Co to jest Snapchat?
Snapchat to aplikacja mobilna, która opiera się na wysyłaniu do znajomych snapów, czyli wiadomości, zdjęć, rysunków i video. Wysłanymi plikami można jednak cieszyć się przez określony czas. Później przepadają na zawsze.
Snapchat – rejestracja
Sukces Snapchata jest spowodowany odwróceniem modelu komunikacji, na którym opiera się Facebook. Przysłanych za pomocą aplikacji plików nie da się bowiem zapisać. Takie rozwiązanie spodobało się szczególnie młodym osobom, ceniącym sobie możliwość bycia anonimowym – w przeciwieństwie do Facebooka, na którym coraz częściej pojawiają się ich rodzice, babcie i inni członkowie rodziny.
Snapchat wciąga więc głównie młodych ludzi (nastolatków), ale wśród jego użytkowników nie brakuje dwudziesto- i trzydziestolatków, osób zainteresowanych branżą marketingową i technologiczną; gadżeciarzy, zwolenników mobile, najczęściej mieszkańców dużych miast.
W ciągu każdego dnia przez Snapchat przepływa ponad 300 milionów zdjęć. Z aplikacji korzysta aktualnie ponad 30 milionów użytkowników, którzy za sprawą krótkotrwałości przysyłanych obrazów i wiadomości korzystają ze Snapchata bardzo aktywnie. Świadomość, że odebrany plik za chwilę zniknie, powoduje u odbiorcy wzrost zaangażowania i ekscytacji, co jest nieocenione w czasach, w których społeczeństwo coraz sprawniej radzi sobie z ignorowaniem reklam.
Snapchat dla biznesu
Każda marka, która zechce przenieść swoje działania marketingowe na tę aplikację musi pamiętać o tym, że w Snapchacie – w przeciwieństwie do innych mediów społecznościowych – przekaz jest bezpośredni. Wysyłając snapa, marka zwraca się do konkretnego użytkownika, co może być pracochłonne (o wiele wygodniej jest wysłać masową wiadomość do pięciu tysięcy fanów na Facebooku), ale okazać się o wiele bardziej efektywne.
Użytkownicy nie spodziewają się bowiem otrzymania oferty promocyjnej na Snapchacie. Dzięki temu wysłane przez markę snapy sprawiają wrażenie ekskluzywnych, przeznaczonych jedynie dla wybranych.
Firmy mogą więc wysyłać za pośrednictwem aplikacji kupony rabatowe, oferty specjalne, informacje dodatkowe, pliki wizualne zwiększające świadomość marki i inne.
Dla przykładu H&M Polska zorganizował przy pomocy Snapchata grę miejską, w której nagrodą były bilety na festiwal Boiler Room. Zadanie fanów było proste: wziąć udział w grze i za sprawą wskazówek udzielanych przez markę na Snapchacie znaleźć bilety schowane w wybranych sklepach H&M.
Opracowując plan działań marketingowych na Snapchata warto też zwrócić uwagę na funkcję Snapchat stories. Dzięki niej użytkownicy mogą połączyć kilka zdjęć w jedno, które zniknie dopiero po 24 godzinach.
Przed wyborem odpowiedniej platformy social media do promowania własnej marki dobrze jest sprawdzić, co dane platformy mają do zaoferowania i która z nich okaże się najlepsza dla potrzeb firmy. W dalszych wpisach na blogu przedstawimy więc pokrótce jeszcze inne serwisy społecznościowe.