Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Czy potrzeba do tego programisty? Sprawdźcie, czytając nasz artykuł.
Jak założyć sklep internetowy? Pomysł
W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się dziś odzież, w tym dodatki i akcesoria, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru. (Gemius, Raport E-commerce w Polsce, 2020 r.). Bardzo szybko rośnie zainteresowanie produktami związanymi ze zdrowym stylem życia, tzw. health fitness, a także akcesoriami dla zwierząt.
Wejście w te branże oznacza szansę na duże pieniądze, ale i jeszcze większą konkurencję, dlatego coraz więcej sprzedawców szuka niszy. Dużą zaletą niszowych biznesów jest to, że zazwyczaj nie potrzebują one dużego kapitału na start, a przy tym potrafią wygenerować większy zysk niż sprzedawanie przedmiotów dla szerokiego grona odbiorców.
Sprawdź: Sklepy z koszulkami, które podbijają Polskę.
Własny sklep internetowy – oprogramowanie
Dziś aby założyć sklep internetowy nie potrzeba pomocy programisty i wielkiego zaplecza serwerowego. Dobrym – i najtańszym – rozwiązaniem są platformy e-commerce, które oferują tzw. sklepy w chmurze, czyli gotowe i łatwe w obsłudze oprogramowanie dla sklepu internetowego dostępne z przeglądarki internetowej. Aby zmienić wygląd sklepu albo dodać nowe produkty nie trzeba skomplikowanych programów i wiedzy informatycznej, wystarczy kilka kliknięć w panelu administracyjnym.
Różne platformy różnią się od siebie ceną i dostępnymi funkcjami. Niektóre z nich są bezpłatne, ale często mają ograniczone możliwości i w praktyce wymagają dokupienia dodatków, inne pozwalają na dokonywanie wielu zmian. Zazwyczaj kosztują jednak od 45 zł do 99 zł miesięcznie.
Warto pamiętać, że założony na platformie sklepowej sklep internetowy otrzymuje zazwyczaj adres “www.NazwaTwojegoSklepu.NazwaPlatformy.com”. Większość sprzedawców decyduje się więc na wykupienie własnej domeny internetowej. To niewielki, ale dodatkowy koszt – zazwyczaj ok. 12 zł za rejestrację i 45 zł za przedłużenie domeny po roku.
Sklep internetowy – produkty
Kwota potrzebna na zakup asortymentu na start to kwestia indywidualna każdego sklepu. W zależności od rodzaju towaru jeden sprzedawca będzie potrzebował 100, drugi 2 000, a trzeci 10 000 złotych.
Istnieje jednak pewna uniwersalna zasada, że nie warto robić na początku zbyt dużych zapasów. Lepiej jest kupić kilka różnych produktów, każdy po jednej lub dwie sztuki, i wystawić je na sprzedaż. W ten sposób łatwiej będzie sprawdzić, które produkty lepiej się sprzedają, a których lepiej następnym razem nie zamawiać.
W temacie towaru warto także pamiętać o zdjęciach produktów. Możliwe, że konieczne będzie zamówienie u fotografa profesjonalnej sesji zdjęciowej – a te wahają się od 100 do nawet 1000 zł za sesję.
Magazyn – a może dropshipping?
Większość przedsiębiorców prowadzących sklep internetowy decyduje się – przynajmniej na początku – na magazynowanie towaru u siebie w domu, wyznaczając do tego specjalne miejsce lub pomieszczenie, np. piwnicę lub szafę. Część decyduje się na wynajem magazynu (ceny za wynajem magazynu np. we Wrocławiu wahają się od 400 do 2000 zł miesięcznie w zależności od metrażu i lokalizacji), a jeszcze inni wybierają dropshipping.
Dropshipping to model sprzedaży, w którym proces magazynowania i wysyłki towaru do klienta zostaje przeniesiony ze sklepu na hurtownię. Inni słowy: klient kupuje towar w sklepie, ale paczkę wysyła do niego hurtownia. Dzięki temu sklep unika kosztów związanych z magazynowaniem i realizacją zamówień i w efekcie może naliczać niższe marże. Choć hurtownia pobiera co prawda opłaty za dropshipping (prowizja wynosi maksymalnie do 10% wartości towaru), to finalnie sklep i tak płaci jej jedynie za to, co sprzedał, a nie za cały towar na stanie.
Już myślisz o tym jak założyć sklep internetowy, jednak prowadzenie księgowości wydaje Ci się skomplikowane? Będąc klienetem biura rachunkowego będziesz mógł swobodnie prowadzić swój biznes a dedykowana księgowa załatwi wszystko za Ciebie. Zarejestruj się i sprawdź sam.W ifirma.pl masz również dostęp do modułu e-commerce dzięki któremu łatwo zintegrujesz swoją księgowość z platformą e-commerce.
Kasa fiskalna – kiedy konieczna?
Kasa fiskalna to koszt od 600 do nawet 1500 zł. Nie wszystkie rodzaje sprzedaży są jednak objęte obowiązkiem ewidencjonowania ich na kasie. Rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej nie wymaga się od przedsiębiorców:
- dokonujących sprzedaży na rzecz firm, instytucji i innych placówek prowadzących działalności gospodarcze,
- osiągających obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mniejszy niż 20 000 zł/rok (liczony proporcjonalnie od dnia pierwszej sprzedaży),
- (!) prowadzących sprzedaż wysyłkową przez internet i otrzymujących zapłaty w formie bezgotówkowej, bezpośrednio na konto bankowe.
Istnieje jednak grupa przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do nabycia kasy fiskalnej i rejestrowania na niej obrotów już od pierwszej sprzedaży detalicznej, np. przedsiębiorcy sprzedający płyty CD albo niektóre rodzaje biżuterii (zasada ta dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).
Sprawdź: Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie – pełna lista
Własny sklep internetowy – regulamin
Regulamin to rzecz obowiązkowa, zarówno ze względu na rzetelny wizerunek firmy, jak i ze względu na regulacje prawne. Warto o niego zadbać, ponieważ jego brak może być potraktowany jako naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca może być wówczas ukarany karą pieniężną.
Regulamin można przygotować samodzielnie, pobrać gotowy wzór z niektórych platform zakupowych (opcja dostępna zazwyczaj w wyższych planach abonamentowych) albo zamówić u prawnika. W zależności od sklepu i kancelarii jest to koszt od 150 do 500 zł.
Przeczytaj też: Klauzule niedozwolone – najczęstsze błędy w regulaminach sklepów internetowych
Jak założyć sklep internetowy: zarejestrowanie firmy
Prowadzenie sklepu internetowego bez działalności gospodarczej jest możliwe, jednak wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Takie rozwiązanie okazuje się korzystne w sytuacji, gdy planuje się prowadzenie sklepu na mniejszą skalę. Można wtedy wykorzystać wykorzystać takie opcje, jak dropshipping, sprzedaż na Allegro czy umowa agencyjna. Jeśli jednak jako przedsiębiorca planujesz rozwijać swój biznes, warto rozważyć rejestrację działalności gospodarczej, która gwarantuje ochronę prawną oraz daje większą wiarygodność i możliwość odliczenia podatku VAT.
Sprawdź: Sprzedaż w Internecie i na Allegro – czy trzeba zakładać firmę?
Zarejestrowanie działalności jest bezpłatne, wiąże się jednak z obowiązkiem odprowadzania comiesięcznych składek na ZUS. Niektórzy przedsiębiorcy mogą przez pierwsze 24 miesiące korzystać z tzw. „małego ZUS-u”.
Do tego dochodzą jeszcze ewentualne koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu, takie jak pieczątka, materiały i urządzenia biurowe, czynsz i opłaty za media, a także ubezpieczenie, księgowość i pracownicy.
Warto pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego to też koszty zwrotu towarów, reklamacji i zniszczeń, a także z koszty związane z formami płatności (prowizje).
Własny sklep internetowy a zarobki
Własny sklep internetowy to dobry pomysł na biznes zarówno dla nowicjuszy, jak i dla tych, którzy mają doświadczenie w handlu. W przeciwieństwie do innych branż nie wymaga on aż tak dużego kapitału na start i nierzadko. Jeśli jest dobrze przemyślany – zaczyna zarabiać na siebie już po dwóch-trzech miesiącach działalności.
Na początku, jeszcze przed założeniem sklepu, warto przetestować swój pomysł i wystawić kilka przedmiotów na sprzedaż na Allegro lub OLX. W ten sposób można sprawdzić, czy jest jakiekolwiek zainteresowanie, skąd przychodzą klienci i co kupują najchętniej. To wszystko pozwoli lepiej działać na rynku i podejmować mądre decyzje.
Za 600zł obecnie można wykupić serwery, 10 lat temu zakładałem swój 1 sklep internetowy w bardzo niskim budżecie, bo byłem jeszcze licealistą – 1200zł netto ze wszystkim, ale nawet wtedy był to budżet “po bandzie” btw. szybko zacząłem korzystać z ifirma i ją polecam, jedyny minus to brak możliwości połączenia stanów magazynowych z e-sklepem i market place. Mam nadzieję, że kiedyś pojawi się taka opcja 😉