Przedsiębiorcy sprzedający na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co do zasady mają obowiązek rejestrowania tego typu transakcji na kasie fiskalnej. Na podstawie raportów fiskalnych dokonywana jest ewidencja uzyskanych przychodów oraz podatku od towarów i usług. Obowiązek stosowania kasy rejestrującej dotyczy także sklepów medycznych, które uzyskują częściową refundację z NFZ. Jak należy rejestrować taką sprzedaż na kasie fiskalnej?
Kasa fiskalna w sklepie medycznym – dwa momenty powstania przychodu
W przypadku sklepów medycznych uzyskujących częściową refundację z Narodowego Funduszu Zdrowia należy rozpoznać dwa momenty powstania przychodu ze sprzedaży produktów medycznych. W części opłaconej przez nabywców przychód powstaje w dacie wydania tych towarów. Natomiast w części objętej refundacją NFZ powstaje on dopiero z chwilą faktycznego otrzymania kwoty należnej refundacji (czyli jej wpływu na rachunek bankowy).
WAŻNE – Przychodu w postaci refundacji z NFZ nie da się zakwalifikować do żadnego ze źródeł wymienionych w art. 14 ust. 1c, 1e oraz 1h ustawy o PIT. W związku z powyższym, w celu określenia momentu powstania takiego przychodu należy stosować zasadę określoną w art. 14 ust. 1i tej ustawy, który wskazuje, że w takim wypadku powstaje on w momencie otrzymania zapłaty.
Przychód ze sprzedaży takich towarów należy zewidencjonować w kol. 7 KPiR na podstawie raportu z kasy fiskalnej. Następnie, w momencie otrzymania zwrotu, jego wartość należy zewidencjonować w kol. 8 KPiR (pozostałe przychody).
Częściowa refundacja z NFZ a VAT
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytuły sprzedaż od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W związku z powyższym, przedsiębiorca prowadzący sklep medyczny, do celów VAT w pierwszej kolejności powinien wykazać wartość sprzedaży z raportu z kasy fiskalnej (bez należnej, ale nieotrzymanej jeszcze refundacji). Następnie, w momencie otrzymania refundacji, sprzedawca powinien wykazać VAT należny od tej kwoty, wyliczając go metodą „w stu” (licząc, że otrzymana od NFZ kwota to wartość brutto).
WAŻNE – Wystawiając paragon na towar objęty częściową refundacją, przedsiębiorca powinien nabić na kasę fiskalną obrót pomniejszony o kwotę refundacji – pomniejszenie sprzedaży o udzieloną nabywcom refundację nie jest bowiem możliwe, jeżeli fakt udzielenia jej nie jest uwidoczniony w dokumentach sprzedaży.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedaż na Allegro to świetny sposób na rozwinięcie własnego biznesu, ale warto pamiętać, że za każdą transakcją stoją konkretne obowiązki podatkowe. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą, czy dopiero myślisz o założeniu firmy, musisz wiedzieć, kiedy i jak prawidłowo rozliczać swoje przychody.
Odwołanie członka zarządu w spółce z o.o. to proces, który powinien być przeprowadzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz postanowieniami zawartymi w umowie spółki z o.o.
Rozliczenie PIT za 2024 rok to coroczny obowiązek osób uzyskujących dochody. Do wyboru jest kilka formularzy, w zależności od źródła i rodzaju uzyskiwanych dochodów. PIT-36, PIT-37, PIT-28 to tylko niektóre z nich. Poznaj kluczowe informacje, terminy oraz ulgi, aby prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Cennik Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 16.04.2025, Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 17-23.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 100% wartości, w przypadku zleceń przekazanych po 24.04.2025 – Operator zastrzega prawo odmowy przyjęcia lub zrealizowania zlecenia wg indywidualnej wyceny w zaakceptowanym przez obie strony terminie Przychody z działalności nierejestrowanej […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo