Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników mogą zawiesić prowadzenie działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Czy w trakcie tego okresu przedsiębiorca ma jakieś zobowiązania wobec urzędu skarbowego? Sprawdźmy.
Zawieszenie działalności – czy informować o tym US?
Przedsiębiorca, który decyduje się na zawieszenie działalności, nie ma obowiązku zawiadamiania o tym fakcie urzędu skarbowego. Informacja ta zostanie przekazana fiskusowi automatycznie po wypełnieniu przez podatnika wniosku CEIDG-1.
Zawieszenie działalności – deklaracje i podatki
W trakcie zawieszenia działalności podatnik jest zwolniony z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT (i wpłacania należnego podatku do urzędu skarbowego). Należy jednak pamiętać, że jeżeli okres przerwy w prowadzeniu firmy obejmuje koniec roku, konieczne jest sporządzenie remanentu oraz złożenie rocznego PIT i ewentualne zapłacenie podatku.
Co ważne, w trakcie zawieszenia działalności podatnik ma prawo sprzedawać wyposażenie oraz środki trwałe, jak również osiągać przychody z zobowiązań powstałych przed zawieszeniem (więcej na temat praw i obowiązków przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności przeczytasz tutaj). W takim wypadku przedsiębiorca powinien zapłacić zaliczki na PIT bezpośrednio po wznowieniu działalności lub uwzględnić je w zeznaniu rocznym składanym w trakcie zawieszenia. Jeśli chodzi natomiast o podatek od towarów i usług, powinien on złożyć deklarację VAT-7/VAT-7K za okres, w którym dokonano transakcji (patrz ramka poniżej).
Ważne!
Przedsiębiorca przestaje być zwolniony z obowiązku składania deklaracji VAT, jeżeli w trakcie zawieszenia działalności dokonał sprzedaży składnika majątku, WNT, importu usług lub nabycia towarów, w odniesieniu do których jest podatnikiem. Innym wyjątkiem jest sytuacja, gdy zawieszenie działalności nie obejmuje całego okresu rozliczeniowego lub też w tym czasie pojawia się konieczność skorygowania podatku naliczonego. Przed dokonaniem ww. czynności warto sprawdzić, czy wciąż posiada się status podatnika VAT czynnego – więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zawieszenie działalności a kontrola z US
Co istotne, urząd skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrole podatkowe u przedsiębiorcy, który znajduje się w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, aby sprawdzić, czy i jak wywiązywał się on z obowiązków wobec fiskusa. Warto przy tym zaznaczyć, iż co do zasady US nie ma obowiązku uprzedzić podatnika o zamiarze przeprowadzenia u niego kontroli. Jedną z takich sytuacji jest doraźna kontrola podatkowa dotycząca sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności. W takim wypadku, zgodnie z art. 282c Ordynacji podatkowej, fiskus może pojawić się niezapowiedziany.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: