Blog ifirma.pl

Pomysł na biznes. Stacja ładowania samochodów elektrycznych

|
Koniec aut spalinowych zapowiadany przez Unię Europejską wpływa na większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Stąd stacja ładowania samochodów elektrycznych może się okazać trafnym pomysłem na dodatkowe źródło przychodów.

Kluczowe definicje dotyczące stacji ładowania samochodów elektrycznych

Zacznijmy od zdefiniowania istotnych pojęć poruszanych w temacie infrastruktury sieci stacji ładowania, aby móc łatwiej poruszać się po tekście.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych to urządzenie budowlane lub wolnostojący obiekt budowlany:

  • z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania,
  • wyposażone w oprogramowanie umożliwiające świadczenie usług ładowania,
  • wraz ze stanowiskiem postojowym oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej, wraz z instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego.

Wyznacznikiem zaliczenia urządzenia jako stacji ładowania jest świadczenie usługi ładowania. Jeżeli z ładowarki korzysta tylko właściciel – nie jest ono stacją ładowania w rozumieniu przepisów. Przykładowo:

  • ładowarki na parkingu podziemnym, z których każda ma swojego właściciela i tylko oni z nich korzystają – nie są stacjami ładowania,
  • ładowarki zakupione i zainstalowane przez wspólnotę mieszkaniową w garażu podziemnym, z których mogą korzystać tylko mieszkańcy są stacjami ładowania, ponieważ świadczone są usługi ładowania. To nie wspólnota ładuje swój samochód, tylko mieszkańcy ładują swoje, osobne samochody. Jeśli wspólnota posiadałaby samochód zakupiony na wspólnotę, który służyłby tylko dla celów wspólnoty, wtedy nie byłoby usługi ładowania

Stacje ładowania możemy podzielić na:

  • ogólnodostępne – dostępne na zasadach równego traktowania każdego posiadacza pojazdu elektrycznego,
  • nieogólnodostępne – wszystkie pozostałe stacje inne niż ogólnodostępne.
  • półpubliczne (półprywatne) – w określonym czasie (np. w godzinach 9.00-17.00) są dostępne dla określonej grupy osób, np. pracowników biura, a potem komercyjnie dla wszystkich
  • prywatne.
 

Stacja ładowania samochodów elektrycznych

Źródło: udt.gov.pl

 

Operator stacji ładowania – właściciel stacji ładowania.

Dostawca usług ładowania – firma sprzedająca usługi ładowania. Dostawcą może być także operator stacji ładowania.

Gdzie postawić stacje ładowania samochodów elektrycznych

Lokalizacja stacji ładowania elektryków ma niewątpliwy wpływ na koszty, jak i przychody. To, gdzie postawić stacje ładowania zależy od docelowej grupy klientów i spodziewanych parametrów ładowania. Przykładowe miejsca na postawienie stacji, to:

  • parkingi (podziemne, na uboczach miasta) – postawienie stacji w miejscu, gdzie już jest instalacja elektryczna obniży potrzebne nakłady inwestycyjne,
  • swój prywatny teren (np. garaż, ogródek) – dzięki udostępnianiu publicznie prywatnego punktu ładowania właściciel zarabia, pobierając opłaty za korzystanie z niego, a kierowcy mają więcej możliwości podładowania akumulatorów,
  • stacje benzynowe,
  • obiekty sportowe, kulturalne, banki, urzędy,
  • obiekty beauty – salony fryzjerskie, kosmetyczne – ładowanie elektryka podczas robienia trwałej, czy peelingu twarzy,
  • przy hotelach, zajazdach na trasie.

Jak widzimy możliwych miejsc na postawienie stacji jest wiele. W wyborze odpowiedniej przestrzeni warto jeszcze wziąć pod uwagę oczekiwania klienta, co dla niego będzie atrakcyjne. Może to być:

  • łatwy dostęp dla dużej liczby obecnych i potencjalnych posiadaczy elektryków,
  • łatwy dostęp dla osób niepełnosprawnych,
  • dobra widoczność (oznakowanie),
  • dostosowanie do potrzeb użytkowników (czas ładowania, rodzaj wtyczki, posiadanie kabli, poziom mocy itd),
  • możliwość zagospodarowania czasu kierowcom oczekującym na zakończenie procesu ładowania.

Mapa dotychczasowych stacji i punktów ładowania elektryków znajduje się m.in. na stronie prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego.

Jaką stację wybrać?

W zależności od lokalizacji stacji ładowania elektryków (która się łączy nierozerwalnie z poziomem obłożenia) oraz modelem biznesowym, zastosowanie mogą mieć inne typy stacji, wśród których wyróżniamy:

  • stacje DC (direct current) – zasilane prądem stałym, o dużej mocy,
  • stacje AC (alternative current), zasilane prądem zmiennym, wolnoładujące,
  • wallbox – ładowarka, którą można powiesić np. ścianie.

Na parkingach i w większych ogólnodostępnych punktach, lepsze będą stacje stojące, o mocnej konstrukcji, które są odporne na warunki atmosferyczne, akty wandalizmu itp. Mogą być wolno lub szybko ładujące.

Przy wyjazdach z dużych miast, na trasach szybkiego ruchu, punktach wylotowych zalecane są stacje DC, które szybko i sprawnie naładują auta kierowców w drodze. Takie większe stacje mogą być również dobrą powierzchnią reklamową.

Stacje o mniejszej mocy mogą sprawdzać się na parkingach w pobliżu miast – gdzie auto może ładować się kilka godzin (kierowcy nie spieszy się z naładowaniem). Warto też wziąć pod uwagę, że takie stacje otwierają przedsiębiorcy, którzy prowadzą hotele, restauracje, ośrodki wypoczynkowe itp. Taka skrzynka może zachęcić kierowcę elektryka do wizyty w danym obiekcie, a i może przy okazji coś zakupi.

Koszty związane z funkcjonowaniem stacji ładowania

Koszt postawienia stacji ładowania będzie się różnił w zależności od miejsca, regionu kraju, a także rodzaju stacji. Do najważniejszych wydatków, należy zaliczyć:

  • nabycie samego urządzenia (stacji) – jego cena waha się od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od pożądanych parametrów i typu stacji,
  • instalacja stacji – zgłoszenie do badania, czasem cena gruntu,
  • przyłączenie do sieci elektroenergetycznej – cena zależy od lokalizacji stacji, w zasadzie im stacja bardziej na uboczu, tym większy koszty przyłączenia,
  • energia elektryczna – opłaty stałe oraz zmienne w zależności od taryfy,
  • eksploatacja urządzenia – naprawy, przeglądy itp.

Jak osiągać przychody ze stacji ładowania samochodów elektrycznych?

Zarabiać na stacjach ładowania można prowadząc działalność gospodarczą:

  • samodzielnie – przedsiębiorca jest odpowiedzialny za sfinansowanie zakupów, kwestie prawne, formalne itd. związane z funkcjonowaniem stacji,
  • na zasadzie franczyzy – koszty utworzenia stacji są niższe, tak samo jak i zyski z niej płynące, którymi trzeba podzielić się z franczyzodawcą. Mamy tu jednak pomoc w kwestiach prowadzenia biznesu (czasami narzucony sposób),
  • zostając partnerem dostawcy stacji ładowania – pozyskujemy stanowisko ładowania o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych bez wkładu własnego.
  • podejmując współpracę z podmiotami zewnętrznymi – produkt wytworzony przez jedną firmę, a sprzedawany pod marką innej (white label).

Komercyjne usługi ładowania mogą być głównym przedmiotem działalności, jak i być poboczną działalnością obok tej podstawowej.

Korzyści pozapłacowe z własnej stacji ładowania elektryków

Do korzyści pozafinansowych (które w ostateczności mogą wpłynąć na przychody), jakie płyną ze stacji ładowania elektryków, możemy zaliczyć:

  • zwiększenie atrakcyjności obiektu, przy którym jest stacja,
  • poszerzenie grona klientów,
  • promocję i reklamę firmy – poprzez większą widoczność i rozpoznawalność marki,
  • pozytywny wizerunek firmy – poprzez dostępny punkt ładowania, czy bycie proekologiczną
  • atrakcyjność dla pracowników, wyróżnienie się wśród konkurencji – stacja ładowania obok biura może zachęcić pracowników do pracy właśnie w tym miejscu.

Przeczytaj także “Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych”

W dobie promowania elektromobilności przez rządy, zarabianie na stacji ładowania samochodów elektrycznych może się okazać dobrym pomysłem na biznes, gdzie poniesione obecnie koszty (dość spore) mogą zwrócić się w przyszłości (w perspektywie nawet paroletniej). Warto jednak mieć na uwadze, że każdy biznes może być ryzykowny i tak naprawdę jest niewiadomą, co przyniesie… pozostaje śledzić trendy w elektromobilności i starać się przewidzieć zapotrzebowanie.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim ośmioletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie