Opis problemu
Brak możliwości odliczenia VAT w sytuacji, gdy transakcja dokumentowana fakturą jest zwolniona z opodatkowania (lub nie podlega opodatkowaniu) a sprzedawca wystawił fakturę z ze stawką VAT inną niż ZW.
Podstawa prawna/ faktyczna
Art. 88 ust. 3a pkt. 2 ustawy o VAT.
Rekomendacja PKPP Lewiatan
Powrót do poprzedniego brzmienia przepisu, gdzie brak możliwości odliczenia VAT w takiej sytuacji wymagał jeszcze, by kwota wskazana w fakturze nie została uregulowana. (Dz. U.05.90.756)
UWAGA: taka propozycja może być uznana za sprzeczną z dyrektywą 2006/112/ WE – dlatego polski rząd powinien zainicjować dokonanie odpowiednich zmian w dyrektywie w tym zakresie lub wprowadzenie zmian do Ordynacji podatkowej, które wyłączałyby sankcje podatkowe i karnoskarbowe za nieprawidłowe odliczenia (w przypadku gdy VAT należny został uregulowany).
Stanowisko Ministerstwa Finansów
Proponowana zmiana brzmienia art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w taki sposób, aby istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego w przypadku transakcji niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku, o ile kwota wykazana na fakturze została uregulowana byłaby niezgodna z prawem unijnym. Należy podkreślić, że właśnie odstąpienie od tego rozwiązania (w wyniku nowelizacji obowiązującej od dnia 1 stycznia 2008 r.) zbliżyło polskie rozwiązania do systemowych założeń podatku od wartości dodanej, zgodnie z którymi podatek ten pobierany jest od transakcji nim objętych. Podatek wykazany w fakturze wystawionej w związku z transakcją niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną z VAT nie może zatem stanowić podatku VAT do odliczenia, nawet jeśli zostanie zapłacony. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Unii Europejskiej (m. in. wyrok C-342/87).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
AI w customer service to już nie eksperyment, ale nowy standard. Zamiast czekać w nieskończoność na połączenie z konsultantem, klienci coraz częściej rozmawiają z botem, który odpowiada natychmiast, o każdej porze dnia i nocy. W tym artykule pokażemy, jak sztuczna inteligencja zmienia podejście do obsługi klienta – szybciej, sprawniej i z większym komfortem po obu stronach.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo