Kontrahent zaproponował ci zawarcie umowy barterowej. Zastanawiasz się czy nie narobisz sobie kłopotów? Przeczytaj artykuł a nie będziesz miał wątpliwości co zrobić.
W obrocie gospodarczym występuje niezwykła różnorodność w zakresie zawierania umów handlowych. Każda umowa może mieć dowolną formę, nie ma określonych wzorców czy narzuconych kryteriów. Umowa barterowa ma charakter umowy nienazwanej, nie została uregulowana w Kodeksie cywilnym. Zawarcie takiej umowy może być ciekawą alternatywą dla każdej branży. Pomimo, że nie dochodzi do transakcji gotówkowej jest to świadczenie odpłatne.
Umowa barterowa podstawowe założenia
Umowa barterowa jest to wymiana towarów lub usług na towary lub usługi. Może to się odbywać w dowolnej konfiguracji: wymiana towaru na towar; wymiana towaru na usługę; wymiana usługi na usługę.
Umowę można zawrzeć w dowolnej formie, ale dla własnego spokoju i dla celów dowodowych bezpieczniej jest zawierać ją w formie pisemnej.
Komu i dlaczego opłaca się podpisanie umowy barterowej?
Umowa barterowa ze względu na formę – bezgotówkową – jest ciekawą alternatywą dla przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Środki finansowe, szczególnie w początkowej fazie działalności są bardzo ograniczone. Dlatego właśnie w takich sytuacjach warto się zastanowić jak i z kim się wymieniać.
Nie ma przeciwskazań do zawierania umowy barterowej na każdym etapie funkcjonowania firmy. Ulokowanie środków finansowych w towarach, które zalegają na magazynie ogranicza płynność finansową firmy. W takiej sytuacji nawiązanie współpracy barterowej mogłoby być bardzo pomocne.
Wymiana jest fundamentalną zasadą umowy barterowej znaną od setek lat. W ramach posiadanych zasobów można przeprowadzać różnorodne transakcje, a ogranicza nas jedynie nasza pomysłowość.
Typowe przykłady umów barterowych
Przykład 1
Pani Ola prowadzi firmę reklamową a pan Jan firmę remontową. Pani Ola potrzebuje wyremontować swoje pomieszczenia biurowe. Zawarła z panem Janem umowę barterową na określoną kwotę w ramach, której pani Ola opracuje kampanię reklamową dla firmy remontowej a pan Jan wyremontuje jej biuro.
Przykład 2
Pan Adam zajmuje się szkoleniami informatycznymi. Chce zatrudnić więcej pracowników i potrzebny mu będzie sprzęt informatyczny, ale nie posiada wystarczających środków finansowych na ten cel. Zawarł więc umowę barterową z firmą sprzedającą sprzęt komputerowy w ramach, której on przeprowadzi szkolenia a w zamian otrzyma 2 laptopy.
Przykład 3
Pani Asia i pani Kasia prowadzą butiki z odzieżą damską, ale każda z nich ma nieco odmienny asortyment. Postanowiły zawrzeć umowę barterową w ramach, której wymienią się towarami dzięki czemu wzbogacą swoją ofertę handlową.
Przykład 4
Pan Łukasz prowadzi firmę handlową, zawarł umowę barterową z firmą reklamową, która w zamian za jego towary przygotuje i przeprowadzi kampanię reklamą w Internecie.
Rozliczenia podatkowe umowy barterowej
Strony umowy barterowej występują w podwójnej roli jako kupujący i sprzedający. Transakcja dokumentowana jest na zasadach ogólnych fakturami. Wymiana barterowa generuje na tle podatku dochodowego zarówno przychody jak i koszty, które muszą być ujęte w ewidencjach księgowych. Fakt, że w większości przypadków są to transakcje neutralne podatkowo nie zmienia tej zasady.
Podobne sytuacja wygląda w podatku VAT, towary bądź usługi opodatkowuje się stawką podatku właściwą dla określonej transakcji.
Plusy i minusy
Plusów umowy barterowej jest bardzo wiele o czym pisaliśmy. Ten typ umowy staje się bardziej lub mniej popularny w różnych okresach koniunkturalnych w gospodarce. Wbrew pozorom umowa barterowa jest bardzo czytelna i prosta w swojej konstrukcji. Jedynym słabym ogniwem jest znalezienie właściwego i uczciwego kooperanta do jej zawarcia.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
Współcześnie zarządzanie talentami staje się jednym z najważniejszych elementów strategii organizacyjnych. W czasach, gdy innowacyjność, efektywność i konkurencyjność zależą w dużej mierze od kapitału ludzkiego, przyciąganie, rozwój i utrzymanie najlepszych pracowników to priorytet dla każdej firmy.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo