Czym jest certyfikat rezydencji?

Przepisy prawa podatkowego w określonych sytuacjach mogą wymagać przedstawienia ważnego certyfikatu rezydencji. Czym dokładnie jest ten dokument? Kiedy może być potrzebny? W jaki sposób go uzyskać? Zapraszamy do lektury.

Certyfikat rezydencji – co to jest?

Definicję certyfikatu rezydencji możemy znaleźć w ustawach o podatkach dochodowych. Zgodnie z tymi regulacjami, jest to zaświadczenie o miejscu zamieszkania (PIT) lub siedzibie (CIT) podatnika dla celów podatkowych, wydane przez właściwy organ administracji podatkowej.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa Czym jest certyfikat rezydencji?

Co ważne, dokument ten może potwierdzać stan miniony lub aktualny – nie można wystawić certyfikatu rezydencji na przyszłość.

 Jakie dane musi posiadać?

Przepisy podatkowe nie określają wprost, jakie dane powinien zawierać certyfikat rezydencji, ani nie wskazują jego wzoru. Zgodnie z definicją zawartą w ustawach podatkowych, powinien on natomiast posiadać stwierdzenie, że dany podatnik posiada miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie danego kraju i podlega w nim nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania). Powinien on ponadto posiadać datę wystawienia oraz określenie okresu, w którym obowiązuje.

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo Czym jest certyfikat rezydencji?

Certyfikat rezydencji – kiedy może być potrzebny?

Uzyskanie certyfikatu rezydencji od kontrahenta lub konieczność zdobycia takiego dokumentu w Polsce może okazać się konieczne np. w sytuacji gdy podatnik osiąga dochody za granicą i chce rozliczyć PIT w Polsce lub gdy polski przedsiębiorca nabywa usługi niematerialne od zagranicznego kontrahenta (ma on bowiem związek z podatkiem u źródła – więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Posiadanie takiego zaświadczenia zwalnia podatnika od poboru podatku lub też znacznie obniża jego wartość – wszystko zależy od umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między konkretnymi dwoma państwami.

Ważne!

Program do faktur – Darmowe konto Czym jest certyfikat rezydencji?

Jak uzyskać certyfikat rezydencji?

By uzyskać certyfikat rezydencji, podatnik powinien złożyć wniosek do urzędu skarbowego, korzystając w tym celu z druku CFR-1. Fiskus w ciągu 7 dni ma obowiązek wydać właściwe zaświadczenie o miejscu zamieszkania (siedziby) wnioskującego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Co ważne, opłata skarbowa za wydanie certyfikatu rezydencji wynosi 17 PLN.

Zobacz również: Zatrudnienie pracownika z Ukrainy a podatek dochodowy.
▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań