Powrót

Doręczenia po nowemu przez organy podatkowe

doręczenie elektroniczne

Jesteś ciekaw w jaki sposób organy doręczają pisma podatkowe? Przeczytaj artykuł a dowiesz się jak to wygląda teraz i jakie są projektowane zmiany.

Zapisz się do naszego newslettera i raz w tygodniu otrzymuj nową wiedzę z zakresu księgowości, biznesu i technologii. Tylko wartościowe informacje.

Organy podatkowe obowiązują określone przepisy we wszystkich obszarach funkcjonowania. Nie zabrakło również uregulowań dotyczących doręczeń różnego rodzaju pism podatnikom. Na przestrzeni lat przepisy w tym obszarze podlegały również modyfikacji ze względu na rozwój usług cyfrowych we wszystkich obszarach życia, ale nie zawsze są to zmiany na miarę dzisiejszych czasów. W związku z tym rozpoczęły się prace nad wdrożeniem przepisów o doręczeniach elektronicznych.

W jaki sposób organy podatkowe doręczają pisma podatkowe?

Pisma doręczane są przez operatora pocztowego i za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Przepisy dotyczące doręczeń zostały zapisane w ustawie Ordynacja podatkowa w Rozdziale 5 “Doręczenia”.

Doręczenia przez operatora pocztowego:

  1. Właściwe.
  2. Zastępcze.
W przypadku doręczeń właściwych osoby fizyczne otrzymują pisma na:
  • adres zamieszkania,
  • adres doręczeń w kraju,
  • w siedzibie organu podatkowego,
  • w miejscu zatrudnienia lub prowadzenia działalności gospodarczej,
  • w przypadku trudności z doręczeniem w każdym miejscu, w którym zastanie się adresata pisma.
W przypadku doręczeń zastępczych:
  • w przypadku nieobecności adresata dorosłemu domownikowi za pokwitowaniem,
  • w przypadku nieobecności lub odmowy przyjęcia pisma sąsiadowi, dozorcy lub zarządcy domu.

Doręczenie elektroniczne możliwe są po spełnieniu określonych warunków:

  1. Przepisy danej ustawy podatkowej przewidują możliwość doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, przez portal podatkowy lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą.
  2. Doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego.
  3. Doręczanie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona spełni jeden z następujących warunków:
    1. złożenie podania w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub portal podatkowy,
    2. wyrażenie zgody na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskazanie organowi podatkowemu adresu elektronicznego.

Jakie są projektowane zmiany w sprawie doręczeń?

Projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych wprowadza rewolucyjne zmiany w obszarze doręczeń. Zapisy nowej ustawy pociągają za sobą konieczność wprowadzenia nowych uregulowań do wielu innych ustaw podatkowych.

W uzasadnieniu do projektu ustawy można przeczytać o szczegółowych założeniach, oto one:

  1. Zapewnienie wszystkim – zarówno podmiotom publicznym, jak i niepublicznym, w szczególności osobom fizycznym – możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie mógł być wykorzystany do korespondencji ze wszystkimi pozostałymi podmiotami korzystającymi z usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  2. Standaryzacja usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego – tak aby w szczególności możliwa była skuteczna prawnie wymiana korespondencji między wszystkimi podmiotami korzystającymi z publicznej lub kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  3. Odmiejscowienie procesu doręczenia przez umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego miejsca – brak konieczności informowania każdorazowo obecnych i potencjalnych korespondujących o zmianie fizycznego miejsca pobytu.
  4. Skrócenie czasu potrzebnego na realizację procesów doręczenia.
  5. Zapewnienie stronom doręczenia wzajemnej identyfikacji.
  6. Zapewnienie stronom doręczenia skutecznych prawnie dowodów doręczenia w postaci dowodów wysłania oraz dowodów otrzymania korespondencji.
  7. Zapewnienie rozliczalności oraz niezaprzeczalności doręczeń dzięki udziałowi trzeciej zaufanej strony – operatora wyznaczonego lub dostawcy usług zaufania świadczącego kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  8. Pozostawienie osobom wykluczonym cyfrowo lub tym, które na wymianę korespondencji w postaci elektronicznej z różnych przyczyn nie są jeszcze gotowe, komfortu korzystania z aktualnie dostępnej przesyłki listowe.
  9. Stworzenie podstaw prawnych, organizacyjnych i technologicznych dla realizacji doręczeń transgranicznych.

Co zmiana przepisów oznacza dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców?

Według oceny Ministra Cyfryzacji, jako wnioskodawcy projektu, projekt ustawy wpływa pozytywnie na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Nowa formuła doręczeń zapewnia nieodpłatną komunikację z podmiotami publicznymi. Doręczenia elektroniczne będą miały zasadniczą przewagę nad obecnie udostępnionymi skrzynkami na ePUAP – w ocenie Ministerstwa. Wprowadzone zmiany mają ułatwić wymianę informacji z podmiotami publicznymi, tym samym również prowadzenie działalności gospodarczej będzie łatwiejsze, sprawniejsze i szybsze.

Adres do doręczeń elektronicznych ułatwi wymianę korespondencji z podmiotami publicznymi bez wychodzenia z domu. Cała korespondencja wraz z dowodami doręczenia będzie znajdowała się na jednym adresie do doręczeń elektronicznych, a nie tak jak jest to obecnie na różnych kontach w systemach informatycznych podmiotów publicznych.

Na pewno w obecnej sytuacji wystąpienia pandemii COVID-19 wprowadzenie takiego rozwiązania informatycznego będzie wpisywało się w obowiązujące standardy związane z przeciwdziałaniem skutkom pandemii.

Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 6 lutego 2020 r. Na razie po I czytaniu w Sejmie został skierowany do pracy w komisjach. Trudno ocenić, jak długo będzie trwał proces legislacyjny i prace nad ustawą, ale na pewno powrócimy do tematu, gdy ustawa zacznie obowiązywać, aby przedstawić więcej praktycznych szczegółów na jej temat.

Przeczytaj również: Zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS – jak wystąpić o zaświadczenie w sposób elektroniczny?
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Twój znajomy zakłada firmę Blog banner
Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Ikona - wygodnie

Nowoczesna

Ikona - rzetelnie

Rzetelna

Ikona - księgowość

Księgowość