Prawo komunikacji elektronicznej – co zakłada nowy projekt ustawy?
W dniu 9 grudnia 2022 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej (druk 2861). Jak wskazano na stronie rządowej projekt dotyczy zastąpienia obowiązującej w chwili obecnej ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374, 695 i 875), zwanej dalej “PT” która stanowić będzie ramy regulacyjne dla komunikacji elektronicznej w Polsce. Celem prowadzonych prac legislacyjnych jest przede wszystkim wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 321/36 z 17.12.2018, str. 1).
O tym co zakłada rządowy projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej przeczytasz w niniejszym artykule.
Potrzeba i cel opracowania projektu ustawy
W uzasadnieniu do projektu ustawy Prawo komunikacji elektronicznej wskazano, że konieczność opracowania nowej ustawy wynika z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej, zwany dalej „EKŁE”. Zastąpienie dotychczasowej ustawy Pt nowym aktem prawnym uzasadnione jest zakresem i ilością zmian oraz koniecznością uporządkowania, przeredagowania i niejednokrotnie uproszczenia dotychczas funkcjonujących przepisów z zakresu ustawy Pt.
WAŻNE – rządowy projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej ma docelowo zastąpić obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.
Cel rządowego projektu ustawy ma na celu zachęcenie do inwestowania w szybkie sieci szerokopasmowe, zapewnienie spójnego podejścia w ramach rynku wewnętrznego do polityki widma radiowego i zarządzania widmem, promowanie interesów użytkowników końcowych poprzez usuwanie barier w dostępie do usług oraz ochronę ich praw, a także zapewnienie większej skuteczności regulacyjnych ram instytucjonalnych rynku komunikacji elektronicznej.
Co będzie regulować nowe Prawo komunikacji elektronicznej?
Przepis art. 1 ust. 1 projektowanej ustawy Prawo komunikacji elektronicznej określa przedmiot ustawy. W szczególności projekt ustawy obejmować będzie swym zakresem:
zasady podejmowania, wykonywania i kontroli działalności polegającej na zapewnianiu komunikacji elektronicznej, zwanej dalej „działalnością komunikacji elektronicznej”, obejmującej:
a. świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, dostarczanie publicznych sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci i usług służących rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów radiofonicznych i telewizyjnych, lub świadczenie powiązanych usług, zwanej dalej „działalnością telekomunikacyjną”, oraz
b. świadczenie publicznie dostępnych usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów;
prawa i obowiązki przedsiębiorców komunikacji elektronicznej;
zasady zapewniania dostępu do lokalnej sieci radiowej i korzystania z tej sieci;
zadania i obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, w zakresie komunikacji elektronicznej;
zasady uzyskiwania dostępu i korzystania z satelitarnej usługi publicznej o regulowanym dostępie, w ramach europejskiego systemu radionawigacji satelitarnej Galileo, oraz zarządzania tą usługą;
warunki gospodarowania częstotliwościami, zasobami orbitalnymi oraz zasobami numeracji;
prawa i obowiązki użytkowników urządzeń radiowych;
prawa i obowiązki użytkowników końcowych;
zasady dostępu telekomunikacyjnego oraz warunki regulowania rynków komunikacji elektronicznej;
wymagania, jakim powinny odpowiadać urządzenia radiowe;
warunki świadczenia usługi powszechnej;
wymagania dotyczące świadczenia użytkownikom końcowym z niepełnosprawnościami publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej i udogodnień w zakresie dostępu do publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej;
warunki przetwarzania danych, w tym danych osobowych, w ramach świadczenia publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej oraz ochrony tajemnicy komunikacji elektronicznej;
funkcjonowanie organów właściwych w sprawach komunikacji elektronicznej, zasady ich współdziałania z innymi organami krajowymi oraz instytucjami Unii Europejskiej w zakresie regulacji komunikacji elektronicznej.
Najważniejsze zmiany
uwzględnienie nowych realiów rynkowych;
uwzględnienie w regulacjach innych podmiotów niż tradycyjni przedsiębiorcy telekomunikacyjni (w tym dostawców usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystującej numerów, w praktyce będą to usługi takie jak: Skype lub inni dostawcy usług komunikacji w Internecie, które umożliwiają bezpośrednią wymianę informacji między skończoną liczbą osób)
regulacjom podlegać będzie nowy podmiot – przedsiębiorca komunikacji elektronicznej;
nowe obowiązki dotyczące np. sieci o bardzo dużej przepustowości, przedsiębiorstw wyłącznie hurtowych, czy też procedura ułatwiająca migrację z przestarzałej infrastruktury miedzianej;
zwiększenia wsparcia dla współinwestycji poprzez system zachęt inwestycyjnych polegających na czasowej możliwości zmniejszania obowiązków regulacyjnych nakładanych w takim przypadku na przedsiębiorców;
wzmocnienie pozycji konsumenta w relacji z dostawcą usług na etapie przedumownym oraz na etapie świadczenia usług;
obowiązek przekazywania konsumentowi przed związaniem umową pakietu informacji przedumownych dotyczących świadczenia usługi;
„direct billingu” czyli umożliwiania dokonywania płatności za aktywowane w sieci usługi poprzez ich doliczenie bezpośrednio do rachunku za świadczenie usług telekomunikacyjnych poprzez wprowadzenie obowiązku uzyskania uprzedniej zgody abonenta na taki sposób rozliczeń (mechanizm opt in);
dostawców usług nałożono obowiązki informacyjne na wzór obowiązków funkcjonujących względem usług pre paid – zapewniono użytkownikom końcowym dostęp do niezależnego narzędzia porównawczego;
wprowadzenie nowej definicję i pojęcia częstotliwości zharmonizowanych – czyli takich których dostępność i efektywne wykorzystanie uregulowano za pomocą zharmonizowanych warunków ustanowionych w drodze technicznego środka wykonawczego zgodnie z art. 4 decyzji nr 676/2002/WE;
ograniczenie możliwości odnowienia rezerwacji wyłącznie do częstotliwości zharmonizowanych.
Podsumowanie
Konieczność opracowania nowej ustawy wynika z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej. Jako, iż projekt jest dopiero po pierwszym czytaniu Sejmu, trudno jest na tę chwilę przewidzieć realne wejście ustawy w życie. Z procesem legislacyjnym zapoznasz się tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, można z nich skorzystać raz w roku. Sprawdź czy możesz skorzystać z wakacji ZUS i dowiedz się jak to zrobić.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo