Regulamin pracy – najważniejsze elementy regulaminu + wzór do pobrania
Przepisy ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy wskazują, iż źródłem prawa pracy są układy zbiorowe pracy, inne oparte na ustawie porozumienia zbiorowe, regulaminy i statuty.
Co więcej, postanowienia układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych.
Jednakże po stronie samego pracownika pojawia się ustawowy obowiązek przestrzegania regulaminu i ustalonego w zakładzie pracy porządku. O tym czym jest regulamin pracy i jakie są jego najważniejsze elementy przeczytasz w niniejszym artykule.
Czym jest regulamin pracy ?
Regulamin, to nic innego jak zbiór zasad i obowiązków obowiązujących w danej instytucji. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego regulamin oznacza, że przepisy i rozporządzenia regulujące postępowanie w jakiejś dziedzinie, obowiązujące pracowników jakiejś instytucji, członków organizacji itp.; też: dokument zawierający te przepisy i rozporządzenia. https://sjp.pwn.pl/slowniki/regulamin.html
Z kolei regulamin pracy stanowi wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. W orzecznictwie wskazuje się, że:
Regulamin nie może ingerować w przepisy rangi ustawowej regulujące przesłanki rozwiązywania umów o pracę. Czym innym jest możliwość określenia (doprecyzowania) w regulaminie obowiązków, których naruszenie uzasadnia wypowiedzenie umowy lub mających charakter ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych [por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. akt II PK 197/16].
Regulamin pracy nie może ustanawiać zakazu dodatkowego zatrudnienia u innego pracodawcy, a tym bardziej zakazu konkurencji, gdyż ma ograniczony zakres w odniesieniu do stosunku pracy. Ustala jedynie organizacje i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników [tak Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. akt II PK 194/13];
Zobowiązanie pracownika w regulaminie pracy do zapoznawania się z innymi regulaminami, instrukcjami i przepisami obowiązującymi na jego stanowisku pracy, nie wyłącza obowiązku pracodawcy zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach [tak Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 maja 2007 r., sygn. akt II PK 317/06];
W zakładzie pracy, w którym nie ma obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy, ustalenie elementów organizacji i porządku pracy, w tym sposobu potwierdzania obecności w pracy, następuje w drodze poleceń pracodawcy [tak Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2007 r., sygn. akt I PK 221/06].
Obowiązek sporządzenia regulaminu pracy
Pracodawca zatrudniający:
co najmniej 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, chyba że obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy;
mniej niż 50 pracowników może wprowadzić regulamin pracy, chyba że obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy;
co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego vwprowadzenie, chyba że obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.
Gdy nie ma obowiązku wydania regulaminu pracy, system i rozkład czasu pracy oraz okres rozliczeniowy pracodawca ustala w obwieszczeniu, a w szczególnych sytuacjach w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników lub w umowie o pracę.
WAŻNE
– pracodawca regulamin pracy ustala w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, a w razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca.
Podstawowe elementy regulaminu pracy
Skoro regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników, to możliwe jest wprowadzenie do niego dodatkowych elementów, oprócz oczywiście tych obligatoryjnych (ustawowych), które mają zapewnić prawidłowe relacje wewnątrzzakładowe.
Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej;
systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy;
porę nocną;
termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia;
wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom;
rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;
wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe;
obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;
przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z przepisu art. 108 Kodeksu pracy z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy w regulaminie powinny również się znaleźć następujące kwestie o ile pracodawca zamierza je wdrożyć/wprowadzić do zakładu pracy, tj.:
wprowadzenie kontroli trzeźwości, grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości i sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania [por. art. 21(1c) § 10 Kodeksu pracy];
cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu [por. art. 22(2) § 6 Kodeksu pracy];
terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy [por. art. 29 § 3 ust.1 lit. m Kodeksu pracy];
wykonywanie pracy zdalnej [por. art. 67(20) Kodeksu pracy];
forma wypłaty wynagrodzenia [por. art. 86 Kodeksu pracy];
czas odbywania i pokrywanie przez pracodawcę kosztów obowiązkowych szkoleń pracowników [art. 94(13) Kodeksu pracy].
Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go do pracy.
A jeśli chcesz przeczytać więcej na temat regulaminu wypłaty wynagrodzeń, to przejdź tutaj.
Wzór regulaminu pracy do pobrania
Darmowy wzór regulaminu pracy możesz pobrać tutaj.
Regulamin pracy – podsumowanie
Regulamin pracy jako zbiór zasad i praw obowiązujących w danych zakładzie pracy powinien przede wszystkim określać:
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Śmierć wspólnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością to sytuacja, która może wywołać szereg konsekwencji prawnych i organizacyjnych. Dla pozostałych wspólników i zarządu jest to nie tylko wyzwanie natury formalnej, ale często także problem związany z dalszym funkcjonowaniem spółki. Czy zawsze spadkobiercy muszą wstąpić do spółki po śmierci wspólnika? A może istnieją sposoby, aby to ograniczyć lub całkowicie wykluczyć?
Zastanawiasz się jak rozliczać inwestycje w obcym środku trwałym? W dzisiejszym artykule opiszemy, jakie są stawki amortyzacji i jak księgować wydatki związane z inwestycją w obce środki trwałe.
Tworzenie utworów w ramach stosunku pracy to codzienność w wielu branżach – od IT, przez marketing, po działalność naukową czy media. Jednak kwestia tego, kto jest właścicielem praw autorskich do takiego dzieła, wcale nie jest oczywista. Czy prawa do utworu zawsze przysługują pracodawcy? Czy pracownik zachowuje jakiekolwiek uprawnienia? A może wszystko zależy od umowy?
Kto i kiedy powinien wypełnić druk ZBA? Gdzie można go znaleźć? Jak uzupełnić formularz krok po kroku? Te i inne informacje znajdziesz w naszym artykule.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo