Blog ifirma.pl

Czy split payment jest obowiązkowy?

|
Od 1 lipca 2018 roku dostępny jest nowy mechanizm rozliczania VAT – split payment, czyli tzw. podzielona płatność. Polega on na rozdzieleniu zapłaty za towar lub usługę na kwotę netto, która wpływa na podstawowy rachunek bankowy sprzedawcy oraz VAT, który trafia na specjalnie wydzielone konto VAT. Czy korzystanie z tego mechanizmu jest obowiązkowe?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Od 1 lipca 2018 roku dostępny jest nowy mechanizm rozliczania VAT – split payment, czyli tzw. podzielona płatność. Polega on na rozdzieleniu zapłaty za towar lub usługę na kwotę netto, która wpływa na podstawowy rachunek bankowy sprzedawcy oraz VAT, który trafia na specjalnie wydzielone konto VAT. Czy korzystanie z tego mechanizmu jest obowiązkowe?

Split payment – zasada dobrowolności

Mimo że do każdego firmowego rachunku bankowego przypisany jest rachunek do celów VAT, mechanizm split payment ze swojego założenia nie jest obowiązkowy. To nabywca, w momencie dokonania zapłaty za towar lub usługę, może zadecydować, czy zapłaci w tradycyjny sposób, czy też skorzysta z podzielonej płatności. Co więcej, decyzję taką podejmuje dla każdej faktury osobno. W związku z powyższym, nawet jeśli raz zapłaci swojemu dostawcy korzystając ze split payment, nie oznacza to, że nie może już dokonywać zapłat w tradycyjny sposób.

Podzielona płatność – po stronie sprzedawcy

Po stronie sprzedawcy split payment nie jest w pełni dobrowolny. Jeżeli bowiem otrzyma on od nabywcy zapłatę podzieloną na dwie części, VAT wpłynie na specjalne konto przeznaczone do rozliczeń z tytułu tego podatku. Środki tam zgromadzone pozostają do dyspozycji przedsiębiorcy, jednak mogą zostać użyte w ściśle określonych celach. Do zapłaty VAT z faktur lub wpłaty nadwyżki podatku należnego nad naliczonym do urzędu skarbowego. To z kolei może oznaczać, że przedsiębiorca, by zachować płynność finansową, zacznie korzystać ze split payment. Wykorzystując tym samym środki nagromadzone na koncie VAT.

W niektórych branżach –  obowiązkowy mechanizm split payment

Zasada dobrowolności w odniesieniu do split payment ma zostać ograniczona od 1 stycznia 2019 roku. Departament VAT w Ministerstwie Finansów zakłada bowiem, że po pół roku obowiązywania mechanizmu podzielonej płatności, stanie się on obowiązkowy w przypadku firm działających w niektórych branżach. Dobrowolność w tym zakresie ma zostać zniesiona w odniesieniu do transakcji, dla których VAT rozliczany jest przez nabywcę – tzw. odwrotne obciążenie.
Poznaj wady i zalety split payment!
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie