Jak sprzedawać na Shopify? – dodawanie produktów, marketing, sprzedaż za granicę

sprzedaż na shopify

Założenie sklepu na Shopify to dopiero pierwszy element prowadzenia sprzedaży na tej platformie.

Kolejne kroki są związane z dodawaniem produktów oraz wybraniem odpowiedniego sposobu do promocji i marketingu danego sklepu.

Dodawanie produktów

  1. Dodawanie produktów ręcznie

    W celu dodania produktu, należy przejść do panelu administracyjnego i kliknąć w „Products”. Rozwinie się wtedy lista zakładek: wszystkie produkty, inwentarz, zamówienia, przesyłki, kolekcje i karty podarunkowe. Aby przejść do dodawania produktu, należy kliknąć w „Add produkt”.

      sprzedaż na shopify - dodawanie produktów  

    Wyświetli się strona dodawania produktu. Sprzedawca zostanie poproszony o podanie informacji:

    • tytuł,
    • opis produktu – powinien zawierać słowa kluczowe, dzięki którym kupujący łatwiej odnajdą ofertę. Warto postawić na unikalne treści, a nie skopiowane od producentów. Dobry opis powinien zawierać wszystkie potrzebne informacje i parametry, które zachęcą użytkownika do dokonania zakupu i odpowiedzą na ewentualne jego pytania,
    • multimedia – zdjęcia/filmy powinny być jak najwyższej jakości. Nie wolno zapominać o tekstach alternatywnych, które wpływają na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
    • cena (opcjonalnie cena przed i po obniżce),
    • koszt wytworzenia produktu (kupujący nie będzie widział tej kwoty),
    • numer SKU oraz ilość produktów,
    • określenie, czy jest to produkt fizyczny, czy cyfrowy,
    • podanie wagi produktu,
    • opcjonalnie podanie wariantów.

    Po prawej stronie okna sprzedawca ma miejsce na wpisanie informacji dotyczących:

    • sprzedawcy,
    • rodzaju produktu,
    • kolekcji,
    • tagów.

    Przygotowaną ofertę produktu można podglądnąć przed opublikowaniem.

      Shopify - oferta produktu  
  2. Dodawanie produktów za pomocą pliku .csv

    Shopify umożliwia importowanie wszystkich produktów za jednym razem, przy pomocy pliku .csv. W tym celu należy wejść w zakładkę „Products” i w prawym górnym rogu nacisnąć „Import”. Wyświetli się wtedy okienko, w którym można załadować odpowiedni plik. Sprzedawca ma możliwość pobrania przykładowego pliku .csv.

      Shopify import produktów z pliku csv  

    Przykładowy plik dostępny jest w języku angielskim. Shopify przygotowało specjalną instrukcję, tłumaczącą poszczególne wiersze arkusza, w taki sposób, aby sprzedawca nie miał wątpliwości co należy w nich wpisać. Poradnik dostępny jest pod tym linkiem.

      plik csv  
  3. Kolekcje Shopify

    Shopify umożliwia grupowanie produktów według kolekcji. Taki zabieg pozwoli klientom wyszukiwanie ofert na podstawie kategorii, np. odzież dla kobiet, wyprzedaż, dekoracje świąteczne, itp. Sprzedawca ma do dyspozycji dwa typy kolekcji:

    • kolekcja automatyczna – sprzedawca wykorzystuje warunki wyboru (max. 60) oraz określa, czy produkty muszą spełniać wszystkie z nich, czy tylko część. Kiedy właściciel doda nowy produkt, zostanie on automatycznie przydzielony do kolekcji, której warunki spełnia. Wadą takiego rozwiązania jest brak możliwości usunięcia produktu z danej kolekcji – można to ominąć edytując szczegóły tego przedmiotu tak, aby nie spełniały warunków,
    • kolekcja ręczna – ta metoda wymaga większego nakładu pracy, ponieważ dodawanie i usuwanie produktów należy zrobić ręcznie.

    W celu utworzenia kolekcji, należy w panelu administracyjnym wejść w zakładkę „Products” → „Collections” i w prawym górnym rogu wcisnąć przycisk „Create collection”

      Sprzedaż na Shopify - produkty  

Sprzedaż osobista

Shopify POS to aplikacja, dzięki której możliwe jest sprzedawanie produktów osobiście. Można używać jej do sprzedaży w różnych miejscach, np. w sklepie stacjonarnym, marketach, itp. Dzięki synchronizacji Shopify i Shopify POS, możliwe jest śledzenie zamówienia i zapasów we wszystkich kanałach sprzedaży. Do prowadzenia sprzedaży osobistej potrzebny jest odpowiedni sprzęt. Sklepy znajdujące się na terenie USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Irlandii lub Austrii, mogą kupić takie urządzenie bezpośrednio w Shopify.

Marketing i promocje

Opracowanie odpowiedniego planu marketingowego, może pomóc w zwiększeniu ruchu i konwersji w sklepie. Właściciel może wprowadzić poniższe rozwiązania, które pomogą mu dotrzeć do większej ilości użytkowników:

  • Optymalizacja pod względem wyszukiwarek (SEO) – w tym celu należy zadbać o szybkość ładowania się strony, responsywność, opisy produktów i kategorii (zawierające słowa kluczowe), linkowanie oraz uzupełnienie meta title i meta description,
  • Promocja na Social Mediach – zakładanie kont na platformach społecznościowych, pozwoli na zaprezentowanie oferty, wzbudzenie zaufania potencjalnych klientów oraz budowanie wizerunku marki. Shopify daje możliwość połączenia sklepu z Facebookiem, Instagramem oraz Pinterestem, co umożliwia sprzedaż bezpośrednio przez social media. Kupione za pomocą mediów społecznościowych produkty, automatycznie obniżą zapasy na magazynie, dzięki czemu sprzedawca nie będzie musiał kontrolować tego ręcznie. Profile na social mediach to również dobre miejsce do nawiązania kontaktu z klientami i odpowiadania na ich pytania,
  • Płatne reklamy – sprzedawca może skorzystać z płatnych form reklamy, takich jak Google Merchant Center (reklama prezentowana za pomocą np. zdjęcia), Google Ads (pomocne przy np. w kampaniach displayowych i remarketingowych) oraz Facebook Ads center (płatne reklamy na Facebooku),
  • Promocje – sprzedawca może zdecydować się na uruchomienie promocji, takich jak np. szybka wyprzedaż lub wyprzedaż sezonowa. Możliwe jest również oferowanie rabatów i zarządzanie nimi z panelu administracyjnego → „Discounts”

W zakładce Panel administracyjny → „Marketing” możliwe jest stworzenie kampanii marketingowych i automatyzacji. Kampania marketingowa składa się z jednego (lub więcej) działania marketingowego, np. reklama, marketing treści. Korzystając z działań marketingowych w Shopify, możliwe jest zapisanie ich jako wersje robocze. Automatyzacje mogą pomóc w przechwytywaniu nowych użytkowników, którzy odwiedzili sklep ale także docierać do obecnych klientów (np. przez e-mail marketing). Kampanie i automatyzacje są dostępne dla osób posiadających plan Basic Shopify lub wyższy.

Shopify Inbox

Shopify Inbox to aplikacja pozwalająca na dodanie czatu do sklepu online. W ten sposób klienci zyskują możliwość wysyłania wiadomości do sprzedawcy, podczas dokonywania zakupów. Ta aplikacja łączy w jednym miejscu wszystkie komunikatory, przez które mogą kontaktować się kupujący (np. Facebook Messenger), dzięki czemu właściciel, może zarządzać wszystkimi wiadomościami z jednego miejsca. Aplikacja jest dostępna na stronie interetowej oraz można ją pobrać na urządzenie mobilne z systemem Android i iOS.

Analizy

W panelu administracyjnym dostępna jest zakładka „Analytics”, dzięki której sprzedawca uzyskuje dostęp do analiz i raportów Shopify. Ich typ zależy od planu subskrypcyjnego, który wykupił właściciel sklepu. Każdy pakiet daje dostęp do informacji, dotyczących:

  • średniej wartości zamówienia,
  • współczynnika konwersji,
  • liczby zamówień i sprzedaży,
  • najczęściej wyświetlanych produktów i odwiedzanych stron,
  • liczby sesji według źródła, lokalizacji, urządzenia,
  • współczynnika powracających klientów.

Powyższe dane, właściciel sklepu może porządkować i sortować według przedziału czasowego oraz tworzyć zestawienia z danego okresu.

  Analityka Shopify  

Sprzedawca może również skonfigurować zewnętrzne narzędzia analityczne, np. Google Analytics.

Sprzedaż za granicę

Shopify Markets pozwala na dotarcie do klientów z całego świata. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie rynków docelowych. Warto wziąć pod uwagę łatwość prowadzenia na nich działalności, wielkość rynku oraz zwrot z inwestycji. Dobrą praktyką jest umożliwienie kupującym dokonywania zakupów w ich lokalnym języku i walucie, a także automatycznego obliczania opłat celnych, tak aby klienci nie byli zaskoczeni dodatkowymi kosztami. Shopify przygotowało osobny ebook, który ma pomóc sprzedawcom zrozumieć sprzedaż transgraniczną.

Dynamiczne przyciski realizacji zakupu

Dynamiczne przyciski realizacji zakupu są pomocne dla kupujących, którzy chcą szybko dokonać zakupu. Taka opcja skraca proces zakupowy, ponieważ pomijany jest koszyk. Przycisk jest widoczny obok „Dodaj do koszyka”. Można go używać tylko przy pojedynczym wariancie produktu, np. klient za pomocą dynamicznego przycisku może kupić dwie złote bransoletki, ale nie kupi jednej złotej, a drugiej srebrnej.

Dostępne są dwa rodzaje dynamicznych przycisków:

  • bez oznaczenia marki – na przycisku widnieje napis „kup teraz”. Klikając w niego, klient pomija koszyk i przechodzi do realizacji zakupu Shopify,
  • z oznaczeniem marki – na przycisku umiejscowione jest logo firmy zewnętrznej, która obsługuje przyśpieszoną realizację zakupu, np. Amazon Pay, Google Pay, Apple Pay, Shop Pay, Venmo. Takie przyciski są wyświetlane klientowi tylko wtedy, kiedy sprzedawca ma włączoną metodę przyśpieszonej realizacji zakupu firmy zewnętrznej, w ustawieniach płatności.
  Sprzedaż na Shopify - dynamiczne przyciski  

Podsumowanie

Odpowiednie dodanie produktów i dobrze dobrany marketing, może pozytywnie wpłynąć na konwersje i ruch w sklepie internetowym. Większość opisanych metod, nie wymaga dodatkowego nakładu finansowego, dlatego początkujący mogą wdrażać zalecane praktyki, bez obawy o budżet.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość