Co ma decydujący wpływ na ilość widzów i subskrybentów?
Zwolennicy poglądu, iż jakość wideo/audio nie ma obecnie aż tak wielkiego znaczenia, podkreślają, że najważniejszym wabikiem na widzów jest warstwa merytoryczna materiału. To wartościowy, ciekawy content może przyczynić się do wywołania fali zainteresowania, a idąc dalej, do wypromowania youtubera w przestrzeni internetowej.
Założenie wskazujące na to, że automatyczne obniżanie standardowej jakości filmów przez YT zwalnia z konieczności tworzenia wysokojakościowych produkcji, jest jednak błędne. Treść może być bowiem atrakcyjna merytorycznie, jednocześnie posiadając niewystarczającą warstwę jakościową, zniechęcającą potencjalnych widzów do podejmowania interakcji.
- Redukowanie domyślnej jakości materiałów na YT nie sprawia, że content słabej jakości staje się bardziej rozchwytywany.
- Zbyt słaba i ograniczona technologicznie kamera do nagrywania na YT prędzej zniechęci odbiorców, niż sprawi, że będą oni skłonni do oglądania materiałów w obniżonej rozdzielczości.
- Budowanie dużej bazy subskrybentów jest procesem złożonym, na który ma wpływ nie tylko atrakcyjność merytoryczna materiałów, pomysł na kanał, czy jakość wideo, ale też szereg innych czynników, np. działania reklamowe, umiejętność wpasowania się w trendy i zdolność do nieustannego modyfikowania swojej strategii działania.
W jaki sposób zła jakość wideo wpływa na wrażenia odbiorców?
Aparat do nagrywania na YT, który nie pozwala na uchwycenie wideo w wysokiej rozdzielczości, czy też sprzęt, który nagrywa wideo w tempie poniżej 30 klatek, redukuje szanse na zaistnienie w świecie YouTube.
Dlaczego tak się dzieje?
Użytkownicy oczekują od twórców materiałów ciekawych, różnorodnych i przejrzystych. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której sprzęt do nagrywania filmów na YouTube nie jest w stanie poprawnie ustabilizować obrazu, czy też wideo fragmentarycznie traci ostrość.
Coraz częściej zwraca się także uwagę na szerokość kąta widzenia kamerki, możliwość zainstalowania do niej statywu, czy funkcję zdalnej korekty ekspozycji – szczególnie przydatnej w niedoświetlonych pomieszczeniach.
Końcowa jakość filmiku, która zostaje ustalona na wartość 480p, nie jest sprzymierzeńcem twórców bagatelizujących kwestie tworzenia jakościowych wideo. Nawet w takiej rozdzielczości widać wszelkie mankamenty, słabości rejestratorów wideo i audio, czy błędy w aranżacji przestrzeni do nagrywania.
- Ustandaryzowana rozdzielczość YT pozwala na swobodne wychwycenie niedoskonałości budżetowego sprzętu do nagrywania.
- Kamera dla początkującego youtubera nie musi być produktem z najwyższej półki. Ważne, aby umożliwiała rejestrowanie wideo przynajmniej w rozdzielczości HD, w min. 30 klatkach na sekundę. Przydatna okaże się także funkcja stabilizacji obrazu, korekty ekspozycji, czy możliwość implementacji dodatkowych akcesoriów.
- Z czasem, wraz z rozwojem kanału, sprzęt warto sprofesjonalizować, dokonując zakupu np. profesjonalnej kamerki streamingowej.
Jakość, która przyczyni się do uatrakcyjnienia treści
Jakość wideo oraz audio stanowi jeden z wielu elementów, wpływających na odbiór treści przez oglądających. Nawet najlepsza kamera do nagrywania na YT nie będzie gwarantem zaistnienia na portalach multimedialnych, jeśli pozostałe czynniki zawiodą.
Eksperci YouTube, oprócz atrakcyjnej szaty wideo, podkreślają znaczenie innych aspektów przydatnych w poszerzaniu grona odbiorców. Matt Koval, specjalista YouTube Creator Academy, wyróżnia pięć filarów, dzięki którym możliwe jest zdobywanie widzów. Są to:
- kierowanie,
- widoczność,
- przystępność,
- współpraca
- chęć udostępniania treści.
Każdy z filarów zawiera w sobie pomniejsze punkty, tworząc prawdziwie rozbudowany moduł. Analiza specjalistów wskazuje jasno: bez strategii nie ma sukcesu, a jednorazowy skok oglądalności nie oznacza, że trend zostanie utrzymany na dłuższy czas.
Jaka kamera od nagrywania na YT stanowi dobrą podstawę do rozpoczęcia przygody z YouTubem?
Wiele zależy od specyfiki naszych materiałów: tego jak i gdzie są nagrywane. Jeśli tworzymy treści oparte na wywiadach, czy też tworzymy wideoblogi, w których obraz jest statyczny, nasze początkowe wymagania nie będą przesadne – w takim przypadku pomocny może okazać się aparat fotograficzny.
Inaczej jest w kontekście nagrywania filmików podróżniczych, sportowych czy technicznych – tutaj wymagana jest przede wszystkim dobra stabilizacja obrazu i nienaganna płynność przejść. Poradniki DIY, przepisy kulinarne czy naprawy sprzętów będą wymagać kamery precyzyjnej, z dobrym zoomem i efektywnym autofokusem.
Sprzęt do nagrywania filmów na YouTube – statycznie i dynamicznie
Produkcje statyczne z powodzeniem mogą być realizowane przy użyciu sprzętów zapewniających niską głębię ostrości. Przyczynia się ona do rozmycia tła, przy jednoczesnym skupieniu na konkretnym punkcie – videoblogerze lub rozmówcach.
Przyda się także statyw i dostateczne doświetlenie tła. Możemy wybrać lustrzankę lub bezlusterkowca.
Ujęcia plenerowe, wymagające płynności, nie obędą się bez kamery sportowej zapewniającej wysoką rozdzielczość HD przy zachowaniu optymalnych 60 klatek na sekundę. Warto zwrócić uwagę także na inne funkcjonalności sprzętu. Nieoceniony będzie gimbal, stabilizujący pozycję sprzętu i umożliwiający nagrywanie materiałów „z ręki”.