Zawieszenie działalności gospodarczej w pewnych okolicznościach niesie ze sobą wiele korzyści. Jeśli twój biznes ma charakter sezonowy, straciłeś płynność finansową, potrzebujesz przerwy od pracy w związku z kwestiami zdrowotnymi, chcesz w pełni poświęcić się opiece nad dzieckiem lub po prostu odpocząć, będzie to świetna opcja, która umożliwi ci nie tylko zatroszczenie się o inne sfery swojego życia, ale też poczynienie pewnych oszczędności.
Dzięki usługom dostępnym na ePUAP – elektronicznej platformie do kontaktu z organami administracji publicznej możesz to zrobić w pełni zdalnie – bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, bezpiecznie i szybko.
Jak zawiesić działalność gospodarczą przez internet
Profil zaufany – jak założyć?
Istnieje kilka, równie skutecznych sposobów uzyskania elektronicznego podpisu do załatwiania spraw urzędowych online. Pierwszy z nich to osobiste uwierzytelnienie, którego dokonać można w jednej z placówek potwierdzających. Wśród nich znajdują się m.in. urzędy gmin, urzędy miast, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, urzędy skarbowe oraz placówki pocztowe. Chcąc jednak maksymalnie uprościć cały proces, można skorzystać z form dostępnych online. Te ostatnie to:
- uwierzytelnienie przez internetowe konto bankowego – uczynić to mogą klienci Banku Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Banku Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banków Spółdzielczych z Grupy BPS;
- uwierzytelnienie z zastosowaniem aplikacji eDO App oraz e-dowodu (zbliżeniowo);
- uwierzytelnienie kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zawieszenie działalności – co warto wiedzieć?
Zawiesić działalność może jedynie przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, a więc podmiotów, z którymi podpisano umowę o pracę. Umowy cywilnoprawne nie uniemożliwiają mu zatem skutecznego zawieszenia prowadzonej przez niego działalności.
Co więcej, z możliwości tej skorzystać mogą również przedsiębiorcy, których wszyscy pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.
Jeśli działalność prowadzona jest w formie spółki, jej zawieszenie możliwe będzie o tyle, o ile decyzję o tym kroku podejmą wszyscy wspólnicy.
Dlaczego jednak warto rozważyć zawieszenie swojej działalności? W pierwszej kolejności jest to szansa na zminimalizowanie ryzyka biznesowego w okolicznościach, które nie służą rozwojowi działalności. To też sposób na uniknięcie kosztów związanych z prowadzeniem firmy – w czasie zawieszenia działalności ustaje bowiem obowiązek opłacania składek ZUS, uiszczania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT, co może mieć duże znaczenie w trudnych sytuacjach finansowych.
W końcu to możliwość oderwania się od obowiązków związanych z prowadzeniem własnego biznesu, na rzecz innych, każdorazowo odmiennych sytuacji życiowych – ustawodawca nie ogranicza przedsiębiorców w zakresie przyczyn, wraz z którymi powstaje możliwość zawieszenia działalności.
Okres zawieszenia działalności zależy od decyzji samego podmiotu gospodarczego. Zgodnie bowiem z treścią art. 23. ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.
Jak zawiesić działalność przez ePUAP?
Wniosek o zawieszenie działalności przez ePUAP można złożyć online, logując się do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą profilu zaufanego. Po uwierzytelnieniu tożsamości i przekierowaniu do panelu przedsiębiorcy można już wybrać opcję zawieszenia działalności gospodarczej. Wnioskiem właściwym w tym zakresie na ePUAP jest CEIDG-1.
Poniżej znajduje się instrukcja wypełnienia go krok po kroku, z uwzględnieniem kwestii, które mogą nasuwać pewne wątpliwości:
- sekcja 01. – w tym miejscu należy zaznaczyć “wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej”;
- sekcja 03.– wymaga wskazania identyfikatorów PESEL, NIP, REGON, nazwiska, imienia i daty urodzenia;
- sekcja 04. – należy w niej wskazać miejsce zamieszkania i miejsce zameldowania;
- sekcja 06. – w tym miejscu należy wskazać pełną nazwę firmy;
- sekcja 07. – to miejsce na wskazanie skróconej nazwy firmy;
- sekcja 10. – należy wskazać adres siedziby działalności;
- sekcja 11. – jeżeli firma posiada jeszcze inne placówki, jest to miejsce na wskazanie informacji, które ich dotyczą;
- sekcja 13.– chcąc zadeklarować dalsze ubezpieczenie w ramach KRUS, należy uzupełnić właściwe dane w tej sekcji;
- sekcja 14. – jest kluczowa w razie chęci zawieszenia działalności gospodarczej – w tym miejscu wskazuje się datę zawieszenia działalności i ewentualną chęć skonkretyzowania daty wznowienia jej prowadzenia;
- sekcja 15. – w tym miejscu oznaczyć można termin, w którym planuje się wznowić działalność (choć jego wskazanie nie jest obligatoryjne);
- sekcja 17.– przeznaczona jest do uzupełnienia danych właściwego dla danego przedsiębiorcy naczelnika urzędu skarbowego;
- sekcja 26. – to przestrzeń na wskazanie rachunków bankowych, z którymi związana jest zawieszana działalność gospodarcza;
- sekcja 29. – to miejsce na oznaczenie rodzaju i ilości załączników dołączanych do wniosku.