Czym jest przestrzeń coworkingowa i dla kogo jest skierowana?
Krótko mówiąc, coworking to wynajęcie biurka do pracy – zazwyczaj w miejscu, gdzie przestrzeń jest otwarta i współdzielona. I choć to relatywnie nowe rozwiązanie, to już zdążyło się zadomowić również nad Wisłą, gdzie możemy wybierać pomiędzy naprawdę dużą liczbą lokali pozwalających na pracę w tym systemie. Za jego popularnością stoją nie tylko niższe koszty (zamiast wynajmować oddzielnego biura, wynajmujesz jedynie pojedyncze stanowisko), ale również wygoda. W ramach miesięcznej opłaty można liczyć na recepcję, obsługę korespondencji czy sprzątanie. Oczywiście wynajęcie przestrzeni coworkingowej nie musi oznaczać tylko pracę w tzw. open-space. Dostępne są również wydzielane, zamykane pomieszczenia biurowe – płacisz jednak wyłącznie za zajmowane miejsce, a reszta wydatków związanych z utrzymaniem obiektu jest współdzielona.
Kto może skorzystać z przestrzeni coworkingowej? Właściwie każdy, ale obiekty tego rodzaju cieszą się szczególnym zainteresowaniem wśród freelancerów, początkujących przedsiębiorców i osób, które z różnych powodów nie mogą lub nie chcą pracować z domu.
Miesiące spędzone w trybie tzw. home office jasno pokazały, że nie każdy może poczuć się komfortowo i w pełni skupić się na wykonywanej pracy w takich warunkach. Wielu z nas potrzebuje fizycznej zmiany środowiska, by odpowiednio zmotywować się, a jeszcze innym koncentrację utrudniają przebywające w domu osoby (małżonek/partner czy dzieci), zwierzęta lub hałaśliwi sąsiedzi. Ponadto po prostu potrzebujemy towarzystwa innych, nawet jeśli nie są to nasi współpracownicy i nie poświęcamy im zbyt wiele uwagi.
Ile kosztuje coworking w Warszawie?
Na koszty związane z wynajmem przestrzeni coworkingowej składa się wiele czynników. Znaczenie ma rodzaj biura, na które się zdecydujemy – inaczej rozliczane są biurka w przestrzeni open-space, a zupełnie inaczej wydzielona, prywatna przestrzeń. Sam rozmiar biurka może również wpływać na końcową cenę, podobnie jak dostępność i możliwość wykorzystania sprzętów znajdujących się na wyposażeniu, np. drukarki, łącza internetowego.
Dodatkową opcją, która okazuje się niezbędna dla wielu przedsiębiorców, jest możliwość korzystania z sali konferencyjnej – ale jak mówiliśmy, w coworkingu płacisz za to, z czego korzystasz, więc za salę konferencyjną również trzeba będzie dopłacać.
Innymi elementami mającymi wpływ na koszty korzystania z przestrzeni coworkingowej są:
- możliwość zarejestrowania firmy na danym adresie,
- prestiż lokalizacji i firmy, od której wynajmujemy przestrzeń,
- wysokość kaucji lub jej brak,
- udogodnienia socjalne (ekspres do kawy, kantyna, przestrzeń do odpoczynku czy nawet bar),
- całodobowy dostęp (szczególnie przydatny np. dla przedsiębiorców współpracujących z podmiotami z innych krajów),
- zakres obsługi recepcyjnej,
- rozmiar i standard wykończeniowy przestrzeni coworkingowej.
Oczywiście czynników odbijających się na cenie może być nawet więcej – warto jednak mieć na uwadze, że zazwyczaj z jej wzrostem idą konkretne czynniki i nie jest ona dziełem przypadku. Najtańsze oferty najmu w Warszawie można znaleźć nawet w okolicach 500 złotych netto, natomiast w przypadku obiektów o wyższym standardzie i oferujących pełniejszą usługę może to być nierzadko ponad 1500 złotych netto.
Korzystanie z coworkingu w praktyce – korzyści i ograniczenia
Wśród najczęściej wymienianych zalet wynikających z pracy w coworkingu znajdują się możliwości nawiązywania nowych kontaktów, redukcja kosztów związanych z wynajmowaniem biura, łatwiejsza koncentracja (w porównaniu z pracą w domu), możliwość pracy w przystosowanym do tego stanowisku (biurko plus wygodny fotel biurowy), zyskanie adresu do rejestracji firmy, łatwiejsze oddzielenie życia prywatnego od służbowego. Z tych powodów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie na coworking decyduje się coraz więcej osób.
Rozwiązanie to ma oczywiście również swoje wady – tu należy wymienić, chociażby ograniczony zakres prywatności, wyższe niż w przypadku pracy w domu koszty, ograniczenia związane z godzinami otwarcia (nie wszystkie działają 24 godziny na dobę), problemy z koncentracją, wynikające z obecności i rozmów osób trzecich. Dlatego, zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy, warto skorzystać z dnia próbnego, podczas którego upewnisz się, że jest to rozwiązanie dla Ciebie.