Rozwiązanie umowy o pracę

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
W Kodeksie Pracy przewidziano trzy sposoby rozwiązania umowy o pracę: za porozumieniem stron, za wypowiedzeniem jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia oraz za wypowiedzeniem bez zachowania okresu wypowiedzenia. Czym różnią się te trzy sposoby? Jakie obowiązują okresy wypowiedzenia? Sprawdźmy.

Rozwiązanie umowy o pracę – za porozumieniem stron

Czyli zostańmy przyjaciółmi. Jeśli pracownik znajdzie lepszą pracę i nowy pracodawca nie chce czekać np. 3 miesiące, lub pracownik popełnił poważny błąd i pracodawca nie chce mu wręczać dyscyplinarki, ale nie chce już tego pracownika, można się dogadać. Rozwiązać umowę niemal z dnia na dzień.

Rozwiązanie umowy  – za wypowiedzeniem

Czas trwania okresu wypowiedzenia, podczas którego pracownikowi przysługują wszystkie świadczenia z tytułu umowy, zależny jest od czasu trwania samej umowy o pracę:
  • wynosi 14 dni, kiedy zatrudnienie trwało mniej niż 6 miesięcy (jeżeli w umowie jest taki zapis),
  • miesiąc przy okresie zatrudnienia przez minimum pół roku
  • 3 miesiące przy zatrudnieniu przez 3 lata.
Rozwiązanie umowy o pracę w ten sposób chroni obie strony przed nagłym porzuceniem. Pracownik znalazł lepszą pracę a okres wypowiedzenia umożliwia pracodawcy znalezienie zastępcy. Pracodawca likwiduje etat, ale pracownik ma czas na szukanie nowej pracy.

Bez zachowania okresu wypowiedzenia

Tak zwana „dyscyplinarka”. Rozwiązanie umowy o pracę na czas nieokreślony, bez zachowania okresu wypowiedzenia może nastąpić przez pracodawcę wyłącznie z określonych powodów:
  • popełnienie przestępstwa przez pracownika i działanie na szkodę pracodawcy
  • łamanie zakazu o działalności konkurencyjnej
  • w przypadku wykazania trwałego braku kwalifikacji i umiejętności do pracy na określonym stanowisku
Zobacz również: Umowa zlecenia a umowa o pracę – podstawowe różnice

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce