Blog ifirma.pl

Jak zaksięgować zwrot otrzymanego dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej z PUP?

|
Otrzymałeś dofinansowanie w ramach tarczy antykryzysowej? Jeżeli musisz dokonać zwrotu środków, sprawdź, jak to ująć w PKPiR.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

W ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy dostali możliwość skorzystania z różnych form dofinansowania prowadzonej działalności gospodarczej. Przy każdym rodzaju pomocy finansowej były wskazane warunki, jakie należy spełnić, aby otrzymać takie środki. Dodatkowo była podana również informacja, na jakie cele mogą zostać przeznaczone. Często przy okazji dofinansowania mówi się również o prawie do sprawdzenia prawidłowości wykorzystania przyznanych środków. Co się dzieje, gdy przedsiębiorca będzie zmuszony do zwrotu dofinansowania?

Rodzaje wsparcia z PUP

W ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy mogli ubiegać się o następujące rodzaje wsparcia z PUP:

  1. Dofinansowanie części kosztów prowadzenia pozarolniczej działalności dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.
  2. Dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek ZUS.
  3. Pożyczki w wysokości 5.000 zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Zwrot otrzymanego wsparcia do PUP

W jaki sposób ewidencjonować wsparcie z PUP w PKPiR było opisane w artykule na ten temat. Teraz rozważamy sytuację odwrotną, a mianowicie zajmiemy się zwrotem takich środków do jednostki przyznającej wsparcie.

Konieczność zwrotu otrzymanych środków może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich może być kontrola jednostki upoważnionej do jej przeprowadzenia. Czy i w jaki sposób zwrot powinien być zaksięgowany w PKPiR? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy każdy rodzaj dofinansowania przeanalizować odrębnie.

Zwrot do PUP części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej

W przypadku tego dofinansowania mogą wystąpić dwie sytuacje:

  1. Jeżeli zakupy z otrzymanych środków ujmiemy w kosztach uzyskania przychodów, to otrzymane dofinansowanie mamy obowiązek wykazać po stronie przychodów.
  2. Jeżeli zakupów z otrzymanych środków nie ujmiemy w kosztach uzyskania przychodów, to otrzymanego dofinansowanie nie wykazujemy po stronie przychodów.

W świetle powyższego, w zależności od przyjętego modelu księgowania dofinansowania, wystąpią dwa różne sposoby ujmowania zwrotu dofinansowania do PUP:

  1. Przy ujęciu dofinansowania po stronie przychodów, w momencie dokonania zwrotu należy taką kwotę zaksięgować “na minus” w “Pozostałych przychodach” kol. 8.
  2. Jeżeli kwota dofinansowania nie znalazła się po stronie przychodów, nie dokonujemy żadnych księgowań po stronie przychodów w PKPiR. W tej sytuacji przedsiębiorca w dacie zwrotu dofinansowania (art. 22 ust. 7c ustawy o PIT) ujmie w PKPIR wydatki, które pierwotnie z powodu źródła finansowania nie były ujęte jako koszt.

Zwrot do PUP dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników

Tutaj również należy rozpatrywać dwa stany prawne:

  1. Otrzymanie wsparcia przed wypłatą wynagrodzeń – w kosztach uzyskania przychodów ujmujemy wydatki na wynagrodzenia do wysokości wydatkowanych środków własnych przedsiębiorcy.
  2. Otrzymanie wsparcia po wypłacie wynagrodzeń, wypłata została sfinansowana w 100% ze środków przedsiębiorcy i ujęta w kosztach – otrzymane wsparcie ujmujemy w PKPiR po stronie przychodów w kol. 8 “Pozostałe przychody”.

Przy zwrocie dofinansowania do PUP wystąpią 2 sytuacje:

  1. Jeżeli wsparcie było otrzymane przed wypłatą wynagrodzenia, wówczas w dacie zwrotu dofinansowania księgujemy koszt wynagrodzenia i składek finansowanych przez pracodawcę, które pierwotnie z powodu źródła finansowania nie były ujęte jako koszt.
  2. Jeżeli wsparcie było po wypłacie wynagrodzeń, wówczas w PKPiR w kol. 8 “Pozostałe przychody” księgujemy “na minus” kwotę dokonanego zwrotu do PUP.

Zwrot do PUP pożyczki przyznanej w wysokości 5.000 zł

Jeżeli okazałoby się, że przedsiębiorca musi dokonać zwrotu pożyczki, wówczas dokonanego zwrotu nie ujmuje w PKPiR. Wynika to z faktu, że przyznana pożyczka nie była pierwotnie ujmowana po stronie przychodów. Dokonanie zwrotu spowoduje, że zakupy dokonane za środki finansowe z pożyczki będą pokryte ze środków własnych przedsiębiorcy.

Uwaga! Zgodnie z wyjaśnieniami jakie znajdują na stronie podatki.gov.pl oraz stanowiskiem jakie pierwotnie wskazywała Krajowa Informacja Skarbowa (KIS): wypłata wynagrodzeń z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej, kiedy dokonywana była ze środków już otrzymanych z urzędów pracy – nie stanowi przychodu zaś samo wynagrodzenie nie stanowi kosztu. Obecnie KIS wskazuje również stanowisko odmienne, iż w tej sytuacji otrzymane środki powinny stanowić przychód, zaś samo wynagrodzenie koszt.

W ogólnym rozrachunku bez względu na wybraną opcję, zdarzenie będzie neutralne podatkowo, gdyż wykazanie takiej samej wysokości przychodu jak i kosztu daje ten sam efekt co brak ich wykazania. Należy mieć jednak na uwadze, że przyjęcie, którejś z opcji powoduje odmienne księgowanie w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.

Z uwagi na to, iż jak pokazała praktyka stanowisko na przestrzeni czasu ulega zmianie i jest niejednolite w razie wątpliwości, czy któraś z opcji jest bardziej słuszna każdy przedsiębiorca może wystąpić w swojej indywidualnej sprawie o interpretację podatkową do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Udzielona odpowiedź będzie wiążąca dla przedsiębiorcy. Dowiedz się jak złożyć wniosek. Pamiętaj – wniosek można również złożyć przez e-PUAP.

Przeczytaj też: Wydatki finansowane z tarczy a VAT
 
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie