Nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania.

e-fakturowanie

Od dziś wchodzą w życie nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania. Oznacza, że administracja publiczna ma obowiązek przyjmowania od dostawców usług i wykonawców zamówień publicznych, automatycznych e-faktur. Jak działają e-faktury i co zmiany oznaczają dla przedsiębiorców? E-fakturowanie – nowy standard Polska jest jednym z pierwszych krajów, które w pełni wdrażają europejską Dyrektywę […]

Od dziś wchodzą w życie nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania. Oznacza, że administracja publiczna ma obowiązek przyjmowania od dostawców usług i wykonawców zamówień publicznych, automatycznych e-faktur. Jak działają e-faktury i co zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

E-fakturowanie – nowy standard

Polska jest jednym z pierwszych krajów, które w pełni wdrażają europejską Dyrektywę 2014/55/UE o obowiązkowym przyjmowaniu e-faktur w administracji publicznej. Wdrożenie Dyrektywy ma ustandaryzować sposób wymiany i dokumentowania rozliczeń w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przyłożyć się do uszczelnienia systemu podatkowego. Faktury papierowe, ale również te wysyłane w postaci plików PDF, w całej Unii mają być stopniowo zastępowane przez faktury automatyczne.

Czym jest e-faktura?

W powszechnym rozumieniu e-faktura po prostu dokument, który spełnia wymogi stawiane przez ustawę VAT. I tyle. Musi zawierać wszystkie niezbędne informacje księgowe, musi zostać przesłana do odbiorcy w formie elektronicznej, ale format jej zapisu nie jest istotny (choć powszechny jest PDF). Przepisy Dyrektywy to zmieniają – w myśl jej zapisów faktura elektroniczna powinna być wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym i ustandaryzowanym formacie elektronicznym tak, by możliwe było automatyczne przetwarzanie zawartych w niej informacji.

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF)

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) to narzędzie, które umożliwia przekazywanie faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z zamówieniem publicznym. Ma zapewnić szybki, wygodny i przejrzysty obieg dokumentów takich jak: zamówienia, awizo dostaw, potwierdzenia odbioru, faktury, faktury korygujące itp. Z Platformy Elektronicznego Fakturowania można korzystać z pośrednictwem aplikacji webowych i desktopowych. Można ją także zintegrować z wewnętrznym systemem obiegu dokumentów firmie dzięki API.

Kogo dotyczą zmiany?

Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich podmiotów, które realizują zamówienia publiczne w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane i usługi. W skrócie – obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur obejmie sektor administracji publicznej. Zamawiający muszą być gotowi na przyjmowanie od wykonawców e-faktur, a więc składający zamówienia powinni uzyskać dostęp do Platformy Elektronicznego Fakturowania. Zalogować się do PEF można TUTAJ.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.