Zawieranie umów leasingu jest jedną z najbardziej popularnych form nabycia środków trwałych w firmie. Mamy dwa rodzaje umów leasingowych, jest to leasing operacyjny i leasing finansowy, który jest mniej popularny. Dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie, w jaki sposób należy rozliczyć przejęcie leasingu finansowego na gruncie podatku PIT.
W jaki sposób rozlicza się leasing finansowy w podatku dochodowym?
Zawarcie umowy leasingu finansowego daje możliwość wprowadzenia przedmiotu leasingu do ewidencji środków trwałych i dokonywanie odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku PIT. Naliczony odpis amortyzacyjny będzie w takiej sytuacji stanowił koszty uzyskania przychodów. W części opłat rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów zalicza się jedynie część odsetkową.
Przejęcie leasingu finansowego a podatek dochodowy
Dokonywanie cesji leasingu finansowego wiąże się z określonymi konsekwencjami na gruncie podatku dochodowego, zarówno po stronie przedsiębiorcy, który dokonuje przekazania przedmiotu leasingu za zgodą leasingodawcy, jak i po stronie nowego leasingobiorcy. W przypadku leasingu finansowego kwestią problematyczną jest ustalenie wartości początkowej przedmiotu leasingu, który będzie wprowadzony po przyjęciu do ewidencji środków trwałych.
Dokonane odpisy amortyzacyjne w kosztach podatkowych
Leasingobiorca, który dokonuje cesji leasingu finansowego, nie ma obowiązku korygowania kosztów uzyskania przychodów o dokonane w czasie trwania umowy odpisy amortyzacyjne. Poniesione wydatki, o ile pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią dla niego koszty podatkowe.
Od momentu dokonania cesji leasingu finansowego należy przedmiot leasingu zdjąć z ewidencji środków trwałych i zaprzestać naliczania amortyzacji.
W jaki sposób wyliczyć wartość początkową środka trwałego przy cesji leasingu finansowego?
Problematyczne staje się rozstrzygnięcie, czy w wartości początkowej powinna się znaleźć wartość przyjęta przez firmę przekazującą, czy też wartość kapitału pozostała do spłaty, czy może wartość rynkowa środka trwałego. Zgodnie z ustawą o podatku PIT za wartość początkową środka trwałego w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia. Za cenę nabycia uważa się natomiast kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania (art.22g ustawy o PIT).
W przypadku cesji leasingu finansowego wydaje się, że powinna to być wartość przedmiotu leasingu wynikająca z zawartej umowy z leasingodawcą na pozostałe do spłaty raty leasingu wraz z wartością wykupu. Wartość w ten sposób ustalona powinna być zbieżna z wartością rynkową na dzień zawarcia cesji umowy leasingu finansowego.
Zapłata odstępnego
Jeżeli strony ustalą, że w związku z cesją dotychczasowy leasingobiorca będzie chciał wystawić fakturę obejmującą tzw. odstępne, to z punktu widzenia podatku PIT traktowane jest ono jako zbycie praw majątkowych. Odstępne będzie rozliczane niezależnie od transakcji cesji leasingu finansowego. Będzie więc stanowiło pozostałe przychody w działalności gospodarczej z jednej strony, a z drugiej strony znajdzie się w pozostałych kosztach w PKPiR.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
Zarówno w działalności gospodarczej, jak i w codziennych transakcjach przedsiębiorcy od dnia 1 stycznia 2021 r. mogą korzystać z praw przysługujących konsumentom. W sytuacjach, kiedy przedsiębiorca działa w charakterze konsumenta, na przykład dokonując zakupu na własny użytek lub zawierając umowy poza działalnością gospodarczą, może liczyć na podobną ochronę.
W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zarząd odpowiada za jej reprezentację na zewnątrz, jednak w praktyce często korzysta z możliwości ustanowienia pełnomocnika lub prokurenta. O tym, jak powołać pełnomocnika w spółce z o.o. i czym się od siebie różnią poszczególne formy reprezentacji spółki, przeczytasz w poniższym artykule.
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo