Koronawirus – projekt specustawy

Zastanawiasz się co dalej z twoją firmą? Sprawdź co przygotowuje dla przedsiębiorców rząd.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Wiosna 2020 roku nie napawa optymizmem tak jak to miało miejsce w latach wcześniejszych. Codzienne funkcjonowanie jeszcze nigdy tak nie wyglądało. Każdy próbuje odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości, ale nie jest to wcale takie łatwe. Dodatkowo widmo załamania gospodarczego spędza sen z powiek tysiącom przedsiębiorców. Dla niektórych firm najbliższe tygodnie i miesiące będą decydowały o ich być albo nie być. Rząd przygotował projekt specustawy, poniżej przedstawimy najważniejsze założenia do niego.

Świadczenie postojowe

Specustawa zakłada, że takie świadczenie będzie przysługiwało jeżeli w wyniku COVID-19 doszło do przestoju w prowadzonej działalności przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą bądź przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którym została zawarta umowa cywilnoprawna trwająca co najmniej 30 dni kalendarzowych przed miesiącem, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe.

Przyznanie świadczenia postojowego dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą możliwe jest jeżeli:

  • nie została zawieszona działalność gospodarcza i przychód uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc,
  • działalność gospodarcza została zawieszona nie wcześniej niż w dniu 1 lutego 2020 roku.

Przyznanie świadczenia postojowego dla osoby wykonującej umowę cywilnoprawną możliwe jest jeżeli:

  • umowa cywilnoprawna została zawarta nie później niż w dniu 1 lutego 2020 roku,
  • wynagrodzenie z tytułu wykonywania umowy cywilnoprawnej wynosi nie mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2020 roku.

Świadczenie postojowe przyznawane jest jednorazowo.

Wniosek o ustalenie świadczenia postojowego będzie kierowany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a w przypadku umów cywilnoprawnych za pośrednictwem zleceniodawcy.

Zaliczki płatników za marzec i kwiecień 2020 roku

Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników, bez względu na charakter zawartej umowy – umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, zapłacą zaliczki od dokonanych wypłat za miesiące marzec, kwiecień w terminie do 1 czerwca 2020 roku. Warunkiem skorzystania z przesunięcia terminu będzie poniesienie negatywnych konsekwencji z powodu COVID-19.

Możliwość zrezygnowania z wpłaty zaliczek w formie uproszczonej

Przedsiębiorcy, którzy w 2020 roku wybrali uproszczone zaliczki na podatek dochodowy będą mogli zrezygnować z tej formy za miesiące marzec-grudzień 2020 roku, jeżeli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. O rezygnacji z tej formy wpłacania zaliczek przedsiębiorca poinformuje w składanym zeznaniu rocznym za 2020 rok.

Odliczenie straty z powodu koronawirusa

Stratę z powodu COVID-19 podatnik będzie mógł odliczyć wstecznie za 2019 rok. W jaki sposób można to zrealizować? Po zakończeniu 2020 roku, kiedy będzie już znana strata z podatku dochodowego wówczas przedsiębiorca złoży korektę zeznania podatkowego za 2019 rok. Maksymalna kwota straty do odliczenia wyniesie 5 mln złotych.

Ulga na złe długi w podatku dochodowym

Ulga w podatku dochodowym zaczęła obowiązywać od 2020 roku. Dłużnik, który za fakturę zakupu nie zapłaci w terminie 90 dni od terminu płatności jest zobowiązany do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów o tę kwotę. Ulga na złe długi jest obowiązkiem dla dłużnika. Z powodu COVID-19 przedsiębiorcy/dłużnicy, u których przychody w 2020 roku spadną o 50% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku nie będą zobowiązani do stosowania ulgi na złe długi, ale tylko w podatku PIT.

Odroczenia i raty zaległości podatkowych

Przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zaległości podatkowej na raty nie będą musieli płacić opłaty prolongacyjnej. Przy czym należy pamiętać, że dotyczy to tylko wniosków złożonych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemiologicznego albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu. Przy udzielaniu ulg pracownicy urzędów skarbowych będą brali pod uwagę negatywne przesłanki związane z COVID-19.

Nowy JPK_VAT

Moment obowiązywania zmienionych przepisów będzie jednakowy dla wszystkich przedsiębiorców. Zmiana, która ma wejść w życie zakłada likwidację deklaracji podatkowych i zastąpienie ich nowymi plikami JPK_VDEK.

Nowa matryca stawek VAT i WIS

Wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT ma spowodować uporządkowanie i uproszczenie dotychczas obowiązujących oznaczeń towarów i usług. Odejdziemy od PKWiU 2008 i będziemy stosować PKWiU 2015 i CN (nomenklatura scalona).

WIS czyli Wiążąca Informacja Stawkowa jest to odpowiednik indywidualnej interpretacji podatkowej tylko w zakresie klasyfikacji towarów i usług.

Zostanie zmieniona ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1751).

Raportowanie schematów podatkowych

W projekcie specustawy znalazł się również zapis o zawieszeniu na okres od 31 marca do 30 czerwca 2020 roku raportowania schematów podatkowych. Na temat schematów podatkowych więcej informacji można przeczytać tutaj.

Postępowania podatkowe i kontrolne

Wprowadzono zapis o zawieszeniu postępowań podatkowych i kontrolnych. Postanowienia o zawieszeniu postępowania lub kontroli będą wywoływały skutek prawny od momentu ich wydania. Do terminów postępowań i kontroli zawieszonych nie wlicza się okresów ich zawieszenia.

Zwolnienie z PCC pożyczek

Podsumowanie

Omówione zostały najważniejsze zmiany, które mogą zainteresować mikroprzedsiębiorców. Niestety wiele rozwiązań, które były dyskutowane wcześniej, między innymi odroczenie terminów deklaracji VAT i JPK_VAT nie zostały wprowadzone. To samo dotyczy zeznań rocznych za 2019 rok. Apel o przesunięcie terminów kierowali przedstawiciele środowisk, którzy znają najlepiej bolączki przedsiębiorców. Być może, że nie jest to jeszcze ostatnie słowo w tej sprawie ze strony rządu, tym bardziej, że dopiero w dniu dzisiejszym (26.03.2020) pojawił się oficjalny projekt na stronach Sejmu.

Petycja branż usługowych do rządu – przeczytaj.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce