Pracodawcy, mają szereg dodatkowych obowiązków informacyjnych w związku z zatrudnianiem pracowników. Jednym z nich jest przekazanie informacji ZUS ZSWA do 31 marca 2022 roku, o czym napiszemy w dzisiejszej publikacji.
Kto składa zgłoszenie ZUS ZSWA?
Formularz ZUS ZSWA jest składany przez pracodawców, którzy zatrudniają pracowników, wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za których były opłacane obowiązkowo składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Przedsiębiorcy zatrudniający takich pracowników mają dodatkowo obowiązek:
- prowadzenia ewidencji osób pracujących w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
- opłacania składek na FEP. W podstawie wymiaru składki znajdują się kwoty przyjęte do wyliczania ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Wysokość składki na FEP wynosi 1,5% podstawy wymiaru.
Zgłoszenie ZUS ZSWA składa się odrębnie za każdego pracownika.
Termin na przekazanie ZUS ZSWA za rok 2021 – 31 marca 2022 roku
Zgłoszenia ZUS ZSWA jest składane przez pracodawcę w terminie do 31 marca każdego roku, poza pewnymi wyjątkami:
- Jeśli pracownik występuje z wnioskiem o przyznanie emerytury pomostowej, wówczas należy dokonać zgłoszenia do ZUS danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w danym roku kalendarzowym w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Jeśli ZUS ZSWA nie został jeszcze przekazy to w terminie przekazania.
- W przypadku upadłości lub likwidacji płatnika składek zgłoszenie danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w danym roku kalendarzowym przekazuje do ZUS nie później niż w dniu przekazania dokumentu wyrejestrowania płatnika składek. Jeśli upadłość lub likwidacja nastąpiła przed przekazaniem rocznego ZUS ZSWA, to wówczas w terminie 7 dni od ogłoszenia upadłości lub likwidacji.
Sposób przekazania ZUS ZSWA
Na stronie ZUS opublikowany został poradnik, w którym szczegółowo opisano jak wypełnić i skorygować ZUS ZSWA. Przekazanie dokumentu ZUS ZSWA jest możliwe:
- przez PUE ZUS,
- program płatnik,
- osobiście lub pocztą,
- z programu iFirma, można wysłać druk elektronicznie z serwisu wchodząc na Profil pracownika.
Dokument wysyłany elektronicznie może być autoryzowany podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Płatnicy zatrudniający mniej niż 5 pracowników mogą przekazać dokument w formie papierowej.