



Barter stanowi umowę o charakterze niepieniężnym, bowiem polega na obustronnej wymianie, np. towaru za usługę. Umowa barterowa zawierana jest zazwyczaj we współpracy z influencerami i co istotne powoduje ona obowiązek wykazania po stronie spółki przychodu podatkowego zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Umowa barterowa to specyficzny rodzaj umowy cywilnoprawnej, w której strony dokonują wzajemnej wymiany świadczeń o charakterze niepieniężnym – najczęściej towaru za usługę lub odwrotnie. Tego typu rozwiązania cieszą się szczególną popularnością w relacjach biznesowych z influencerami, gdzie zamiast wynagrodzenia pieniężnego oferuje się określone korzyści rzeczowe. Warto jednak pamiętać, że choć w obrocie nie dochodzi do przekazania środków pieniężnych, barter rodzi skutki podatkowe..
Barter to rodzaj umowy o charakterze niepieniężnym, w której strony dokonują wymiany towarów lub usług, a nie przekazują pieniędzy. Choć umowa barterowa nie została szczegółowo uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, należy do tzw. umów nienazwanych, co oznacza, że jej zasady są określane przez ogólne przepisy dotyczące umów, jak np. umowa zamiany.
Cechą charakterystyczną barteru jest to, że strony nie dokonują rozliczenia pieniężnego, lecz wymieniają się rzeczami lub usługami, co może obejmować zarówno towary, jak i usługi. Co istotne, przedmiotem barteru mogą być rzeczy zarówno określone co do gatunku (chodzi o rzeczy, które są określone tylko pod względem określonego rodzaju, np. “Kosmetyki”, w postaci kremów nawilżających, balsamy do ciała, szampony, bez dokładnego wskazania, która konkretna sztuka tego towaru ma być przekazana), jak i przyszłe (chodzi o towary, które mają zostać dopiero wyprodukowane), a także usługi. Ponadto, przejście własności rzeczy w ramach umowy barterowej może nastąpić w momencie zawarcia umowy lub w chwili wydania rzeczy.
Przedmiotem umowy barterowej mogą być zarówno towary jak i usługi – np. przekazanie towaru za wykonaną usługę.
Jako że próżno jest doszukiwać się pojęcia barteru i umowy barterowej w przepisach Kodeksu cywilnego, to należy odnieść się do orzecznictwa sądowego, w którym wskazuje się, że:
Jeśli zastanawiasz się, jak rozliczyć faktury na podstawie umowy barterowej, które chcesz kompensować, to przeczytaj ten artykuł.
Umowa barterowa powinna zawierać następujące elementy:
Umowa barteru nie wymaga zachowania szczególnej formy prawnej, co oznacza, że może zostać zawarta w następujący sposób, tj.:
Jednakże dla celów dowodowych warto taką umowę zawrzeć na piśmie.
A czy jest jakaś różnica między umową barterową z osobą fizyczną a umową z influencerem? Tak i ma ona praktyczne znaczenie, albowiem dotyczy przede wszystkim kwestii podatkowych, formalnych oraz zakresu odpowiedzialności stron.
Przykładowo, jeśli influencer prowadzi działalność gospodarczą, to umowa barterowa zawierana jest jak z przedsiębiorcą. Z kolei jeśli umowa barterowa zawierana będzie z osobą fizyczną niebędącą przedsiębiorcą, to konieczne może być uwzględnienie dodatkowych formalności przykładowo rozliczenie podatku dochodowego (PIT).
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Tym samym, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Wobec powyższego do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien zatem kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie wydatku ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów).
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów – tym samym podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu.
Niewątpliwie zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Co ważniejszej określony cel musi być urzeczywistniony w momencie ponoszenia kosztu, a koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało.
Tym samym wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Jeżeli zatem spółka zajmuje się sprzedażą danego produktu i chce dokonać reklamy posiadanych towarów podejmując współpracę z influencerem, to należy pamiętać, że wydatki poniesione przez spółkę na nabycie konkretnego towaru stanowią koszty uzyskania przychodów influencera jako kontrahenta. Albowiem spełnione są przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a wydatki te nie mieszczą się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 przedmiotowej ustawy. Influencer w zamian za otrzymany produkt zobowiązuje się do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej przykładowo w social mediach.
Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 marca 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.1.2023.2.AN.
Barter to jeden z popularniejszych modeli współpracy z influencerami – polega na wzajemnym świadczeniu usług lub wymianie towaru za usługę, bez udziału pieniędzy. Zazwyczaj wygląda to tak, że marka przekazuje influencerowi produkt lub usługę do przetestowania i promocji, a influencer w zamian wykonuje określoną aktywność marketingową – np. posty w mediach społecznościowych czy recenzję. Jeśli obie strony są czynnymi podatnikami VAT, zobowiązane są do wystawienia sobie nawzajem faktur. Warto przy tym pamiętać, że takie świadczenia stanowią przychód zarówno dla influencera (otrzymany towar lub usługa), jak i dla marki (otrzymana reklama).
Więcej na ten temat rozliczeń z influencerami przeczytaj tutaj.
Stan prawny na dzień: 29.04.2025 r.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.