Jak określa art. 29 Kodeksu Pracy, umowę o pracę zawiera się na piśmie, tak samo jak wszelkie ewentualne zmiany warunków tej umowy. Istnieją elementy, które muszą się znaleźć w każdej umowie o pracę.
W umowie o pracę określa się:
- strony zawierające umowę,
- rodzaj zawieranej umowy (umowa na okres próbny, umowa na czas określony, umowa na czas nieokreślony, umowa na zastępstwo…)
- datę zawarcia tej umowy,
- warunki pracy i płacy.
Formułując warunki pracy i płacy, pracodawca powinien w szczególności określić:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- kwotę wynagrodzenia za pracę (brutto),
- wymiar czasu pracy (np. pełen etat, 1/2 etatu, 3/4 etatu),
- termin rozpoczęcia pracy.
Jeśli umowa została zawarta ustnie, pracodawca powinien potwierdzić rodzaj umowy i warunki zatrudnienia na piśmie, najpóźniej w pierwszym dniu pracy pracownika.
Dodatkowo pracodawca powinien w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę poinformować na piśmie pracownika o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia, o wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę i układzie zbiorowym pracy (porozumienie zawierane pomiędzy pracodawcami a związkami zawodowymi), którym pracownik jest objęty.