Dokonywanie wewnątrzwspólnotowych nabyć czy też dostaw wpisało się na stałe do rzeczywistości obrotu handlowego. Prężnie rozwijająca się logistyka transportowa sprzyja dostarczaniu towarów na różne odległości. Zorganizowanie wysyłki i transportu poza terytorium kraju nie sprawia już przedsiębiorcy większych problemów. Problematyczne bywa natomiast prawidłowe rozliczenie i ujęcie w urządzeniach księgowych faktur wystawianych w walutach obcych. Właściwe przeliczenie faktur w walutach obcych na potrzeby VAT może rodzić niekiedy problem.
Przychody i koszty w walutach obcych – omówione zagadnienia:
Jaki kurs waluty stosować przy przeliczaniu faktury w walucie obcej?
Otóż zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług jeżeli kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania zostały określone w walucie obcej przeliczenia dokonuje się według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego (NBP) na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1). Natomiast jeżeli faktura zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego w takim przypadku stosuje się średni kurs NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury (art. 31a ust. 2).
Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT
Obowiązek podatkowy w VAT co do zasady powstaje w momencie dokonania dostawy towarów i usług (art. 19a ust. 1). W podatku VAT w obrocie krajowym obowiązek podatkowy może powstawać na zasadach szczególnych, o których mówią wprost przepisy. Jeszcze inaczej wyglądają uregulowania prawne dotyczące transakcji zagranicznych.
Powstanie obowiązku podatkowego w transakcjach wewnątrzunijnych
Transakcje wewnątrzunijne to: wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) i wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT).
Zarówno w WDT jak i WNT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 15. dnia następującego po miesiącu dostawy.
Przy imporcie usług obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT tj. w momencie wykonania usługi.
Pani Krystyna nabyła towary handlowe od kontrahenta z Francji. Dnia 06.12.2019 roku otrzymała fakturę na przeprowadzoną transakcję. Towary dotarły 12.12.2019 r. Pani Krystyna zastosuje średni kurs NBP z 05.12.2019 r. Jeżeli faktura będzie wystawiona w euro będzie to 4,2777 zł.
Przykład 2
Pani Krystyna nabyła towary w ramach WNT, dostawa miała miejsce 29.11.2019 roku. Do dnia 15.12.2019 r Pani Krystyna nie otrzymała faktury zakupu. W tej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie 15.12.2019 r. Do przeliczenia należy zastosować średni kurs NBP z dnia 13.12.2019 roku, ponieważ to jest ostatni dzień roboczy przed 15-tym grudnia 2019 r.
Przykład 3
Pani Krystyna dokonała dostawy towarów (WDT) do Niemiec. Faktura została wystawiona 13.12.2019 roku a towar został wysłany 16.12.2019 roku. Kurs do przeliczenia – średni kurs NBP z 12.12.2019 roku, a więc ostatni dzień roboczy przed dniem wystawienia faktury.
Przeliczenie faktury w walucie obcej w transakcjach krajowych
Przedsiębiorcy również w obrocie krajowym wystawiają faktury w walutach obcych. W takiej sytuacji nieco inaczej będzie wyglądał moment powstania obowiązku podatkowego i przeliczenia na PLN.
Przykład 4
Pani Krystyna nabyła towar od polskiego przedsiębiorcy, który wystawił jej fakturę w dolarach. Dostawa towarów miała miejsce 29.11.2019 roku, a fakturę Pani Krystyna otrzymała 05.12.2019 r. Kurs waluty do przeliczenia – średni kurs NBP z 28.11.2019 r. Obowiązek podatkowy w obrocie krajowym powstał 29.11.2019 roku – w dniu dokonania dostawy towarów.
Jak przeliczać przychody i koszty w walutach obcych w PIT? – przeczytaj.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
WDT - kiedy powstaje obowiązek VAT?
Zarówno w WDT jak i WNT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 15. dnia następującego po miesiącu dostawy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda współpraca, nawet ta w marketingu afiliacyjnym, powinna mieć jasne i niebudzące wątpliwości ustalenia. Choć wiele współprac działa „na zasadzie zaufania”, to zawsze dobrze przygotowana umowa daje obu stronom ochronę i pewność, że wszystko jest uporządkowane.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Zastanawiasz się jak rozliczać inwestycje w obcym środku trwałym? W dzisiejszym artykule opiszemy, jakie są stawki amortyzacji i jak księgować wydatki związane z inwestycją w obce środki trwałe.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo