Od 1 lipca 2018 roku dostępny jest nowy mechanizm rozliczania VAT – split payment, czyli tzw. podzielona płatność. Polega on na rozdzieleniu zapłaty za towar lub usługę na kwotę netto, która wpływa na podstawowy rachunek bankowy sprzedawcy oraz VAT, który trafia na specjalnie wydzielone konto VAT. Czy korzystanie z tego mechanizmu jest obowiązkowe?
Split payment – zasada dobrowolności
Mimo że do każdego firmowego rachunku bankowego przypisany jest rachunek do celów VAT, mechanizm split payment ze swojego założenia nie jest obowiązkowy. To nabywca, w momencie dokonania zapłaty za towar lub usługę, może zadecydować, czy zapłaci w tradycyjny sposób, czy też skorzysta z podzielonej płatności. Co więcej, decyzję taką podejmuje dla każdej faktury osobno. W związku z powyższym, nawet jeśli raz zapłaci swojemu dostawcy korzystając ze split payment, nie oznacza to, że nie może już dokonywać zapłat w tradycyjny sposób.
Podzielona płatność – po stronie sprzedawcy
Po stronie sprzedawcy split payment nie jest w pełni dobrowolny. Jeżeli bowiem otrzyma on od nabywcy zapłatę podzieloną na dwie części, VAT wpłynie na specjalne konto przeznaczone do rozliczeń z tytułu tego podatku. Środki tam zgromadzone pozostają do dyspozycji przedsiębiorcy, jednak mogą zostać użyte w ściśle określonych celach. Do zapłaty VAT z faktur lub wpłaty nadwyżki podatku należnego nad naliczonym do urzędu skarbowego. To z kolei może oznaczać, że przedsiębiorca, by zachować płynność finansową, zacznie korzystać ze split payment. Wykorzystując tym samym środki nagromadzone na koncie VAT.
W niektórych branżach – obowiązkowy mechanizm split payment
Zasada dobrowolności w odniesieniu do split payment ma zostać ograniczona od 1 stycznia 2019 roku. Departament VAT w Ministerstwie Finansów zakłada bowiem, że po pół roku obowiązywania mechanizmu podzielonej płatności, stanie się on obowiązkowy w przypadku firm działających w niektórych branżach. Dobrowolność w tym zakresie ma zostać zniesiona w odniesieniu do transakcji, dla których VAT rozliczany jest przez nabywcę – tzw. odwrotne obciążenie.
Poznaj wady i zalety split payment!
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości)
użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon –
skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podziel się z innymi: