Własna firma szkoleniowa: jak prowadzić szkolenia i przedstawiać ofertę?
Szkolenia często kojarzone są wyłącznie z teorią. I nie ma tu znaczenia, czy trener wzbogaci je o praktyczne przykłady. Firmy wymagają zazwyczaj czegoś więcej – praktyki. Czy wobec tego szkolenia są nieistotne? Nic bardziej błędnego! Szkolenia są bardzo ważne, ale powinny być częścią przemyślanej strategii proponowania swoich usług przez trenerów. Tak, aby nie zrazić do swojej oferty klientów.
Szkolenia często kojarzone są wyłącznie z teorią. I nie ma tu znaczenia, czy trener wzbogaci je o praktyczne przykłady. Firmy wymagają zazwyczaj czegoś więcej – praktyki. Czy wobec tego szkolenia są nieistotne? Nic bardziej błędnego! Szkolenia są bardzo ważne, ale powinny być częścią przemyślanej strategii proponowania swoich usług przez trenerów. Tak, aby nie zrazić do swojej oferty klientów.
Proces rozwoju kompetencji pracowników
Kluczem dla każdego trenera jest zrozumienie, w jaki sposób ludzie zdobywają kompetencje. To przecież trener w momencie realizacji swojej usługi w danej firmie bierze odpowiedzialność za rozwój kompetencji pracowników tej firmy. Oczywiście w zakresie oferowanego rozwiązania, metody czy narzędzia.
Kompetencje należy postrzegać jako zestawienie trzech głównych składowych: wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności. Szkolenia pracowników mają na celu przede wszystkim zbudować wiedzę pracowników w danym zakresie. To bardzo ważny element – fundament w budowaniu kompetencji pracowników. Następnie poprzez praktykowanie tej wiedzy ludzie zdobywają umiejętności. Kiedy zaczynają samodzielnie wykonywać pracę, wówczas zaczyna na nich spoczywać odpowiedzialność.
Sprawnym narzędziem do zarządzania procesem nabywania kompetencji przez pracowników jest Skill Matrix (z ang. macierz kompetencji). Zestawiono na niej pracowników w danym obszarze z kompetencjami, jakie powinni posiadać. Przykładowe kompetencje przedstawiono na Skill Matrix dotyczą narzędzi i metod należących do filozofii Lean Management. Niemniej Skill Matrix może być przygotowana dla wszystkich metod i narzędzi, które oferują firmy szkoleniowe.
Przykład Skill Matrix dla wdrażania metod i narzędzi należących do filozofii Lean Management:
(B. Misiurek, Metodyka standaryzacji autonomicznych procesów eksploatacyjnych zorientowana na poprawę efektywności maszyn zautomatyzowanych)
Kluczem w Skill Matrix jest ocena przez trenera rozwoju każdego pracownika z osobna. Symbole obrazujące okręgi są ściśle powiązane z cyklem PDCA, który został opracowany przez Williama Edwardsa Deminga.
W tabeli wyjaśniono znaczenie każdego poziomu okręgu:
Poziom „kółka”
Wyjaśnienie
Jedna ćwiartka
Oznacza, że osoba posiada certyfikat ukończenia szkolenia dotyczący danej metody lub narzędzia. Potwierdza to, że dana osoba posiada wiedzę teoretyczną na ten temat i może podejmować działania praktyczne.
Dwie ćwiartki
Potwierdza praktykowanie przez tą osobę danej metody albo narzędzia w rzeczywistych warunkach pracy.
Trzy ćwiartki
Potwierdza, że osoba posiada licencję na praktyczne stosowanie danej metody albo narzędzia.
Cztery ćwiartki
To najwyższy poziom – Dyplom, który potwierdza, że dana osoba poza obszerną wiedzą praktyczną, potrafi prowadzić szkolenia z zakresu metod i narzędzi oraz służyć pomocą wszystkim pracownikom (jap. Sensei).
Nieprzypadkowo w pierwszej tabeli posłużono się dwoma kolorami. Kolor czerwony oznacza, że dany pracownik nie potrafi użytkować danej metody albo narzędzia w praktyce. Dopiero kolor zielony oznacza, że potrafi to robić. Na Skill Matrix, podliczając kompetencje danego pracownika w danej umiejętności, należy posłużyć się oceną 0/1. Dla przykładu metodę: System 5S potrafią w praktyce użytkować 2 osoby: Dominika Adamska i Magdalena Kowalczyk. Cel ustalony dla tego obszaru wynosi 7 osób. Stąd w firmie danego celu nie zrealizowano.
