Czy serwisy społecznościowe są dobrym miejscem do poszukiwania kandydatów do pracy?
Przeczytaj artykuł na ten temat i dowiedz się jakie korzyści może przynieść wykorzystanie social mediów w rekrutacji.
Serwisy społecznościowe są coraz popularniejszym narzędziem wykorzystywanym przez rekruterów do pozyskiwania kandydatów na stanowisko. Dzieje się tak, ponieważ coraz większa część naszego życia przenoszona jest online – do mediów społecznościowych. Social media służą nam już nie tylko do oglądania estetycznych zdjęć influencerów i fotografów, ale też do czerpania wiedzy, inspiracji, nawiązywania kontaktów prywatnych oraz biznesowych. Są świetnym miejscem do reklamy, a ostatnio coraz częściej wykorzystywane są także do rekrutacji.
Najpopularniejszym kanałem rekrutacyjnym jest zdecydowanie LinkedIn – stworzona tam przestrzeń pozwala rozbudowywać sieci kontaktów biznesowych, udzielać się na branżowych grupach czy publikować wartościowe treści. Forma LinkedIna pozwala też udostępniać na profilu informacje o doświadczeniu, zajmowanych stanowiskach, umiejętnościach, ukończonych kursach i posiadanych certyfikatach – co czyni go swego rodzaju internetowym CV. Rekruter może w ten sposób łatwo wyszukiwać kandydatów pasujących profilem do stanowiska, na które rekrutuje. Wyszukiwanie może odbywać się w wyszukiwarce na LinkedIn – wpisując np. nazwę stanowiska, szukając na branżowych grupach lub wykorzystując narzędzia do wyszukiwania jak np. recruitin.net . Można tu wyszukiwać użytkownika przy użyciu nazwy stanowiska, słów kluczowych, lokalizacji czy konkretnej firmy. LinkedIn pozwala także na nałożenie filtru „open to work” lub „hiring” na zdjęcie profilowe – dzięki temu rekruterzy mogą łatwo zweryfikować osoby aktywnie poszukujące pracy, a kandydaci rekruterów poszukujących pracowników. Warto jednak brać pod uwagę także użytkowników, którzy nie poszukują aktualnie pracy – być może właśnie twoja oferta ich zainteresuje!
Mając bazę potencjalnych kandydatów najprostszym rozwiązaniem jest wysłanie do nich wiadomości – ważne aby była to wiadomość spersonalizowana. Nie ma nic gorszego niż spam i wysyłanie tej samej wiadomości, nieposiadającej żadnych konkretnych informacji setce kandydatów… W takiej wiadomości odnieś się do doświadczenia kandydata, umieść ważne informacje dotyczące stanowiska, widełki wynagrodzenia oraz ciekawe benefity i możliwości rozwoju w twojej firmie. Specjaliści (zwłaszcza w branży IT) otrzymują nawet po kilkadziesiąt wiadomości od rekruterów tygodniowo. Pokaż kandydatowi, dlaczego akurat twoja oferta się wyróżnia na tle pozostałych. LinkedIn umożliwia także dodanie oferty pracy w formie ogłoszenia opublikowanego przez konto firmowe. Jako rekruter, takie ogłoszenie możesz udostępniać, przesyłać dalej i zachęcać do aplikacji bezpośrednio przez portal.
Linkedin – mimo, że najbardziej profesjonalny i dedykowany właśnie relacjom biznesowym, nie jest jedynym portalem społecznościowym wykorzystywanym do dotarcia do potencjalnych kandydatów. Pomocny może okazać się także mniej formalny Facebook – nie brakuje tam grup stworzonych dla osób bardziej lub mniej aktywnie poszukujących pracy. Można tam znaleźć grupy z ofertami pracy dla konkretnych stanowisk, branży, miast. Jeśli jesteś rekruterem, warto dodać się do takich grup (oczywiście w obrębie branży ,w której rekrutujesz) i pozostawać aktywnym członkiem. Poza publikowaniem ofert na grupach można także rozważyć opublikowanie oferty na firmowym fanpage’u – dzięki temu dotrzemy do osób, które znają już naszą firmę i być może w jakiś sposób się z nią identyfikują, wyznają podobne wartości lub zwyczajnie są zainteresowane naszą działalnością.
Instagram znany głównie z estetycznych zdjęć z wakacji i postów influencerów wciąż ewoluuje i z czysto rozrywkowego miejsca w sieci zmienia się w przestrzeń nowych możliwości. Znany jest już jako świetne miejsce reklamy – na firmowym koncie na Instagramie można pokazać „od kuchni” proces powstawania produktu czy usługi, pokazać pracę zespołu, budować świadomość i lojalność wobec marki i wrzucać zajawki pojawiających się nowości, nowych funkcjonalności czy modyfikacji. Ludzie coraz częściej śledzą na Instagramie marki, które lubią, z których produktów korzystają na co dzień – publikowanie ofert pracy w takim miejscu, podobnie jak w przypadku facebooka, pozwala więc dotrzeć do osób znających markę/produkt i zainteresowanych jej działalnością. Instagram nie ma możliwości bezpośredniej aplikacji – można tam jednak łatwo umieścić link przenoszący jednym kliknięciem na stronę kariery czy formularz aplikacyjny.
Ze względu na rosnący postęp technologiczny, rekruterzy muszą dopasowywać się do sytuacji na rynku i przenosić swoje działania rekrutacyjne i sourcingowe online. Wykorzystanie mediów społecznościowych do pozyskiwania kandydatów przynosi wiele korzyści – które nieco się różnią w zależności od dobranego kanału. Metoda pozyskiwania kandydatów na LinkedIn pozwala poznać ich jeszcze przed oficjalną rozmową rekrutacyjną – poprzez wymianę wiadomości oraz przejrzenie publikacji i aktywności danej osoby na LinkedIn, a także sprawdzenie jej doświadczenia i ukończonych kursów.
Serwisy społecznościowe przede wszystkim pozwalają dotrzeć do dużej grupy potencjalnych kandydatów, dodatkowo w przypadku publikacji na firmowym koncie/fanpage’u docierasz do osób znających firmę i zainteresowanych jej działalnością, chociaż w niewielkim stopniu.
Publikowanie ofert w social mediach ma też jeszcze jedną znaczącą zaletę – jest stosunkowo tanie. Jeśli nie korzystamy z płatnych reklam zwiększających zasięg oferty w sieci, jedyne co poświęcamy to tak naprawde nasz czas (na napisanie i opublikowanie ogłoszenia). Jest to spora przewaga nad popularnymi dotychczas portalami z ofertami pracy, w których wystawienie ogłoszenia może być sporym kosztem dla organizacji.
Zobacz również: Onboarding w 4 krokach – czym jest i dlaczego jest ważny?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Na jakich portalach społecznościowych można pozyskać kandydatów?
Czy pozyskiwanie kandydatów na portalach społecznościowych jest drogie?