Wynajmowanie prywatnego mieszkania to dobry sposób na przychód – zarówno wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i nieposiadających firm. W zależności od sytuacji, wynajmujący może mieć kilka opcji opodatkowania przychodu z najmu.
Wynajem prywatnego mieszkania to dobry sposób na przychód – zarówno wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i nieposiadających firm. W zależności od sytuacji, wynajmujący może mieć kilka opcji opodatkowania przychodu z najmu. Wynajmujesz mieszkanie i posiadasz dochody z najmu? Sprawdź jaka forma opodatkowania będzie w tym przypadku dla Ciebie najkorzystniejsza!
Najem prywatny – ryczałt czy skala podatkowa?
Właściciel prywatnego mieszkania, decydując się na wynajmowanie jako osoba fizyczna – a nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – ma do wyboru dwie formy opodatkowania przychodu. Może zdecydować się na skalę podatkową (zasady ogólne) bądź ryczałt ewidencjonowany.
Zasady ogólne
Ryczałt ewidencjonowany
Stawka podatku
17% lub 32% po przekroczeniu progu podatkowego
8,5%*
Podstawa opodatkowania
Dochód
Przychód
Koszty uzyskania przychodu
Możliwe do rozliczenia
Niemożliwe do rozliczenia
Wybór – formalności
Domyślny – nie trzeba zgłaszać do US
Wybór ryczałtu jest dokonywany poprzez dokonanie pierwszej zapłaty podatku (za przychód osiągnięty w danym roku) tytułem ryczałtu ewidencjonowanego.
Jeżeli pierwszy przychód podatnik osiągnie w grudniu danego roku za dokonanie wyboru zostanie uznane złożenie zeznania PIT-28.
Rozliczenie roczne
PIT-36, składany do 30 kwietnia kolejnego roku podatkowego
PIT-28, składany do 28 lutego (końca lutego) kolejnego roku podatkowego
Uwaga!
Od początku 2021 r. stawka ryczałtu wynosi 12,5%, jeśli roczny przychód z najmu prywatnego przekroczy 100.000 zł w skali roku.
Ryczałt posiada niższą stawkę podatku, nie zawsze jednak ten kto go wybierze zapłaci mniej podatku. Skalę podatkową warto wziąć pod rozwagę, jeśli z wynajmem związane są duże koszty – np.:
Najem a działalność gospodarcza – uwaga na kruczki
Wynajmując lokal warto upewnić się, że możliwe jest wynajmowanie go jako prywatny, a nie w formie działalności gospodarczej. Jest to ważne ze względu na formalności np. zgłoszenie działalności na CEIDG. Do końca 2020 roku było to również ważne z uwagi na fakt, że wynajem z działalności nie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu. Od 2021 roku przedsiębiorcy przysługuje możliwość opodatkowania w działalności najmu również ryczałtem, a także pozostaje jak do tej pory prawo wyboru pomiędzy skalą podatkową a podatkiem liniowym.
Kiedy przychód z najmu może być uznany za przychód z działalności? Przede wszystkim – gdy lokal zaliczony jest do majątku firmowego, ale nie tylko. Jeśli wynajmujemy lokal okazjonalnie, jest to główne źródło utrzymania, wynajmujemy większą liczbę lokali etc., organ skarbowy może uznać takie działanie za działalność gospodarczą. Zatem – jeśli chcemy zdecydować się na prywatny wynajem lokalu – warto zadbać o to, aby nie nosił on znamion zorganizowanej działalności gospodarczej.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
(sygn. akt II FPS 1/21) Naczelny Sąd Administracyjny
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dyscyplinarne zwolnienie pracownika jest najbardziej dotkliwym sposobem rozwiązania umowy o pracę. W jakich przypadkach zwolnić dyscyplinarnie pracownika?
Zastanawiasz się, czy w twoim przypadku można wpłacać uproszczone zaliczki w 2025 roku i jak je wyliczać i wpłacać? W dzisiejszym artykule omówimy ten temat.
Faktura uproszczona to rozwiązanie w systemie podatkowym, które ma na celu uproszczenie procesu wystawiania dokumentów w przypadku transakcji o niższej wartości. Jest to faktura VAT o nieco ograniczonej treści, pod warunkiem że kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Przyjrzyjmy się zasadom wystawiania faktur uproszczonych i ich elementom.
Chcesz otworzyć działalność gospodarczą i współpracować z byłym pracodawcą? Jeśli tak, to powinieneś poznać przepisy dotyczące ulg w ZUS i wyboru formy opodatkowania, które mogą być pomocne.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
(sygn. akt II FPS 1/21) Naczelny Sąd Administracyjny