Mieszkanie do odsprzedaży – jak kwalifikować wydatki?

Przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupu mieszkania w celu dalszej odsprzedaży mogą mieć wątpliwości, jak kwalifikować taką transakcję oraz dalsze wydatki związane z nabytą nieruchomością. Czy powinni ująć je w prowadzonych ewidencjach jako środki trwałe, środki trwałe w budowie czy może jako towary handlowe?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przedsiębiorcy, którzy dokonują zakupu mieszkania do odsprzedaży mogą mieć wątpliwości, jak kwalifikować taką transakcję oraz dalsze wydatki związane z nabytą nieruchomością. Czy powinni ująć je w prowadzonych ewidencjach jako środki trwałe, środki trwałe w budowie czy może jako towary handlowe?

Mieszkanie do odsprzedaży to towar handlowy

Zgodnie z zapisami rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, za towar handlowy uznaje się wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym.

Co więcej, zakup taki nie spełnia warunków pozwalających na zakwalifikowanie go do środków trwałych.

Mieszkanie do odsprzedaży w KPiR

W związku z powyższym przedsiębiorca, który zajmuje się sprzedażą mieszkań, zakup nieruchomości powinien ująć jednorazowo w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zapisu takiego należy dokonać w dacie wystawienia dokumentu poświadczającego nabycie mieszkania (faktury lub aktu notarialnego).

Wydatki związane z zakupem mieszkania do odsprzedaży

Zakup mieszkania do odsprzedaży może wiązać się z dodatkowymi wydatkami, jak np. podatek od czynności cywilnoprawnych czy opłaty notarialne. Sposób ewidencji tego typu kosztów będzie zależał od tego, czy przedsiębiorca wycenia swoje towary w cenie nabycia czy też w cenie zakupu. W pierwszym wypadku wszelkie wydatki związane z zakupem mieszkania powinny zostać ujęte w kol. 10 KPiR. Jeżeli natomiast towary są wyceniane w cenie zakupu, wówczas dodatkowe koszty należy ująć jako koszty uboczne zakupu w kol. 11 KPiR.

Wydatki na remont i utrzymanie

Zakup mieszkania do odsprzedaży wiąże się często z ponoszeniem dodatkowych wydatków związanych z remontem, wyposażeniem, przystosowaniem nieruchomości, które docelowo wpłyną na cenę mieszkania.

W związku z powyższym, w kolumnie 10 KPiR przeznaczonej do ewidencji towarów handlowych należy ująć dodatkowo:

  • wartość materiałów wykorzystanych w trakcie remontu lub ulepszenia,
  • wyposażenie mieszkania, np. sprzęt AGD czy meble.

Wątpliwości rodzi natomiast księgowanie wydatków na usługi remontowe wykonane w mieszkaniu do odsprzedaży – czy powinny one trafić do kolumny 13 KPiR, w której ujmuje się pozostałe wydatki, czy też we wspomnianej wyżej kol. 10 KPiR. Obecnie dominującym stanowiskiem (potwierdzanym przez Krajową Informację Skarbową) jest konieczność wykazania tego typu wydatków jako koszt towarów handlowych w kol. 10. W takim wypadku warto jednak skonsultować się z właściwym urzędem skarbowym lub wystąpić o interpretację indywidualną.

Mieszkanie jako środek trwały w firmie – wady i zalety – kliknij i dowiedz się więcej!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce