Działalność pośredników ubezpieczeniowych została uregulowana w przepisach szczególnych. Agenci ubezpieczeniowi, podobnie jak pozostałe osoby prowadzące działalność gospodarczą, mają określone obowiązki na gruncie podatku dochodowego. W dzisiejszej publikacji spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, kiedy agent osiąga przychód w podatku PIT.
Moment rozpoznania przychodu w podatku dochodowym
Jeżeli chodzi o zasady ogólne rozpoznania przychodu w podatku dochodowym, to wynikają one wprost z ustawy, będzie to:
dzień wydania rzeczy, prawa majątkowego, całościowego lub częściowego wykonania usługi, nie później niż:
dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.
W podatku dochodowym bez względu na to, czy otrzymamy zapłatę za wystawioną fakturę, czy też nie, to i tak należy wykazać przychód i jeżeli wyjdzie należna zaliczka na podatek to ją trzeba zapłacić. Jednak w przepisach uregulowane zostały również szczególne momenty wykazywania przychodów, o czym napiszemy poniżej.
Usługi rozliczane w okresach rozliczeniowych
Ustawa o PIT pozwala również na rozliczanie usług w okresach rozliczeniowych. W takim przypadku za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Nie jest oczywiście nigdzie doprecyzowane, w jaki sposób należy rozumieć rozliczanie usług w okresach rozliczeniowych. Są to co do zasady usługi o charakterze ciągłym. które mogą być realizowane w formie usług:
jednorazowych,
okresowych,
ciągłych.
Takimi przykładowymi usługami mogą być usługi: najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej, księgowej. Jest to oczywiście katalog otwarty.
Pośrednictwo ubezpieczeniowe – moment uzyskania przychodu w PIT
Usługi ubezpieczeniowe świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być również przykładem rozliczania usług w okresach rozliczeniowych. Umowy ubezpieczeniowe zawierane są najczęściej w cyklach rocznych i są po tym czasie ponawiane. W ramach swojej działalności broker zawiera umowę z firmą ubezpieczeniową, z której wynikają zasady rozliczania jego prowizji otrzymywanych od zawieranych umów.
Żeby jednak mogło dojść do wypłaty, agent musi przedłożyć podpisane umowy, a firma ubezpieczeniowa je zatwierdza. Na tej podstawie można dopiero wystawić rachunek z należną agentowi prowizją. Nie dzieje się to jednak w tym samym okresie rozliczeniowym, jeżeli uznamy, że jest nim miesiąc. Polisy są wystawione w jednym miesiącu, a zatwierdzone w następnym. Kluczowe w tym przypadku będzie wskazanie okresu rozliczeniowego w umowie o współpracy zawartej z firmą ubezpieczeniową. To powinno decydować o ustaleniu powstania przychodu w podatku dochodowym.
Przykład 1:
Pan Adam podpisał umowę o współpracy z firmą ubezpieczeniową. W umowie został wprowadzony zapis, że okresem rozliczeniowym dla stron będzie miesiąc. Pan Adam sporządził zestawienie zawartych umów w miesiącu lipcu 2021 r., z którego wynikała kwota prowizji do wypłaty. Takie zestawienie przekazał do firmy 5 sierpnia 2021 r. Moment rozpoznania przychodu w podatku PIT będzie w tym przypadku przypadał na 31 lipca 2021 r., zgodnie z zawarta umową i z taką datą powinna zostać wystawiona faktura przez pana Adama.
Przykład 2:
Pani Aneta podpisała umowę z firmą ubezpieczeniową, w której znalazł się m.in. zapis dotyczący wypłaty prowizji. Zgodnie z nim prowizja należna za każdy miesiąc, będzie wypłacana na podstawie przedłożonego zestawienia zawartych umów w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) w terminie do 10 dnia następnego miesiąca. Rozliczenie za miesiąc czerwiec 2021 r. pani Aneta złożyła 3 lipca 2021 r., a prowizja wpłynęła na jej rachunek bankowy 8 lipca 2021 r. Zgodnie z umową okres rozliczeniowy przypada na 10 lipca 2021 r. i to jest moment wykazania przychodu w PIT. Z tą datą pani Aneta wystawi fakturę za wykonana usługę.
Działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego charakteryzuje się pewną odrębnością od zasad ogólnych rozliczania przychodów w działalności gospodarczej. Osoby, które zajmują się świadczeniem takich usług powinny uważnie przeanalizować swoje umowy pod tym kątem. Jeżeli jednak i tak miałyby wątpliwości, zawsze mogą złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Prowizja za pośrednictwo ubezpieczeniowe - kiedy wykazać przychód?
Polisy są wystawione w jednym miesiącu, a zatwierdzone w następnym. Kluczowe w tym przypadku będzie wskazanie okresu rozliczeniowego w umowie o współpracy zawartej z firmą ubezpieczeniową. To powinno decydować o ustaleniu powstania przychodu w podatku dochodowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
CIT estoński to potoczna nazwa ryczałtu od dochodów spółek. Jego główna zaleta to brak bieżących zaliczek na podatek. Dopóki zysk wypracowany przez spółkę z o.o. zostaje w firmie (jest inwestowany w towar, maszyny, marketing czy po prostu leży na koncie), podatek wynosi 0 zł. Sprawdź szczegóły tego modelu opodatkowania.
Coraz częściej w polskich firmach zatrudniani są pracownicy zza granicy, którzy stają się pełnoprawnym elementem zespołu, tak jak pracownicy polscy. W dobie mobilności zawodowej ludzie coraz częściej podróżują, zmieniają miejsce zamieszkania lub przyjeżdżają do oddziałów firm w Polsce, co sprawia, że pracownicy z zagranicy stają się naturalnym elementem rynku pracy. Jednak zatrudnianie cudzoziemców wiąże się z koniecznością przestrzegania przepisów prawa, ponieważ nie każdy może podjąć pracę w Polsce bez dopełnienia odpowiednich formalności.
W dniach 24-26 lipca 2026 roku Białystok stał się stolicą polskiej lekkoatletyki. Na Stadionie Lekkoatletycznym im. Wojciecha Nowickiego odbyły się 102. PZLA Mistrzostwa Polski Seniorów – ważny punkt sezonu dla polskich sportowców.
Wykorzystywanie konta firmowego do celów prywatnych to temat, który regularnie budzi wątpliwości wśród przedsiębiorców w 2026 roku. Choć przepisy nie wprowadzają bezwzględnego zakazu korzystania z firmowych środków na cele osobiste, to praktyka podatkowa i księgowa pokazuje, że takie działania mogą prowadzić do poważnych konsekwencji.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo