W sporach konsumenckich, procesy sądowe często okazują się długotrwałym i kosztownym sposobem na dociekanie swoich praw. Innym rozwiązaniem, które może odnieść znacznie lepsze skutki, jest pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich. W tym artykule dowiesz się o metodach radzenia sobie z takimi sytuacjami.
Pozasądowe spory konsumenckie lub inaczej nazywane ADR (Alternative Dispute Resolution) odnoszą się do rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami a konsumentami bez formalnego wszczynania postępowania sądowego. Zazwyczaj takie spory mają miejsce, gdy konsumenci napotykają problemy z produktami lub usługami zakupionymi od firmy np. otrzymanie wadliwego towary, niska jakość obsługi klienta, umyślne wprowadzanie w błąd.
Warto wspomnieć, iż o sporze konsumenckim można mówić, jeżeli wcześniej były podejmowane inne próby rozwiązania konfliktu np. złożenie reklamacji. Jeśli takie działanie nie odniosą oczekiwanego skutku, możliwe jest rozpoczęcie procedury pozasądowego dociekania swoich praw.
Alternatywnym wyjściem z takiej sytuacji są właśnie pozasądowe spory konsumenckie, które znacznie skuteczniej i szybciej są w stanie rozstrzygnąć konflikt. Istnieje kilka sposobów, które mogą pomóc dojść do porozumienia, a są to:
Na podstawie dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (2013/11/UE), państwa członkowskie są zobowiązane, aby organy zajmujące się tym rodzajem spraw, spełniały następujące wymogi:
W jaki sposób powinny wyglądać działania mające na celu rozstrzyganie tego rodzaju sporów? Poniżej przedstawiamy listę kroków, które należy podjąć, aby dociekać swoich praw:
Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich jest procesem, który ma na celu rozwiązywanie sporów między konsumentami a przedsiębiorcami poza tradycyjnym systemem sądowniczym. Głównym celem takiego działania jest poszukiwanie rozwiązań zgodnych z interesami obu stron. Zapewnia on niezależność wydawanych decyzji oraz otwarte podejście do rozwiązywania konfliktów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!