA tworzy teksty w tematyce e-commerce, współtworzy content plany i zarządza mediami społecznościowymi.

Napisz do nas w sprawie integracji → ecom@ifirma.pl

Porozmawiajmy!

Chcesz poznać bliżej integrator e-commerce albo rozwijać go razem z nami? A może masz pomysł na kolejną integrację? Napisz do nas!

ecom@ifirma.pl
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003