Wiosna 2020 roku nie napawa optymizmem tak jak to miało miejsce w latach wcześniejszych. Codzienne funkcjonowanie jeszcze nigdy tak nie wyglądało. Każdy próbuje odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości, ale nie jest to wcale takie łatwe. Dodatkowo widmo załamania gospodarczego spędza sen z powiek tysiącom przedsiębiorców. Dla niektórych firm najbliższe tygodnie i miesiące będą decydowały o ich być albo nie być. Rząd przygotował projekt specustawy, poniżej przedstawimy najważniejsze założenia do niego.
Omówienie zmian jakie wprowadza specustawa dotycząca koronawirusa:
Specustawa zakłada, że takie świadczenie będzie przysługiwało jeżeli w wyniku COVID-19 doszło do przestoju w prowadzonej działalności przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą bądź przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którym została zawarta umowa cywilnoprawna trwająca co najmniej 30 dni kalendarzowych przed miesiącem, w którym złożony został wniosek o świadczenie postojowe.
Przyznanie świadczenia postojowego dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą możliwe jest jeżeli:
nie została zawieszona działalność gospodarcza i przychód uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc,
działalność gospodarcza została zawieszona nie wcześniej niż w dniu 1 lutego 2020 roku.
Przyznanie świadczenia postojowego dla osoby wykonującej umowę cywilnoprawną możliwe jest jeżeli:
umowa cywilnoprawna została zawarta nie później niż w dniu 1 lutego 2020 roku,
wynagrodzenie z tytułu wykonywania umowy cywilnoprawnej wynosi nie mniej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2020 roku.
Świadczenie postojowe przyznawane jest jednorazowo.
Przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę czyli 2.080 zł a dla osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą w wysokości 50%, czyli będzie to 1.300 zł.
Wniosek o ustalenie świadczenia postojowego będzie kierowany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a w przypadku umów cywilnoprawnych za pośrednictwem zleceniodawcy.
Zaliczki płatników za marzec i kwiecień 2020 roku
Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników, bez względu na charakter zawartej umowy – umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, zapłacą zaliczki od dokonanych wypłat za miesiące marzec, kwiecień w terminie do 1 czerwca 2020 roku. Warunkiem skorzystania z przesunięcia terminu będzie poniesienie negatywnych konsekwencji z powodu COVID-19.
Możliwość zrezygnowania z wpłaty zaliczek w formie uproszczonej
Przedsiębiorcy, którzy w 2020 roku wybrali uproszczone zaliczki na podatek dochodowy będą mogli zrezygnować z tej formy za miesiące marzec-grudzień 2020 roku, jeżeli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19. O rezygnacji z tej formy wpłacania zaliczek przedsiębiorca poinformuje w składanym zeznaniu rocznym za 2020 rok.
Odliczenie straty z powodu koronawirusa
Stratę z powodu COVID-19 podatnik będzie mógł odliczyć wstecznie za 2019 rok. W jaki sposób można to zrealizować? Po zakończeniu 2020 roku, kiedy będzie już znana strata z podatku dochodowego wówczas przedsiębiorca złoży korektę zeznania podatkowego za 2019 rok. Maksymalna kwota straty do odliczenia wyniesie 5 mln złotych.
Ulga na złe długi w podatku dochodowym
Ulga w podatku dochodowym zaczęła obowiązywać od 2020 roku. Dłużnik, który za fakturę zakupu nie zapłaci w terminie 90 dni od terminu płatności jest zobowiązany do pomniejszenia kosztów uzyskania przychodów o tę kwotę. Ulga na złe długi jest obowiązkiem dla dłużnika. Z powodu COVID-19 przedsiębiorcy/dłużnicy, u których przychody w 2020 roku spadną o 50% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku nie będą zobowiązani do stosowania ulgi na złe długi, ale tylko w podatku PIT.
Odroczenia i raty zaległości podatkowych
Przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zaległości podatkowej na raty nie będą musieli płacić opłaty prolongacyjnej. Przy czym należy pamiętać, że dotyczy to tylko wniosków złożonych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemiologicznego albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu. Przy udzielaniu ulg pracownicy urzędów skarbowych będą brali pod uwagę negatywne przesłanki związane z COVID-19.
Nowy JPK_VAT
Zapowiadane wejście w życie nowych plików JPK_VAT od dnia 1 kwietnia 2020 roku dla dużych firm zostanie przesunięte na 1 lipca.
Moment obowiązywania zmienionych przepisów będzie jednakowy dla wszystkich przedsiębiorców. Zmiana, która ma wejść w życie zakłada likwidację deklaracji podatkowych i zastąpienie ich nowymi plikami JPK_VDEK.
Nowa matryca stawek VAT i WIS
Wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT ma spowodować uporządkowanie i uproszczenie dotychczas obowiązujących oznaczeń towarów i usług. Odejdziemy od PKWiU 2008 i będziemy stosować PKWiU 2015 i CN (nomenklatura scalona).
Zmiana obowiązujących przepisów miała nastąpić od dnia 1 kwietnia 2020 roku, ale zostanie przesunięta w czasie na dzień 1 lipca 2020 roku.
Zostanie zmieniona ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1751).
Raportowanie schematów podatkowych
W projekcie specustawy znalazł się również zapis o zawieszeniu na okres od 31 marca do 30 czerwca 2020 roku raportowania schematów podatkowych. Na temat schematów podatkowych więcej informacji można przeczytać tutaj.
Postępowania podatkowe i kontrolne
Wprowadzono zapis o zawieszeniu postępowań podatkowych i kontrolnych. Postanowienia o zawieszeniu postępowania lub kontroli będą wywoływały skutek prawny od momentu ich wydania. Do terminów postępowań i kontroli zawieszonych nie wlicza się okresów ich zawieszenia.
Zwolnienie z PCC pożyczek
Jeżeli przedsiębiorca, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu z powodu koronawirusa zaciągnie pożyczkę do dnia 31 sierpnia 2020 roku będzie zwolniony z zapłaty 0,5% podatku od czynności cywilnoprawnych.
Podsumowanie
Omówione zostały najważniejsze zmiany, które mogą zainteresować mikroprzedsiębiorców. Niestety wiele rozwiązań, które były dyskutowane wcześniej, między innymi odroczenie terminów deklaracji VAT i JPK_VAT nie zostały wprowadzone. To samo dotyczy zeznań rocznych za 2019 rok. Apel o przesunięcie terminów kierowali przedstawiciele środowisk, którzy znają najlepiej bolączki przedsiębiorców. Być może, że nie jest to jeszcze ostatnie słowo w tej sprawie ze strony rządu, tym bardziej, że dopiero w dniu dzisiejszym (26.03.2020) pojawił się oficjalny projekt na stronach Sejmu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo