Kandydat do pracy nie odbywa klasycznej praktyki czy stażu. Obserwuje on pracę kogoś na interesującym go stanowisku, stojąc poniekąd w jego cieniu. Towarzyszy obserwowanemu pracownikowi nie tylko podczas codziennych obowiązków, ale również podczas spotkań czy zebrań. Nie chodzi tylko o to żeby się przyglądać, ale żeby wynieść naukę z obserwacji – można dopytywać o interesujące nas szczegóły, wyrażać swoją opinię i podejmować dyskusję z osobą, od której się uczymy.
Dla kogo job shadowing?
Job shadowing to świetne rozwiązanie dla osób, które dopiero wkraczają na rynek pracy lub zmieniają branżę. W ten sposób można się przekonać czy praca na danym stanowisku i przydzielone obowiązki nam odpowiadają oraz czy chcemy się tym zajmować.
Dzięki temu podejściu, kandydat na pracownika może również zapoznać się z kulturą organizacji, poznać przykładowy dzień w pracy oraz poczuć atmosferę jaka panuje w firmie. Jest to ważny element, z którym potencjalny pracownik nie może się zapoznać podczas tradycyjnej rekrutacji.
Metoda job shadowingu nie jest jednak przeznaczona wyłącznie dla osób rozpoczynających pracę na nowym stanowisku lub w innej branży. Można z niej również skorzystać w przypadku, gdy dany pracownik ma np. dostać awans, zmienić dział czy zostać przełożonym. Taka osoba może zobaczyć jak działa inny pracownik na tym stanowisku, co będzie na pewno przydatnym doświadczeniem.
Wskazówka:
Warto zastanowić się, którego z pracowników wybrać jako osobę obserwowaną. Powinna to być osoba otwarta i komunikatywna, która będzie cierpliwa w stosunku do kandydata i z łatwością wytłumaczy na czym polega praca na danym stanowisku. Taka osoba powinna być również wyrozumiała w stosunku do osób zainteresowanych, ponieważ chcemy, aby nauczyły się jak najwięcej.
Job shadowing – korzyści dla pracodawcy
Ze względu na możliwość bezpośredniego kontaktu z przyszłym stanowiskiem, kandydaci zdają sobie sprawę z wymagań jakie przed nimi stoją i często się do nich dostosowują. Wiedzą również w jakim kierunku powinni się rozwijać, co przynosi korzyści dla pracodawcy. Dzięki obserwacji stanowiska „od środka”, osoby ubiegające się o posadę mogą zobaczyć, że np. nie mają jeszcze wystarczających kwalifikacji i rezygnują z posady. Ułatwia to rekrutację i pozwala pracodawcy wybierać spośród kandydatów, którzy są wystarczająco kompetentni, aby przyjąć pracę. Job shadowing pozwala również poznać atmosferę i kulturę przedsiębiorstwa, dzięki czemu jest większe prawdopodobieństwo, że wybrany pracownik nie rozczaruje się pracą i nie zrezygnuje z niej w krótkim czasie.