Najtrudniejszym wyzwaniem dla każdego pracownika jest przejście z poziomu „dwóch ćwiartek” na poziom „trzech ćwiartek”.
Więcej praktyki
Najczęściej wdrażanie poszczególnych narzędzi i metod w firmach kończy się fiaskiem, ponieważ pracownicy nie otrzymują czasu na praktykowanie metod i narzędzi. Często też trener nie oferuje możliwości takiego praktykowania. A to właśnie w czasie praktycznego stosowania zdobytej wiedzy, w pracownikach budowana jest świadomość. Przekłada się ona na to, że pracownicy nie tylko wiedzą jak użytkować daną metodę, ale również mają świadomość dlaczego należy to robić tak, a nie inaczej.
Kiedy zdobędą licencję na używanie danej metody, to wówczas na Skill Matrix otrzymują „trzy ćwiartki”, co przekłada się na to, że są uznawani za samodzielnych pracowników. Ważny jest również rozwój w firmie nauczycieli (jap. Sensei) w zakresie danych metod i narzędzi Lean Management. Takie osoby mają oznaczone „cztery ćwiartki” na Skill Matrix. Te osoby to nie tylko praktycy w danym obszarze, to również trenerzy i nauczyciele – osoby, do których można udać się po wsparcie.
Pamiętaj jednak, że nie każda osoba, która na Skill Matrix ma „trzy ćwiartki” musi przechodzić na poziom Senseia. Z naszej praktyki wynika, że wystarcza jeden Sensei w danym obszarze na 70 pracowników. Zarówno osoba posiadająca „trzy ćwiartki”, jak i Sensei, na Skill Matrix otrzymują ocenę „1” – potrafią w praktyce użytkować daną metodę albo narzędzie.
Jak dobrze trener powinien prezentować swoją ofertę szkoleniową klientom?
Wiedza na temat rozwoju kompetencji pracowników jest bardzo istotna. Dzięki niej można zaoferować klientom kompleksową usługę rozwoju kompetencji pracowników w obszarze danej metody, czy narzędzia. W tym celu trener powinien zaoferować swoim klientom nie tylko szkolenie, ale również przedstawić sposób w jaki uczestnicy szkolenia mogą praktykować zdobytą wiedzę pod jego nadzorem. Ponadto trener musi przedstawić jasny sposób licencjonowania pracowników oraz zaoferować kompleksowy program Train-the-Trainers.
Dzięki temu trener będzie mógł zostawić firmę po wykonanym zleceniu nie tylko z wiedzą, ale również z praktyką i przygotowanymi trenerami wewnętrznymi. Kiedy trener realizuje swoje zlecenie dla klienta wyłącznie poprzez szkolenie, to pozostawia po sobie pracowników, którzy mają teorię, ale nie potrafią jeszcze z danej metody czy narzędzia korzystać w praktyce.
Autorzy:Maciej Misiurek – Współtwórca i CEO MySkills.pl – portalu dla branży szkoleniowej. Trener, konsultant i project manager z 12-letnim stażem. Brał udział w licznych projektach z obszaru IT oraz SCM w wielu firmach w Polsce i USA.
Dr Bartosz Misiurek – Współtwórca portalu MySkills.pl, w którym pełni rolę doradczą, dzieląc się swoim bogatym know-how. Trener i ekspert w filozofii Lean, od 8 lat związany z branżą szkoleniową. Pracował jako konsultant w przeszło 140 firmach. Twórca i CEO Leantrix sp. z o.o. – firmy, która specjalizuje się w dostarczaniu systemów informatycznych wspierających wdrażanie filozofii Lean Management.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Muzyka pełni istotną funkcję w filmie, tworząc atmosferę i wzmacniając przekaz. Jednakże nie można swobodnie i dowolnie wykorzystywać utworów muzycznych w produkcjach filmowych, ponieważ każda kompozycja jest objęta ochroną prawną prawnoautorską. Zazwyczaj aby legalnie użyć danego utworu, konieczne jest uzyskanie odpowiedniej licencji lub zgody właściciela kompozycji muzycznej.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo