Odpowiedzialność porządkowa pracowników stanowi jeden z rodzajów zobowiązaniowej odpowiedzialności pracownika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań pracowniczych.
O tym kiedy i w jakiej wysokości pracodawca może zastosować karę porządkową wobec pracownika, przeczytasz w niniejszym artykule.
Z przepisu art. 100 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy wynika, że pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę, a w szczególności:
Więcej na temat obowiązków pracownika przeczytasz tutaj.
Jednakże zaznaczyć należy, iż pracownik nie może zostać ukarany karą porządkową za naruszenie któregokolwiek z obowiązków wynikających z powyższego przepisu, albowiem katalog czynności/działań, które to mogą podlegać karze porządkowej ale tylko tych, które są jednocześnie wymienione w treści przepisu art. 108 Kodeksu pracy, zgodnie z którym:
Przesłankami odpowiedzialności porządkowej są niewątpliwie:
Ustawodawca w Kodeksie pracy wyróżnił następujące kary, tj.:
Kara upomnienia lub nagany może zostać nałożona przez pracodawcę za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Z kolei dopuszczalność zastosowania kary pieniężnej bowiem została przypisana do szerszego katalogu naruszeń, tj.:
Przykładowo w zakresie przestrzegania przepisów zasad bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z art. 211 Kodeksu pracy pracownicy są w szczególności zobowiązani:
Celem kary porządkowej jest spełnienie funkcji wychowawczej wobec pracownika, co oznacza, że jej zadaniem jest zdyscyplinowanie pracownika. Jednakże podkreślić należy, że wymierzenie kary porządkowej przez pracodawcę jest dobrowolne, może ale nie musi sankcjonować nagannego zachowania pracownika. Przesłanką odpowiedzialności porządkowej pracownika jest jego wina powodująca naruszenie obowiązków pracowniczych, która może być zarówno umyślna jak i nieumyślna. Zarówno zawinione umyślnie przez pracownika uchybienie obowiązkom pracowniczym, jak i ich naruszenie z winy nieumyślnej stanowi przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę. Wymierzenie pracownikowi kary porządkowej nie wyklucza możliwości uznania tego samego nagannego zachowania się pracownika, stanowiącego przesłankę ukarania, za przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę [por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 25 października 1995 r., sygn. akt I PRN 77/95].
W literaturze do przewinień, które mogą stanowić podstawę karania wyróżnia się również:
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat prawa pracownika do wolnej niedzieli, to przeczytaj ten artykuł.
Podkreślić należy, że kara pieniężna za jedno przekroczenie nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika. W przypadku gdy pracownik dopuścił się kilku naruszeń obowiązków pracowniczych, za które są nakładane kary pieniężne, łączna wysokość kar pieniężnych nie może przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającej pracownikowi do wypłaty po dokonaniu innych potrąceń przewidzianych w art. 87 § 1 pkt 1-3 [tak J. Skoczyński [w:] Kodeks pracy. Komentarz, wyd. IX, red. Z. Salwa, Warszawa 2008, art. 108].
Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z przepisem 87 § 1 pkt 4 Kodeksu pracy z wynagrodzenia za pracę – po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1342 oraz z 2022 r. poz. 1079), jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania – podlegają potrąceniu tylko następujące należności, tj. kary pieniężne przewidziane w art. 108.
Pracodawca nie ma swobody dysponowania środkami uzyskanymi z kar pieniężnych, albowiem zgodnie z przepisami prawa pracy, musi przeznaczyć te środki na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przepis art. 109 Kodeksu pracy stanowi, że:
Z powyższej regulacji wynika, że przy nakładaniu kar porządkowych pracodawca związany jest dwoma terminami, tj.:
Co do zasady, wysłuchanie pracownika musi poprzedzać zastosowanie wobec niego kary porządkowej. Instytucja “wysłuchania pracownika” ma na celu z jednej strony – zobiektywizowanie decyzji przełożonego, z drugiej zaś strony – umożliwienie pracownikowi złożenia wyjaśnień w istotnej dla niego sprawie, przed uruchomieniem formalnego postępowania. Wadliwe pod względem formalnym zastosowanie kary bez uprzedniego wysłuchania, skutkuje koniecznością jej uchylenia [tak Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 23 marca 2017 r., sygn. akt III APa 47/16].
Tym samym brak możliwości wysłuchania pracownika z powodu jego nieobecności w pracy wpływa na rozpoczęcie lub zawieszenie terminu dwutygodniowego, Dlatego też pomimo powzięcia przez pracodawcę wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego, bieg dwutygodniowego terminu na nałożenie kary nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy w razie niemożności wysłuchania pracownika z powodu jego nieobecności w zakładzie pracy. Zasada ta nie dotyczy terminu trzymiesięcznego.
O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie , wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych pracownika [por. art. 110 Kodeksu pracy].
Obowiązek zachowania formy pisemnej dotyczy tylko zawiadomienia pracownika o udzieleniu kary porządkowej, a nie jej nałożenia. Zawiadomienie pracownika o zastosowaniu kary powinno zawierać uzasadnienie nałożenia karny, w którym to jednoznacznie pracodawca wskaże zachowanie pracownika, stanowiące przedmiot zarzutu pracodawcy i przesłankę zastosowania kary. Jednocześnie zawiadomienia o zastosowaniu kary musi wskazywać jej rodzaj, tj. kara upomnienia, nagany, kara pieniężna. Pracodawca musi w zawiadomieniu o ukaraniu pouczyć pracownika , że może on wnieść wobec niego sprzeciw w terminie 7 dni od zawiadomienia [por. art. 112 § 1 Kodeksu pracy].
Co szczególnie istotne z punktu widzenia pracodawcy, kontrolę wykonania przez pracodawcę obowiązku zawiadomienia pracownika stanowi konieczność umieszczenia odpisu zawiadomienia o nałożeniu kary w aktach osobowych. Brak tego odpisu w aktach będzie równoznaczny z przyjęciem, że pracownik nie został ukarany.
Zgodnie z przepisem art. 112 § 1 Kodeksu pracy Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
Z kolei pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary [por. art. 112 § 2 Kodeksu pracy].
Tym samym pracownik na podstawie powyższej regulacji ma prawo do:
Zgodnie z przepisem art. 113 Kodeksu pracy:
Uznanie kary za niebyłą, powodujące konieczność usunięcia odpisu zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika, następuje w następujących sytuacjach, tj.:
W postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 26 czerwca 2019 r., sygn. akt I PK 176/18 wskazano, że:
Istota odpowiedzialności porządkowej polega na stosowaniu wobec pracownika kar za naruszenie obowiązków pracowniczych o charakterze zazwyczaj pieniężnym. Pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności porządkowej jest możliwe w przypadku popełnienia przez niego naruszeń takich jak ustalona organizacja i porządek w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, czy też przepisów przeciwpożarowych. Kara porządkowa może, ale nie musi zostać nałożona przez pracodawcę. Jednakże, kiedy zostanie już ona zastosowana, to pracownik ma możliwość odwołania się od niej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Jaką odpowiedzialność porządkowa może ponieść pracownik?
Czym się różni odpowiedzialność dyscyplinarna od odpowiedzialności porządkowej?
Jaka jest wysokość kary porządkowej dla pracowników?