Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek wystawiania faktur jeżeli przeprowadza transakcje handlowe z innym przedsiębiorcą. Najczęściej po wystawieniu faktury jeżeli dojdzie do zmiany danych na niej zawartych wystawiana jest korekta faktury. Niekiedy jednak mogą wystąpić okoliczności pozwalające na anulowanie faktury. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, czy jest możliwe anulowanie faktury elektronicznej.
Faktura elektroniczna a faktura papierowa
Faktury elektroniczne i faktury papierowe zawierają takie same dane, są wystawiane w oparciu o te same przepisy ustawy o podatku VAT. Różnicuje je jedynie sposób przesyłania. Faktura elektroniczna może być przekazana w dowolnym formacie elektronicznym:
- na wskazany przez nabywcę adres e-mail lub
- może być również zamieszczona na serwerze i pobierana zdalnie.
Czy można anulować fakturę elektroniczną?
Odkąd czynni podatnicy VAT mają obowiązek comiesięcznego przesyłania JPK_V7 rodzi się pytanie, jak wykazać w zestawieniach niektóre transakcje gospodarcze. Każda czynność związana z wystawieniem faktury i jej dalszymi losami jest istotna z punktu widzenia prawidłowości rozliczeń podatkowych. W przepisach podatkowych nie zostało jeszcze doprecyzowane, kiedy można anulować wystawioną fakturę, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę.
Co do zasady o anulowaniu faktury można mówić w sytuacji, gdy:
- faktura nie została wprowadzona do obrotu – nie została wysłana do nabywcy albo została wysłana, ale nieodebrana,
- transakcja handlowa nie została zrealizowana.
Obydwa warunki muszą być spełnione łącznie.
Z pytaniem w sprawie anulowania faktury elektronicznej zamieszczonej na portalu, z którego kontrahenci mogą pobierać faktury z wykorzystaniem posiadanego loginu i hasła dostępu zwrócił się do Dyrektora KIS przedsiębiorca. Wnioskodawca przedstawił sposób postępowania w przypadku zamieszczania faktur na portalu. Jednocześnie w oparciu o przeprowadzoną analizę przedstawił własne stanowisko, z którego wynikało, że może usunąć fakturę z portalu elektronicznego zanim zostanie ona pobrana przez nabywcę. W interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK z dnia 03.02.2022 r. Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Podkreślił jednak, że instytucja anulowania faktury powinna dotyczyć wyłącznie sytuacji, gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną. Taki sposób postępowania należy przyjmować tylko w sytuacjach wyjątkowych i wykorzystywać sporadycznie.