Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 wprowadzono szereg ograniczeń, nakazów i zakazów w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa. Zgodnie z wytycznymi wszystkie urzędy administracji publicznej i samorządowej mają zapewnić obsługę obywateli przy zachowaniu środków bezpieczeństwa. Z uwagi na ciągłe zagrożenie epidemiologiczne warto próbować nowych form komunikacji z urzędami.
Już od dłuższego czasu istnieje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych online. Z uwagi na przeszłe nawyki i przyzwyczajenie dużo osób jest sceptycznych do tej formy komunikacji. Obecna sytuacja w sposób naturalny zaczęła wymuszać zmianę przekonań.
Brak dostępu do urzędów na początku pandemii, a w obecnej chwili ograniczenie w kontaktach z różnymi urzędami skłania wielu do skorzystania z komunikacji na odległość.
Wiele spraw urzędowych można załatwić przez:
Platformę ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
Można również takie pismo złożyć do specjalnie przygotowanych skrzynek na dokumenty.
Można skorzystać z kontaktu telefonicznego.
Na swoich stronach internetowych urzędy zachęcają do wymienionych form komunikacji mając na uwadze bezpieczeństwo nas wszystkich.
W jaki sposób funkcjonują urzędy skarbowe?
Wizyta w urzędzie skarbowym możliwa jest jedynie przez 3 dni w tygodniu:
w poniedziałki w godzinach 12-18,
w środy 9-15,
w piątki 9-13.
Godziny otwarcia niektórych urzędów skarbowych ze względu na szczególne zagrożenie epidemiologiczne w danym województwie mogą być zmienione dlatego warto to sprawdzić przed wizytą w urzędzie.
Wiele zagadnień podatkowych można skonsultować na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej pod numerami telefonów w godzinach od 8-18:
22 330 03 30 (z telefonów komórkowych),
801 055 055 (z telefonów stacjonarnych),
+48 22 330 03 30 (z zagranicy).
Oczywiście wiele spraw można załatwić przez ePUAP.
Ponadto istnieje również możliwość złożenia zapytania przez e-mail co jest bardzo wygodną formą komunikacji.
Istnieje możliwość wymiany informacji za pośrednictwem czatu z konsultantem.
Baza teleadresowa wszystkich jednostek KAS znajduje się tutaj.
W jaki sposób funkcjonuje ZUS?
Od 4 maja 2020 r. została przywrócona standardowa obsługa klientów w ZUS z zachowaniem środków ostrożności. Podobnie jak w przypadku urzędów skarbowych niektóre placówki z uwagi na sytuację epidemiczną są zamknięte albo pracują w innych godzinach. Tak jest np. w Oddziale ZUS w Chorzowie. Dlatego przed wizytą w ZUS najlepiej sprawdzić na stronie internetowej godziny pracy swojego oddziału. Można to zrobić przez bardzo pomocną wyszukiwarkę oddziałów ZUS, do której dostęp znajduje się tutaj.
Jak można przeczytać na stronie internetowej ZUS wszystkie osoby odwiedzające jednostki ZUS powinny posiadać środki ochrony osłaniające usta i nos do czasu obowiązywania takich wymagań.
Jednostki ZUS pracują w następujących godzinach:
poniedziałki 8-18,
pozostałe dni robocze 8-15.
ZUS również zachęca do kontaktów na odległość. Uruchomiono skrzynki oznaczone tematycznie, do których można wrzucać pisma, wnioski, dokumenty.
Infolinia ZUS numery telefonów:
ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze w godzinach 7–18,
specjalne numery telefonów:
a) nr telefonu 22 290 87 01 dostępny w dni robocze w godzinach 7–15:
obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,
obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,
b) nr telefonu 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03 dostępne w dni robocze w godzinach 7–15:
obsługa w sprawie wsparcia z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej,
c) nr telefonu 22 484 84 84 oraz 732 122 500 (rządowa ogólnopolska infolinia) dostępne w dni robocze 8-16:
informacja na temat wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Załatwianie spraw przez PUE-ZUS jest bardzo wygodne bez wychodzenia z domu za pomocą Profilu Zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej.
Świadczenie postojowe – odpowiedzi na pytania Rzecznika MŚP – przeczytaj.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jakie bezpieczne formy komunikacji z urzędami są możliwe w czasie epidemii?
Są to przede wszystkim rozwiązania elektorniczne (ePUAP, PUE-ZUS), wysłanie dokumentów listownie lub złożenie pism do specjalnych skrzynek w urzędach. W razie pytań preferowany jest kontakt telefoniczny zamiast wizyt w urzędzie.
W jakie dni otwarte są Urzędy Skarbowe?
Urzędy Skarbowe otwarte są trzy dni w tygodniu – w poniedziałki, środy i piątki.
W jaki sposób działa ZUS w czasie epidemii koronawirusa?
Od 4 maja ZUS obsługuje klientów w standardowy sposób jednak z zachowaniem szczególnych środków bezpieczeństwa.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo