Zasiłek chorobowy dla przedsiębiorcy – ważne informacje
W podatkowej książce przychodów i rozchodów (KPiR), w kolumnach o numerach od 7 do 9, wykazuje się wyłącznie przychody związane z działalnością gospodarczą. Kolumna 7 przeznaczona jest przede wszystkim do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i sprzedaży usług. Kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. W kolumnie 9 wpisujemy podsumowanie przychodów z obu wcześniejszych kolumn.
Zasiłki chorobowe, wypłacane przedsiębiorcom przez ZUS nie są wykazywane jako przychód w KPiR
Wypłacone zasiłki chorobowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należą do tzw. innych dochodów, co oznacza, że nie są to przychody związane z działalnością gospodarczą.
Jak wiadomo, przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu i dopiero po upływie 90 dni nieprzerwanego ubezpieczenia nabywa prawo do zasiłku chorobowego, czyli płatnego zwolnienia lekarskiego. Bardzo ważnym jest, aby składka chorobowa było opłacana terminowo i nieprzerwanie, bowiem tylko wówczas ZUS wypłaci zasiłek. Dodatkowo pewnym udogodnieniem dla przedsiębiorców jest to, że ZUS pełni tu rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. pobiera i odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy z tytułu wypłacanych zasiłków.
Wypłacone przez ZUS zasiłki chorobowe przedsiębiorca rozlicza w rocznym zeznaniu podatkowym, w pozycji „inne źródła”, na podstawie otrzymanej z ZUS deklaracji PIT-11A.