Ponowne zwolnienie z VAT

Art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług w aktualnym brzmieniu mówi: Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Czy po utracie prawa lub też rezygnacji płatnikowi podatku VAT przysługuje prawo ubiegania się o ponowne zwolnienie? Jeśli tak na jakich zasadach? Dowiedz się więcej.

Ponowne zwolnienie w ustawie o VAT

Art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług w aktualnym brzmieniu mówi: Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.

Ponowne zwolnienie – trzeba spełnić następujące warunki:

  • od końca roku, w którym podatnik zrezygnował lub utracił prawo do zwolnienia, musi upłynąć rok,
  • wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 100 000 zł.

Do limitu wlicza się obrót z tytułu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Do tego obrotu podatnik nie wlicza:
  • odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku,
  • towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych,
  • wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
  • sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia dla rolnika ryczałtowego,
  • działalności innej niż działalność rolnicza.
Tak więc powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego. Czyli 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Ponowne zwolnienie  – wyjątki

Zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9, zgodnie z art. 113 ust 13 nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług dla których zgodnie z artykułem 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników: 1. dokonujących dostaw:
  • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  • towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10),
  • wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  • nowych środków transportu,
  • terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę,
2. świadczących usług prawniczych oraz usług w zakresie doradztwa, a także usług jubilerskich, 3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Zgłoszenie o wyborze zwolnienia

W przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego złożenie aktualizacji VAT-R/UE jest obowiązkowe w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Przepisy przejściowe

W 2011 r. limit uprawniający do korzystania ze zwolnienia będzie wynosił 150 000 zł. Ustawodawca wprowadził przepisy przejściowe w tym zakresie. W 2011 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. będzie wyższa niż 100 000 zł i nie przekroczy 150 000 zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia w 2011 r. Warunkiem będzie pisemne zawiadomienie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r. Natomiast podatnicy rozpoczynający w 2010 r. wykonywanie czynności opodatkowanych będą mogli wybrać zwolnienie w 2011 r. mimo że nie minie ustawowy rok. Trzeba wtedy spełnić następujące warunki:
  • łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2010 r. przekroczyła 100 000 zł i nie przekroczyła 150 000 zł,
  • złożyć pisemne zawiadomienie o tym zamiarze do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce