Badanie rynku
Ten krok jest nieunikniony, jeśli rzeczywiście chcesz odnieść sukces na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim musisz zbadać, jaki jest globalny popyt na twój produkt. Taką weryfikację możesz przeprowadzić na kilka sposobów:
- poszukaj informacji w Internecie – wykorzystaj do tego popularne w danym kraju wyszukiwarki internetowe – pamiętaj, że w każdym kraju popularność danych wyszukiwarek może być różna, dlatego weź pod uwagę nie tylko tą, której ty używasz na co dzień. Za pomocą płatnych narzędzi, takich jak np. Ahrefs, możesz sprawdzić również jakie frazy są często wpisywane przez użytkowników w danym kraju.
- Wykorzystaj social media i fora internetowe – na takich platformach możesz bezpośrednio zapytać swoją grupę docelową o to, czy produkt, który oferujesz jest rzeczywiście tym, czego potrzebują. Jeśli nie chcesz angażować się w dyskusje, po prostu śledź już poruszane wątki i wyciągaj wnioski, na podstawie wypowiedzi użytkowników. Możesz również poprosić o wypełnienie krótkiej ankiety, przygotowanej np. w Formularzu Google.
- Zapytaj znajomych/rodziny – zastanów się, czy znasz kogoś, kto miesza w danym kraju, na którym chcesz zacząć sprzedaż produktu. Jeśli tak, możesz zyskać bezpośrednią odpowiedź o tym, czy twoja oferta znajdzie klientów w tym konkretnym rynku.
- Sprawdź konkurencję – jeśli podobny produkt jest już oferowany na rynku, w który celujesz, może to oznaczać, że jest na niego popyt. Zastanów się jednak co Cię wyróżnia i czym będziesz mógł zachęcić potencjalnych klientów, aby wybrali akurat Twoją ofertę.
Wejście od razu na rynek międzynarodowy może być zbyt dużym obciążeniem dla Twojego biznesu, jak i dla Ciebie (dużo pracy i stresu może źle wpłynąć na Twoją psychikę i samopoczucie). Warto więc zacząć od małych kroków i wytypowania jednego rynku, na którym widzisz największy potencjał na sprzedaż. Następnie przejdź do zapoznania się ze wszystkimi wymaganiami prawnymi i zasadami panującymi w danym kraju. Pamiętaj, że musisz dostosować do nich udostępniane w sklepie regulaminy.
Sklep internetowy
Następnym krokiem umożliwiającym sprzedaż produktów cyfrowych za granicę jest odpowiednie przygotowanie witryny internetowej. Czy Twój sklep online jest gotowy na taki krok? Sprawdźmy, o co powinieneś zadbać.
- Język – bariera językowa jest jedną z przeszkód, którą trzeba wziąć pod uwagę przygotowując witrynę na sprzedaż produktów za granicę. Kiedy wiesz już, jakim językiem posługują się twoi przyszli klienci, czas na przetłumaczenie sklepu internetowego. Najgorszym rozwiązaniem jakie możesz zastosować, to użycie do tego zadania tłumacza Google, lub innego translatora dostępnego online. Twoja witryna jest twoją wizytówką, która ma ogromny wpływ na sprzedaż i satysfakcję konsumentów. Warto więc przetłumaczyć ją dobrze. Możesz zatem skorzystać z usług profesjonalnych firm lub freelancerów, posługujących się biegle danym językiem.
- Waluta – klienci zagraniczni lubią mieć ceny podane w ich lokalnej walucie. Jako właściciel witryny możesz ustalić stałe stawki lub skorzystać z automatycznego kalkulatora wymiany walut. 3. Płatności – mieszkańcy danego kraju mogą mieć swoje predyspozycje do sposobów płatności. Czasami mogą być to rozwiązania, które tobie są obce, np. w Polsce popularną formą płatności jest Blik – jest to jednorazowy 6-cyfrowy kod (ważny przez 2 minuty), dostępny w aplikacji banku, który umożliwia dokonywanie płatności bezgotówkowych zarówno stacjonarnie, jak i w sklepach online. W innych krajach taki sposób nie jest stosowany.
- Kwestie wizualne – twoja witryna musi również być przyjazna dla potencjalnych klientów. Zwróć uwagę na obrazy i slogany – czy nie są obraźliwe? Czy może są inne grafiki, które lepiej wpasują się w klimat danego kraju? Czy twoje hasła i slogany zostały dobrze przetłumaczone na lokalny język i oddają ich sens?
- Obsługa klienta – niezależnie, w jakim kraju mieszka twój klient, jest duże prawdopodobieństwo, że będzie oczekiwał możliwości kontaktu z tobą. Jeśli nie masz wystarczających środków na zatrudnienie osób do działu obsługi klienta, możesz przygotować sekcję FAQ i/lub rozważyć wdrożenie czatbota. Pamiętaj również o przetłumaczeniu wszystkich dokumentów i regulaminów na lokalny język.
- SEO i kampanie płatne – zanim zaczniesz optymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarki i przeznaczysz budżet na reklamę, sprawdź z czego korzystają osoby w danym kraju. W niektórych państwach popularna może być wyszukiwarka Google, a w innych Bing, Yahoo, czy jeszcze inna. Przeanalizuj również jakie słowa kluczowe są używane w danym kraju oraz globalnie.
- Social media i reklamy – drugim sposobem na promocję twojego sklepu jest prowadzenie kanałów na wybranych social mediach w języku lokalnym. Najlepiej jeśli za prowadzenie profilu będzie odpowiedzialna osoba, która nie tylko zna się na marketingu internetowym, ale też włada biegle danym językiem. Dzięki temu nie będziesz musiał martwić się o barierę językową. Pamiętaj, że nie musisz decydować się na prowadzenie kanałów we wszystkich możliwych platformach. Wybierz te, z których korzystają potencjalni klienci z docelowego kraju, wpisujący się w twoją grupę docelową.
- Sprzedaż na platformach e-commerce – sprzedając za pomocą platformy Amazon, czy eBay nie musisz martwić się o marketing. Te giganty przeznaczają spore środki finansowe na promocję. Musisz jednak wziąć pod uwagę konieczność wyróżnienia się spośród konkurencji – czasami odbędzie się to kosztem, np. zmniejszenia ceny twojego produktu.
Platformy handlowe i serwisy aukcyjne
Nie każdy sprzedawca posiada własną witrynę internetową. Nie jest to jednak warunek konieczny. Sprzedaż można poprowadzić za pomocą popularnych platform handlowych i serwisów aukcyjnych, takich jak Amazon, czy eBay. W osobnych artykułach poświeciliśmy tym witrynom więcej uwagi. Zaletą z ich korzystania jest łatwość w prowadzeniu sprzedaży za granicę oraz dostęp do wielu potencjalnych klientów. Wśród głównych wad należy jednak wspomnieć o pobieranych przez serwisy prowizjach i opłatach oraz o dużej konkurencji.
Marketing produktów cyfrowych za granicą
Bez zbudowania w konsumentach świadomości na temat istnienia twojej marki, nie sprzedaż produktów na taką skalę, na jaką prawdopodobnie liczyłeś. Jest jednak kilka sposobów, w jaki możesz promować swój biznes na arenie międzynarodowej:
Podsumowanie
Sprzedaż produktów cyfrowych na skalę międzynarodową to na pewno duża szansa, ale też spore przedsięwzięcie. Jest kilka składowych i barier, które należy rozważyć, zanim zdecydujesz się na ten krok. Mając na uwadze przytoczone powyżej punkty, nie tylko łatwiej będzie Ci dotrzeć do potencjalnych klientów, ale również zbudować z nimi więź i zyskać ich lojalność.