Wysyłanie pism behawioralnych jest jednym z narzędzi, które skarbówka wykorzystuje w celu zwiększenia skuteczności egzekwowania przepisów podatkowych. Istnieje jednak krytyka wobec tego rodzaju komunikacji, która sugeruje, że może ona być manipulacyjna i naruszać prywatność podatników.
Listy behawioralne to nieformalne pisma informacyjne wysyłane przez urzędy skarbowe do podatników. Informują one o potencjalnych niezgodnościach w rozliczeniach podatkowych wykrytych przez fiskusa. Listy nie mają charakteru prawnego, a ich celem jest skłonienie adresata do samodzielnej korekty błędów w dokumentacji podatkowej.
Co ważne, otrzymanie listu behawioralnego nie jest równoznaczne ze wszczęciem kontroli podatkowej. Podatnik nie ma obowiązku wyjaśniać urzędowi skarbowemu treści otrzymanego pisma. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości rozliczenia zaleca się jednak kontakt z urzędem skarbowym w celu wyjaśnienia sprawy.
Kiedy rozpoczęła się akcja?
Wysyłanie pism behawioralnych przez skarbówkę rozpoczęło się eksperymentem w 2015 roku — urzędy skarbowe rozsyłały takie pisma do ponad 30 tysięcy podatników. Akcja okazała się skuteczna, dlatego i w późniejszych latach niektórzy mogli dostać takie listy.
Media podają, że w grudniu 2023 roku Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wydał ogólne wytyczne dyrektorom izb administracji skarbowej. Według instrukcji organy mają wysyłać pisma behawioralne w szczególności, gdy:
mają wątpliwości, czy podatnicy poprawnie wykonują obowiązki podatkowe, ale nie mają na to dowodów;
pozyskały informacje, które nie spełniają przesłanek do wszczęcia na ich podstawie kontroli podatkowej;
podjęły czynności sprawdzające wobec podatnika, ale go o tym nie zawiadomiły;
nie znalazły uzasadnienia, aby podjąć czynności sprawdzające z udziałem podatnika, bo uznały, że może to być nieekonomiczne.
W okresie od grudnia 2023 roku do lutego 2024 roku organy podatkowe wysłały łącznie 3639 pism behawioralnych. W 1609 przypadkach adresaci zareagowali, głównie złożeniem deklaracji podatkowej lub jej korekty czy też udzieleniem wyjaśnień w danej sprawie.
Z powyższego wynika, że wystosowanie listu przez fiskusa oparte jest zasadniczo na podejrzeniu, że dana osoba narusza przepisy podatkowe.
Zakres przedmiotowy listu może dotyczyć nieograniczonego katalogu spraw podatkowych, np. prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej, zbyt niskiej rentowności działalności, braku przeglądu kasy rejestrującej, nierozliczania przychodów z najmu, nabycia rzeczy i praw majątkowych w drodze dziedziczenia, w tym uzyskania zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, nieprawidłowego wypełniania obowiązków płatnika, utraty zwolnienia z podatku VAT itd.
Zastrzeżenia Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zwrócił uwagę na brak wyraźnych podstaw prawnych dla wysyłania takich listów i możliwość nadużyć ze strony organów skarbowych w związku z brakiem precyzyjnych regulacji dotyczących procedury kierowania takich pism. W związku z tym RPO poprosił Ministra Finansów o wyjaśnienia dotyczące m.in. kryteriów doboru adresatów listów i zasadności ich wysyłania.
Odpowiedź z resortu finansów
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:
Pisma behawioralne miały być w założeniu formą wsparcia podatników w prawidłowym wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych, czyli działaniem, do którego również ustawowo zobligowana jest KAS. Pisma te mają charakter niezobowiązujący, zawierają informację, że organ podatkowy zidentyfikował zdarzenie, które może rodzić określone skutki na gruncie prawa podatkowego. Dzięki temu podatnik może zweryfikować, czy przedstawione zdarzenie może dotyczyć jego sytuacji faktycznej i skonfrontować swoje działania z wyjaśnieniami przedstawionymi przez organ podatkowy. Należy zauważyć, że wiele naruszeń przepisów prawa podatkowego wynika z braku świadomości podatników, że dane zdarzenie faktyczne rodzi obowiązki wynikające z regulacji prawa podatkowego. Istota korespondencji behawioralnej polega zatem na wsparciu i ukierunkowaniu podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych, co ogranicza konieczność podjęcia sformalizowanych procedur kontrolnych w tym zakresie.
22 lutego 2024 roku Ministerstwo Finansów zaleciło urzędom skarbowym wstrzymanie wysyłki pism behawioralnych do czasu weryfikacji ich celowości i zasadności.
Urzędy wskazały, że taka korespondencja może mieć z jednej strony pozytywny wpływ na wizerunek administracji skarbowej, przyczyniać się do zmniejszenia liczby czynności sprawdzających i postępowań podatkowych, z drugiej jednak — może rodzić negatywne reakcje podatników na sugestie, że nieprawidłowo realizują obowiązki podatkowe.
Dnia 11 marca 2024 roku, po dokonaniu szczegółowej analizy, zalecenia w sprawie wysyłania listów behawioralnych zostały odwołane.
Co to oznacza dla podatników?
Wstrzymana wysyłka listów behawioralnych oznacza, że obecnie nie ma „ryzyka” otrzymania takiego listu.
Należy jednak mieć na uwadze, że wciąż trzeba rozliczać się terminowo i poprawnie, a urząd skarbowy ma prawo do kontroli podatkowych, w tym do wszczynania postępowań kontrolnych w związku z nieprawidłowościami w rozliczeniach podatkowych.
Akcja „listów behawioralnych” wzbudziła kontrowersje zarówno wśród podatników, jak i ekspertów. Z jednej strony wskazywano na jej potencjał w zakresie zwiększenia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych przez podatników. Z drugiej jednak podnoszono wątpliwości co do zgodności akcji z przepisami prawa i zasad ochrony praw podatnika.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Marzysz o biznesowej przestrzeni, która pozwoli Ci rozwijać przedsiębiorcze wizje, zapewniając dostęp do cennych inspiracji, wiedzy prawdziwych ekspertów i wsparcia osób z podobnymi doświadczeniami?
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Wnioskodawca może zwrócić się do ZUS-u z prośbą o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego. Służy do tego druk ERPO, udostępniony przez instytucję także w formie elektronicznej. W niniejszym artykule wskazujemy, jakie są przesłanki do tego, by zdecydować się na wypełnienie wniosku. Krok po kroku wytłumaczymy także w jaki sposób wypełnić dokument, sprawdzić jego poprawność oraz złożyć w ZUS-ie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo