



Niewątpliwie branża IT jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nic więc dziwnego, że aktualnie mamy tzw. rynek pracownika w tej branży, który przebierając w ofertach pracy dąży do podjęcia jak najbardziej satysfakcjonującego stosunku pracy.
Pracodawcy, aby uchronić się przed szybkim przejęciem wyszkolonego pracownika przez podmiot konkurencyjny, wyciekiem poufnych danych przedsiębiorstwa bądź też podjęciem przez niego jakichkolwiek innych działań mogących stanowić czynności konkurencyjne, mogą np. w umowach pracowniczych zawrzeć stosowne regulacje dotyczące zakazu konkurencji.
Zakaz konkurencji został uregulowany w rozdziale IIA ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy i zawiera szereg istotnych przepisów w tym zakresie.
Jedną z kluczowych regulacji jest przepis art. 101(1) § 1 Kodeksu pracy, który stanowi, że: „W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji)”.
Co więcej przepis art. 101(2) Kodeksu pracy reguluje również zakaz konkurencji dotyczący byłego pracownika.
ZAKAZ KONKURENCJI W TRAKCIE TRWANIA STOSUNKU PRACY – (ART. 101(1) KODEKSU PRACY)
W IT zakaz konkurencji oznacza, że np. developer, programista tester, analityk czy inny specjalista nie może świadczyć usług lub prowadzić działalności zbliżonej do tej, którą wykonuje dla obecnego pracodawcy lub klienta czy to na etacie, czy w umowie B2B.
Co więcej, w czasie zatrudnienia:
Z kolei po zakończeniu zatrudnienia:
Działalnością konkurencyjną wobec pracodawcy są wszelkie działania (czynności) o charakterze zarobkowym podejmowane na własny rachunek pracownika lub na rachunek osoby trzeciej. Co najważniejsze, takie czynności muszą pokrywać się chociażby w części z zakresem działalności pracodawcy, aby móc określić ich charakter jako konkurencyjny.
Tym samym działalność konkurencyjna to:
Przykładowo Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 maja 2002 r., sygn. akt I PKN 221/01 stwierdził, że: „zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej musi być odniesiony do przedmiotu działalności pracodawcy określonego w przepisach prawa lub postanowieniach aktów założycielskich, statutów lub umów tworzących dany podmiot prawa, wobec czego umowa o zakazie konkurencji nie może zawierać postanowień, które zobowiązywałyby pracownika do niepodejmowania działalności niepokrywającej się z przedmiotem działalności pracodawcy”.
Dodatkowo w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 24 października 2006 r., sygn. akt II PK 39/06, przesądzono o tym, że „zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej może odnosić się zarówno do przedmiotu działalności faktycznie prowadzonej przez pracodawcę, jak i do działalności zaplanowanej. Zakres zakazanych działań konkurencyjnych powinien być skonkretyzowany w umowie o zakazie konkurencji”.
Za działalność konkurencyjną należy zatem uznać wszelką działalność, która mogłaby negatywnie oddziaływać na interesy prowadzone przez pracodawcę. Z kolei zakres zakazanych działań konkurencyjnych winien być skonkretyzowany w umowie o zakazie konkurencji.
O czym zatem należy pamiętać w zakresie działalności konkurencyjnej?
DLA PRACOWNIKA IT DZIAŁALNOŚĆ KONKURENCYJNA OZNACZA:
Zakaz konkurencji w IT musi dotyczyć tego, czym firma rzeczywiście się zajmuje, czyli nie może być oderwany od rzeczywistości. Nie można zabronić czegoś, co nie wiąże się z działalnością pracodawcy.
Przepis art. 101 § 2 Kodeksu pracy stanowi, że: „Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału I w dziale piątym”./p>
Zatem, żeby móc pociągnąć do odpowiedzialność pracownika za złamanie zakazu konkurencji, to muszą zostać spełnione ściśle określone warunki, tj.:
Dodatkowo wskazać należy, że poza odpowiedzialnością materialną, można nałożyć na pracownika karę porządkową bądź rozwiązać z nim stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Takie działania są niewątpliwie następstwem obowiązków pracowniczych:
Zakaz konkurencji to nie tylko ograniczenie dla pracownika, ale również obowiązek po stronie pracodawcy. Jeśli zakaz obowiązuje po zakończeniu zatrudnienia, pracownikowi przysługuje odszkodowanie, czyli specjalna forma wynagrodzenia za to, że przez pewien czas nie może podjąć pracy w konkurencyjnej firmie ani prowadzić działalności konkurencyjnej.
Kiedy zatem pracownikowi należy się wynagrodzenie za zakaz konkurencji? Po zakończeniu stosunku pracy, czyli np. po rozwiązaniu umowy o pracę. Oznacza to, że jeżeli nadal obowiązuje zakaz konkurencji (tzw. zakaz konkurencji po ustaniu zatrudnienia), pracownik ma prawo do odszkodowania. To forma rekompensaty za ograniczenie jego możliwości zawodowych.
W trakcie trwania zatrudnienia pracownik nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji, który obowiązuje w trakcie zatrudnienia. W praktyce oznacza to, że jeśli w umowie o pracę zawarto zapis, że pracownik nie może podejmować działalności konkurencyjnej podczas trwania stosunku pracy, to nie przysługuje mu z tego tytułu żadne dodatkowe świadczenie – to po prostu część jego obowiązków jako pracownika.
W przypadku umów cywilnoprawnych, w szczególności kontraktów B2B, sytuacja wygląda inaczej. Tu nie obowiązują przepisy Kodeksu pracy, więc:
W PRZYPADKU UMOWY O PRACĘ:
W PRZYPADKU UMOWY B2B:
Nie ulega zatem wątpliwości, że przepisy o zakazie konkurencji są ogólne i „uniwersalne” dla każdej relacji powstałej ze stosunku pracy niezależnie od branży. Zakaz konkurencji jest zatem umownym zobowiązaniem pracownika do powstrzymania się od świadczenia pracy na rzecz podmiotu konkurencyjnego wobec pracodawcy.
Niemniej przenosząc powyższe na branżę IT wskazać należy, że zakaz konkurencji może wiązać się z całkowitym zakazem współpracy z innymi konkurencyjnymi podmiotami, którzy świadczą np. usługi konsultingowe, programistyczne bądź też zakazem świadczenia jakiejkolwiek innej formy „pracy” na rzecz konkurencyjnego podmiotu. Zakres zakazu konkurencji – określony w umowie – może przykładowo odnosić się również do konkretnych konkurencyjnych firm, których działalność oczywiście pokrywa się chociaż w części z faktyczną działalnością pracodawcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.