Przedsiębiorcy, którzy posiadają kasę fiskalną mają sporo dodatkowych obowiązków, o których nie mogą zapominać. Niektóre zmiany przepisów podatkowych wprowadzają rozwiązania, które mogą usprawnić prowadzenie działalności gospodarczej. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy zawsze trzeba przekazać paragon fiskalny klientowi.
Obowiązek wystawiania paragonów fiskalnych
Z ustawy o podatku VAT jednoznacznie wynika, że przedsiębiorca jest obowiązany wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci:
- papierowej lub
- za zgodą nabywcy w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Pomimo takiego zapisu w ustawie o podatku VAT przez dłuższy czas nie było możliwości skorzystania z przywileju wystawiania paragonów w postaci elektronicznej, a to za sprawą braku przepisów wykonawczych na ten temat. Zmiana przepisów nastąpiła stosunkowo niedawno, bo we wrześniu 2021 roku. Zgodnie z tym co zostało opisane powyżej jednoznacznie wynika, że paragon należy przekazać klientowi w każdym przypadku.
Czy przedsiębiorca musi zawsze przekazać nabywcy paragon fiskalny?
W dniu 28 września 2021 roku opublikowane zostało rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, w którym znalazł się zapis odnośnie wymagań technicznych, jakie musi spełniać kasa fiskalna, żeby można było wystawiać na niej paragon w postaci elektronicznej, tzw. e-paragon. Wprowadzenie tego typu rozwiązania może być wreszcie stosowane i wykorzystywane. Tym samym wielu przedsiębiorców, którzy posiadają kasę fiskalną i chce ograniczać, na ile oczywiście pozwalają przepisy, swoje obowiązki, może skorzystać z tej opcji.
Forma przesłania e-paragonu klientowi nie została doprecyzowana w przepisach. Z ustawy wynika jedynie, że ma być uzgodniona z nabywcą. Można więc przyjąć, że przekazanie e-paragonu może być dokonane przykładowo drogą mailową lub przez wysłanie sms-a.